Haivarsel i rødehavet

Tally-Ho

ScanFlyer Gold
Haivarsel i rødehavet

Skulle noen her på forumet ned til Rødehavet (Hurghada, Sharm el Sheikh etc), eller kjenner noen som skal dit de neste dagene - så ta det litt piano med dykkingen og snorklingen, om man drar ut på revene.
3 russiske turister ble angrepet nå, den ene kritisk. Egyptiske turistmyndigheter ser alvorlig på dette, og reisearrangøren Thomas Cook har valgt å sende ut sms til alle i Sharm, med anmodning om badeforbud på dypt vann inntil videre...
Så håper vi haien(e) snarest forlater baderesortene, og stikker sydover, der de egentlig bor...

Tally-Ho

Re: Haivarsel i rødehavet

Det får vel obduskjonen av haien avdekke, var vel et par lemmer som forsvant i de angrepene..
Var jo ikke akkurat "haisommer størrelse på den, men ville ikke hilst på det bittet i vannet nei, grøss og gru...
_G-Tittel-154980_4_1389789a.jpg

Huff a meg, hvis dette er synderen - finner man vel
minst ett ben og en arm i inventaret vel jeg tro.
Størrelsen er mer enn skremmende nok, denne karen
behøver ikke å være redd for karius og baktus nei..

Var overrasket over hvor liten den haien var. Har flere ganger dykket med større haier enn dette.

Jeg er mer overrasket over at dette er nyhetsverdig...

Jeg tror tv2nyhetene / dagsrevyen nådde en ny bunn-notering, der de intervjuet hotellgjester og reiseledere om hvor fryktelig det var at de ikke kunne svømme i havet. Stakkars, de måtte alle sitte forskremt på land (!) og mistrives ved badebassengene (!). Det ble til og med anbefalt at man ikke reiste ned dit..... :lol: Herregud vi har lite å bry oss med i livet om den stakkars, forvirra og sultne haien der er en verdensnyhet.

Forøvrig er dette bare ett av flere tegn vi etterhvert vil se, som resultat av klimaendringene som vi opplever i vår tid. Antropologisk eller ei.

Forøvrig er dette bare ett av flere tegn vi etterhvert vil se, som resultat av klimaendringene som vi opplever i vår tid. Antropologisk eller ei.

Nå skyldes jo dette først og fremst at for å tiltrekke haier i forbindelse med dykking så driver folkene der nede å hiver ut sauekjøtt slik at haien både tiltrekkes mot land/grunt vann og får smaken på rødt kjøtt.

Så det er tydeligvis ikke de glupeste personene som jobber innen egyptisk turistnæring:rolleyes:

Jeg er mer overrasket over at dette er nyhetsverdig...

Jeg tror tv2nyhetene / dagsrevyen nådde en ny bunn-notering, der de intervjuet hotellgjester og reiseledere om hvor fryktelig det var at de ikke kunne svømme i havet.
Dette er da langt mere nyhetsverdig enn når det kommer i en nyhetssending hvem som er stemt ut fra en realityserie eller hvem som skal trene et fotballag.

Nå skyldes jo dette først og fremst at for å tiltrekke haier i forbindelse med dykking så driver folkene der nede å hiver ut sauekjøtt slik at haien både tiltrekkes mot land/grunt vann og får smaken på rødt kjøtt.

Så det er tydeligvis ikke de glupeste personene som jobber innen egyptisk turistnæring:rolleyes:

Så det er naturlig for haien å være i området? (Beklager min manglende kunnskap om haiens utbredelse i Rødehavet, det er lenge siden sist jeg leste noe om det feltet). Det gjør jo saken enda mer latterlig. Jeg gikk ut i fra at det var helt urealistisk og uvanlig at det var hai i området, på bakgrunn av uttalelsene i media... Poenget er iallefall at uvanlige dyrearter, perplekst nok også de vi gjerne misliker mest, vil spre seg raskt etterhvert som klimaet forandrer seg og tillater dyreartene å spre seg. Mange parasittiske insekter som mygg og flått, maur, samt hai, giftige slanger, villsvin og andre typiske "hardbarkede" dyrearter vil man se mer av på våre nordligere breddegrader.

De penga de penga :)

Så det er naturlig for haien å være i området? (Beklager min manglende kunnskap om haiens utbredelse i Rødehavet, det er lenge siden sist jeg leste noe om det feltet). Det gjør jo saken enda mer latterlig.
Nå er det jo ikke vanlig at mennesker blir angrept av hai da hai vanligvis ikke ser mennesker som byttedyr.
Jeg skjønner ikke helt hva som er latterlig med at dette nevnes på nyhetene?

