Halve Nordic Aviation Capital solgt til EQT

Someone

Moderator
Medlem
Grunderen av det danske leasingselskapet Nordic Aviation Capital, som jo primært driver med leaser av propellfly, selger halve selskapet til private equity-fondet EQT, samt Kirkbi. Han skal ha fått over 10mrd kroner for halvdelen, hvilket priser NAC til over 20mrd kr. Så det er greie penger i og drive med flyleasing

http://www.business.dk/transport/kapitalfond-og-lego-goer-flypioner-til-en-af-landets-rigeste
Svenske EQT og Lego-familiens pengetank Kirkbi har for over ti milliarder kroner købt halvdelen af aktierne i Nordic Aviation Capital, der er verdens førende på leasing af turboprop-fly. Handlen gør Martin Møller Nielsen til en af Danmarks rigeste.
 
Re: Halve Norwegian Aviatio Capital solgt til EQT

Skjønner hvorfor han fikk såpass godt betalt da det er gode tall selskapet leverer

NAC har jo marginer flyselskapene bare kan drømme om og forstår godt at Kjos nå forsøker gå inn i leasingbransjen

http://www.business.dk/transport/dansk-flymilliardaer-leverer-rekordregnskab
Med mere end 235 fly i flåden er danske Nordic Aviation Capital (NAC) verdens største flyleasingselskab inden for turbopropfly, og selskabets seneste regnskab viser, at det er en særdeles god forretning.

NAC's årsrapport for 2014-2015 viser en omsætning på 392 mio. dollar eller 2.588 mio. kr., hvilket er en fremgang på 26 pct. i forhold til omsætningen året inden. Samtidig vokser resultatet efter skat med 37 pct. til 111 mio. dollar eller 733 mio. kr.
 
Re: Halve Norwegian Aviatio Capital solgt til EQT

Kanskje noen skal redigere overskriften på denne tråden.....?

NAC går så det griner og det er både artig og bra. Det vil fortsatt være behov for turbopropfly på mange ruter, og så lenge NAC tilbyr et attraktivt produkt, f.eks nye, drivstoffgjerrige og støysvake fly, er det tydeligvis nok interesserte kunder for Billundselskapet.

Espen
 
FLYLEASING kan blomstre avhengig av hvilke nedskrivningsregler gjelder for flytyper man snakker om i det landet hvor leasingselskapet er registrert. F.eks. Irland byr pä fordeler, Danmark's I/S (Interessent-Selskab) gir muligheter ... det er ikke sikkert at Norge egner seg spesielt godt for Kjos' storplaner som flylessor. Eier-forholdet til fly-aktiva er först og fremst et ökonomi-politisk spörsmäl, nemlig : har norske myndigheter den riktige innstillingen ? Kjos' planer (mht hjemmel i norske forhold) kan hemmes om f.eks. fri nedskrivning blir ACMI-betinget, m.a.o. om det kreves at der skal skapes norske arbeidsplasser ?
 
FLYLEASING kan blomstre avhengig av hvilke nedskrivningsregler gjelder for flytyper man snakker om i det landet hvor leasingselskapet er registrert. F.eks. Irland byr pä fordeler, Danmark's I/S (Interessent-Selskab) gir muligheter ... det er ikke sikkert at Norge egner seg spesielt godt for Kjos' storplaner som flylessor. Eier-forholdet til fly-aktiva er först og fremst et ökonomi-politisk spörsmäl, nemlig : har norske myndigheter den riktige innstillingen ? Kjos' planer (mht hjemmel i norske forhold) kan hemmes om f.eks. fri nedskrivning blir ACMI-betinget, m.a.o. om det kreves at der skal skapes norske arbeidsplasser ?

Tviler sterkt på at Kjos har planer om å ha dette selskapet registrert i Norge.
 
... leasingselskapet til Norwegian, Arctic Aviation Assets Ltd er registrert i Irland
Takk for tipset, Someone ... alle er ikke like flinke web-surfere, selv er jeg spesielt treg. Javisst, Irland ... men der er det allerede flusst med Leasing-selskaper, som konkurrerer om adgang til samme finansierings-kilder ... resultatet blir at det kommer press pä betaling til investorer, derved gir leasing-businessen mindre avkastning idag enn tidligere i Irland ... Kina er interressant, for kapital-kilder er utömmelige, bare se hvor mange leasing-selskaper har knoppet frem i de siste ärene der over. Men men, Kjos har jo allerede kontorer i Irland, sä äpne ett til er vel bare ä gä over gaten ?
 
Og de første 1(2?) stk A320 er allerede leid ut fra dette selskapet.
Idet at A320 NEO er ikke til dags dato blitt levert av Airbus til NAS, er vel nevnte leasing-avtale en "forhänds-kontrakt" som legger finansierings-skjemaet pä bordet : samtlige 222 stk, NEO/MAX (+ de eventl. 150 opsjonene) skal mottages gjennom A3 og leases videre til end-user ("lessor"). Dvs bl.a. at fly som skal til selve NAS/DY for eget bruk blir ogsä prosessert gjennom A3.

Derfor vedder jeg 10 € mot andre meninger at den "ukjente kunden" for nevnte leasing-kontrakt pä 12 NEO er underskrevet mellom A3 og NAS, simpelt hen. Kjos kan regne pä fingrene : det gavner seg ä ta med noen fine AKH med frakt i buken hver gang DY lar ett av sine rutefly ta av ... utbytning av 738 mot A320 NEO c/o NAS blir aktuell, er min spädom ?
 
Last edited:
Ny CEO har blitt presentert idag.

Turboprop leasing company Nordic Aviation Capital (NAC) has named Søren Overgaard as its new CEO, effective immediately, succeeding Kim Graven-Nielsen.

NAC chairman Martin Moller thanked Graven-Nielsen for his “sterling contribution” over the past seven years. “He has played a key role in developing NAC and is now moving on to new ventures,” Moller said.

Overgaard has been with NAC since 2012, when he joined the Danish lessor as CFO. Prior to this, he held senior positions with AP Moller Group, Maersk and Damco Europe.
http://atwonline.com/lessors/nordic-aviation-capital-names-s-ren-overgaard-ceo
 
Back
Top