Hæljekviss

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Hæljekviss

Litt moro på en lørdag etter hæljevasken

1) Alle har hørt om flyplassen JFK, men hvor ligger den andre flyplassen som også gikk under navnet John F. Kennedy?

2) Hva er Fullback?

3) Hvilken flyplass er dette?

Q6-1.jpg

4) OKB-51 er verdenskjent under et annet navn. Hvilket?

5) Hva betyr det?

6) Hva er et ekranoplan?

7) Hvor er dette?

Q6-2.jpg

8) Hvilket selskap er det?

9) Flytype?

Q6-3.jpg

10) Hvilke first in aviation skjedde på denne datoen?

Re: Hæljekviss

2) Dette er en Sukhoi Su-34 Fullback:

MAKS2015part1-10_%28cropped%29.jpg

7 og 8) S-61N fra Helikopter Service på Sola?

9) Il-96?

10) Robert Goddard sendte opp den første raketten med flytende drivstoff på denne dagen i 1935.

Last edited:

1.) Ashland, Wisconsin, USA. -John F. Kennedy Memorial Airport (KASX)

Scooter01

4) Sukhoi
5) Опытное конструкторское бюро, eller eksperimentelt konstruksjonsbyrå. Utviklingsbyrå for -i dette tilfellet- hovedsaklig militære fly, men en betegnelse brukt om de fleste designbyråer i Sovjetunionen, som f. eks. Iljushin, Tupolev osv.
6) Her synes jeg Polaris svarer godt! Luftfartøy som flyr i bakkeffekten. Kule greier!
7) Forus
8) Helikopter Service
9) Aeroflot IL-96-300. (Bildet er fra RA-96010 og er tatt 23. februar 2010 av Dmitry Petrov)
10) Her er det flere å velge mellom, men 28. mars 1908 fant verdens første passasjerflyging sted med en Voisin i Issy-les-Moulieaux. (rett ved siden av Eiffeltårnet i Paris)

Oppsummering over en Aas Fatøl

1) Alle har hørt om flyplassen JFK, men hvor ligger den andre flyplassen som også gikk under navnet John F. Kennedy? Svaret er ikke KASX sidne den heter det fortsatt.

2) Fullback er en rå maskin (jeg hadde akseptert dét svaret også) som heter Sukhoi Su-34.

3) Selvsagt er det Fornebu

4) Litt for enkelt kanskje, men Sukhoi

5) OKB er som KnutW sier Опытное конструкторское бюро, eller eksperimentelt konstruksjonsbyrå. Utviklingsbyrå for -i dette tilfellet- hovedsaklig militære fly, men en betegnelse brukt om de fleste designbyråer i Sovjetunionen, som f. eks. Iljushin, Tupolev osv.

6) Et ekranoplan er vel ganske enkelt verdens kuleste framkomstmiddel som utnytter «ground effect»

7) Det er Forus

8) Nja, er det HKS, mon tro? Det er nok HKS som eier flyet, men det er fargeskjemaet jeg er på jakt etter

9) Spørsmålet var hvilken flytype. Jeg har ikke hørt om Aeroflot som fabrik, KnutW :old, men du får for Il-96-300. Og på norsk transkriberes det Iljushin...

10) Hvilke first in aviation skjedde på denne datoen?
Her er det flere:
  • 1908 verdens første passasjerflyging med en Voisin i Issy-les-Moulieaux.
  • 1935 Robert Goddard sendte opp den første raketten med flytende drivstoff

8) Observert fra motorveien er det eneste andre fargeskjemaet jeg har sett på S-61 på Forus tilhørende tyske Wiking Helikopter Service som HS kjøpte cirka halvparten av i 1975. Det var vel litt mer oransje enn rødt i fargene.

Det er ikke Grønlandsfly og det er oransje og året er 1993

8) Da spørs det om vi ikke skal til det spanske underbruket Helicsa som fikk kontrakt for redningstjeneste der. HS supplerte jo maskiner dit.

Får ikke jeg for den? ;)

Bør du absolutt få for! I den grad oversjefshøyestedommeren godtar det (vel, egentlig kan han si akkurat hva f han vil!) overlater jeg med glede fåingen til semmern. Jeg var også rimelig sikker på IL-96 (IL-86 er litt mer analog) men googlet for sikkerhets skyld «IL-96 cockpit». Når da det første bildet som kom opp var nøyaktig det samme som KOG hadde brukt i quiz’en var vel saken klar, og du var jo den første som ga det svaret.

Back