Så det er naturlig for haien å være i området? (Beklager min manglende kunnskap om haiens utbredelse i Rødehavet, det er lenge siden sist jeg leste noe om det feltet). Det gjør jo saken enda mer latterlig. Jeg gikk ut i fra at det var helt urealistisk og uvanlig at det var hai i området, på bakgrunn av uttalelsene i media... Poenget er iallefall at uvanlige dyrearter, perplekst nok også de vi gjerne misliker mest, vil spre seg raskt etterhvert som klimaet forandrer seg og tillater dyreartene å spre seg. Mange parasittiske insekter som mygg og flått, maur, samt hai, giftige slanger, villsvin og andre typiske "hardbarkede" dyrearter vil man se mer av på våre nordligere breddegrader.

De penga de penga :)

Ja, det er naturlig med hai i Rødehavet, men denne typen her oppholder seg normalt på dypere (og kaldere) vann. Og hai er en helt vanlig dyreart og var heller ikke spesielt farlig før i 1975 og filmen Haisommer kom ut. Itillegg er bestanden av hai blitt drastisk redusert

Nå er det jo ikke vanlig at mennesker blir angrept av hai da hai vanligvis ikke ser mennesker som byttedyr.
Jeg skjønner ikke helt hva som er latterlig med at dette nevnes på nyhetene?

Sist jeg sjekket driter haien i hva som ligger og flyter i overflaten. Forskjellige hai-arter reagerer på forskjellig påvirkning (blod, plasking o.l), noen er mer vennlige enn andre - men det er ville dyr som alle vil angripe hvis de blir satt i en situasjon hvor de føler de må.

Som Someone sier er det da vanligere for denne arten å oppholde seg i andre områder - men med menneskers påvirkning vil haiene (som alle de andre artene jeg har listet opp) utvide sine områder. Mangel på byttedyr (pga overfiske) kan gjerne føre til forvirring og økt aggresjon mot både mennesker og andre pattedyr, det samme kan forurensning i form av kjemikalier/støy (som skader nervesystemet eller irriterer haiens utrolig følsomme sansesystem) - samt variasjoner i havstrømmer og temperaturen.

Jeg sa ikke det var latterlig at det er I NYHETENE, men jeg sa at SAKEN er latterlig. Det som *er* latterlig, er å framstille noe helt naturlig (om enn med mennesklig påvirkning, som jeg allerede har nevnt rundt årsaker) som terrorangrep. Som rene unntakstilstanden, som rene krigshandlingen - og framstille mennesker på luksusferie som stakkars offer, der de ikke kan svømme/snorkle ut på de områdene de tydeligvis baserer liv og trivsel på.... :rolleyes:

Last edited:
Ja, hai er vel vanlig de fleste steder, og finnes også langs norskekysten og inn i fjordene. Da jeg var og snorklet i Rødehavet for nøyaktig ti år siden (Egypt), ble vi fortalt at det selvsagt var hai der, men at den befant seg nede på dypet, hvor det var kaldere. Vi kunne ta det helt med ro, siden vi lå og plasket i overflaten.

At avisene skriver om det nå, er forståelig, siden hai har drept flere badegjester. Det er uvanlig i Egypt. Dessuten er det mange nordmenn som ferierer i området, så da et nærhetskriteriet oppfylt, og vi kjøper aviser. Og får monsterhaiterrorsjokk... Og alt bringes ut av alle proposjoner. Enig i at fremstillingen i avisene er latterlig.

og framstille mennesker på luksusferie som stakkars offer, der de ikke kan svømme/snorkle ut på de områdene de tydeligvis baserer liv og trivsel på.... :rolleyes:
Det første du sier skal jeg ikke ha noen formening om, da jeg kan for lite om hai.
Men Sharm el Sheik er et sted man gjerne reiser til nettopp for å dykke og bade. Da synes jeg vel ikke det er hverken merkelig eller latterlig at folk er skuffet over at de ikke kan bedrive disse aktivitetene. Såvidt jeg har lest har det ikke skjedd før at hai har angrepet mennesker i disse områdene.

Jeg har hatt mange venninner som har reist til Sharm el Sheik uten at jeg har hørt et knyst om dykking. Mitt inntrykk er at SeS er en gjennomsnittlig sydendestinasjon. Bading i hav kan du gjøre på andre steder, samt i badebasseng. Hvis du baserer din reise på dykking så kan reiseoperatør informere om dette til deg personlig - i det du bestiller din reise - eller så er du så oppegående at du sjekker forholdene selv. Man trenger da ikke være så hjelpesløs at massemedia må fore en med alt?

Sharm er vel den mest populære dykkerdestinasjonen i syden, blandt hobbydykkere, snorklere og de som skal prøve for første gang. Det er i alle fall mitt inntrykk.

Back