Halvt OT: Betalte 2771.- for taxi OSL-sentrum!

Maa si meg litt uenig med majoriteten her inne, naar jeg er ute og reiser, nekter jeg alltid aa betale fastpris paa en taxi, med mindre jeg har tenkt aa bruke han en hel dag / vil at han skal vente en eller flere plasser eller lignende.
Har ennaa til gode aa oppleve en eneste sjofoer som er villig til aa tilby meg en lavere fastpris enn det han ville oppnaadd paa takstameteret, og jeg er generelt av den oppfatningen at om han insisterer paa fastpris (med unnskyldning om at takstometeret ikke virker e.l.) saa er han avgjort ute etter aa svindle meg, og jeg finner heller en annen taksi.

Edit: foeroevring maa jeg jo ogsaa paapeke at jeg annser taxiprsiene i Norge generelt for aa vaere landevegsroeveri enten man kjoerer paa takstometer eller ikke, og kan ikke huske sist jeg hadde raad til aa kjoere taxi i gamlelandet i det hele tatt... Bare det aa sette seg inn i bilen koster jo mer enn en gjennomsnittlig flybillett :/

Er vel litt forskjell på de forskjellige fastprisene fastsatt av sentralene og det du kan oppleve ved å avtale direkte med sjåfør.

Hvis du tar taxi på taxameter fra OSL til Oslo sentrum kan jeg love deg at prisen blir langt dyrere enn fastprisene for de billigste sentralene (sonebasert)

Litt enig med Chaos Controller, men det er jo litt viktig aa vite saann circa hva maks pris vil bli saann at sjaafoeren ikke tar deg med paa en lang ekstratur, slikt kan slaa begge veier. I dette tilfellet fikk Chaos strategi heftige foelger for denne gjengen og er nok ikke det beste raadet aa gi.

Man boer jo nesten gjoere litt research foer man hiver seg inn i en taxi i et nytt land?

Naar det gjelder Norge og Taxipriser maa man vel nesten ta litt hensyn til hvilke kostnader det er forbundet med aa drive taxidrift i Norge. En 1000 lapp til eller fra OSL er en kurrant pris for 5 personer naar man tenker paa hva Flytoget koster

Tja, familien denne historien dreier seg om hadde kommet til byen for 320,- med toget. (Barn gratis i følge med betalende voksne)

Man boer jo nesten gjoere litt research foer man hiver seg inn i en taxi i et nytt land?

Dette er vel kanskje det viktigste. Jeg har aldri opplevd noe så ekstremt, men har et par ganger blitt overrasket over hvor mye turen kom på til slutt.

(Nå tar jeg generelt lite taxi til og fra flyplasser, med mindre jeg har ei reiseregning som kan dekke det.)

taxi-bransjen i Oslo er jo som en evig oppvask som bare blir større og større. makan til useriøs, lusen og drittsekkaktig bransje har jeg om ikke sjelden; aldri vært borti. Ikke lenge siden en kamerat av meg skulle ta Taxi hjem etter en operasjon på et av byens sykehus hvor taxien for det første kjørte som et svin i tillegg til en del oppbremsinger som ikke akkurat hjelper når man har magen full av sting, når han i tillegg stilte spørsmålstegn etter å ha kjørt en RIMELIG lang omvei for å komme hjem fikk han beskjed at han bare kunne gå ut av taxien å gå resten.

En kompis tok taxi hjem fra byen, og gav sjåføren klar beskjed om hvor han skulle kjøre, da han tenkte å kjøre en omvei. Sjåføren sa: "Er det du eller jeg som kjører?" han fikk kommentar fra baksetet "Er det du eller jeg som betaler?" - da ble det raskeste vei hjem og stille fra forsetet.

Tja, familien denne historien dreier seg om hadde kommet til byen for 320,- med toget. (Barn gratis i følge med betalende voksne)

Enig der, og det hadde sikkert gått noe fortere enn med taxi. Men, denne familien hadde sannsynligvis aldri vært i Norge før og tenkte sikkert at siden de var slitne, kunne de ta taxi for å komme seg behageligst mulig til sitt hotell. De hadde sikkert ingen anelse om hvor langt det var til Oslo sentrum. Prisen er uansett fullstendig ublu og langt over det man kunne forvente, selv om man legger inn litt "svindeltillegg".

Back