Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Status
Not open for further replies.
Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Det finnes langt bedre måter å kaste bort pengene sine på enn både å starte flyseselskap. Det samme gjelder kommersiell pilot. Forskjellen er bare hvor mange penger du kaster bort :stir

Å starte eget flyselskap blir vel mest sannsynlig ganske billig. For forsøket dør jo allerede på fødestua. Dette kan du vel enda bedre enn meg, men uten erfaring og kapital fra før av så skal du lete godt for å finne den kapital-/låneinstitusjon som vil la deg stå i gjeld til dem.
 
Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Hvis du alikevel insisterer på å starte flyselskap, uten at jeg vet noe om bakgrunnen din, så må du jo ta en utdannelse... Og får å starte et flyselskap må du ha kjennskap til bransjen, så å ta en utdannelse å sikte på en jobb i et allerede oppstartet flyselskap for å få bransjeerfaring vil nok være å anbefale. Så kan du jo etter 10 år i bransjen tenke gjennom dette en gang til!:) om du da tar drømmen ett skritt videre skal jeg ønske deg lykke til.
 
Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Er ikke 50 millioner NOK nok?

Når Emirates startet på midten av 80-tallet så startet de med ca 80 mill NOK, de leaset to fly og fløy mellom UAE og Pakistan og India. Siden de hadde emiratet Dubai til å støtte og garantere seg, så var det ikke problem å få seg et AOC. De var heldige siden andre regionale selskaper trakk seg ut. Når Emirates er 30 år til neste år så er det tiden de har brukt til å bygge opp merkenavnet de har i dag.

80 mill NOK i 85 tilsvarer vel ca 200 mill i dag, i tillegg så må du igjennom prosessen og få AOC, og du kommer ikke til et nytt marked som Emirates startet i. Jeg vet ikke hvem du har tenkt at skal investere i prosjektet ditt (men du kan si fra hvem det er, så jeg kan lure ut noen mill før vedkommende er konkurs ;) ) men det er neppe en superrik sjeik, og med lav rating blir det svært dyre lån.
 
Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Men hvor fikk kjos alle de pengene fra?

Kjos hadde allerede et flyselskap, og fløy for Braathens, og seinere SAS Braathens som et regionalt selskap (derav kommer Norwegian Air Shuttle). Dette selskapet var bygget på tidligere "feilslåtte" prosjekter. Når Braathens til slutt kom innunder SAS, så ble det er vakum i markedet med bare en aktør og dermed var alt ideelt for satsingen til Kjos, samtidig så var også ideen om LCC i sin mest fruktbare periode.
 
Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Goodjet tapte sin oppstartskapital på 142m SEK.
FlyME tapte sin aksjekapital på 150m SEK
Swe Fly tapte vel omtrent det samme på sin ops til Østen ..
Harjinder Singh Sidhu tapte ca 30m Euro på Air Slovakia ..

... and the list goes on and on ....

Er det mulig å starte et flyselskap og tjene penger? Ja, sikkert .. men jeg tror sjansen er større ved pokerbordet i Vegas ...
 
Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Veit dere om en plass jeg kan operere til og fra,
Fordi Midtøsten er okkupert av Emirates, Qatar, turkish og Etihad?

Det første og eneste kurdiske flyselskapet heter Zagrosjet, og startet flygninger i oktober 2013.
De flyr til Stockholm, Amman, adana og Ankara, tror jeg. Fra Erbil. :P
 
Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Tror du heller kan satse på å følge denne linken...

airline-manager-game.jpg


http://airlinemanager.net/
 
Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Veit dere om en plass jeg kan operere til og fra,
Fordi Midtøsten er okkupert av Emirates, Qatar, turkish og Etihad?

Det første og eneste kurdiske flyselskapet heter Zagrosjet, og startet flygninger i oktober 2013.
De flyr til Stockholm, Amman, adana og Ankara, tror jeg. Fra Erbil. :P

Oslo til Øst-Europa?
Oslo-Buchurest
Oslo-Chisinau
Oslo-Odessa
Oslo-Kiev
Oslo-Balti


Tror du heller kan satse på å følge denne linken...

airline-manager-game.jpg


http://airlinemanager.net/

Så langt var det dagens!
 
Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Dagens beste tips spør du meg, da lærer du iallefall litt :up:
 
Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Dagens beste tips spør du meg, da lærer du iallefall litt :up:

Ja, det gjør du. Da ser du hvor enkelt det er å gå i minus, selv på de mest passasjertunge ruter med bare ørliten prisdump fra konkurrentene.
 
Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

...Og Bjørn Kjos sin kompetanse da han startet DY for fullt, hvor høy var den?

-Jagerpilot
-Advokat
-noe finansgreier også?
-Busybee
(-attpåtil forfatter)

Forslag:

Les historien til

David Neeleman (Morris Air, JetBlue og Azul)

Herb Kelleher (Southwest)

Bare for å nevne noen sterke og vågale businessmenn som
gjorde suksess. De har jobba hardt! Og hva bygger de dette på?

-Erfaring og kompetanse

Den beste får man ved å jobbe seg oppover fra gulvet i et allerede etablert selskap.

Du skal finne en bra idiot av en investor som vil satse på deg hvis du har null og niks
av erfaring å vise til.
 
Last edited:
Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

...Og Bjørn Kjos sin kompetanse da han startet DY for fullt, hvor høy var den?

-Jagerpilot
-Advokat
-noe finansgreier også?
-Busybee
(-attpåtil forfatter)

Forslag:

Les historien til

David Neeleman (Morris Air, JetBlue og Azul)

Herb Kelleher (Southwest)

Bare for å nevne noen sterke og vågale businessmenn som
gjorde suksess. De har jobba hardt! Og hva bygger de dette på?

-Erfaring og kompetanse

Den beste får man ved å jobbe seg oppover fra gulvet i et allerede etablert selskap.

Du skal finne en bra idiot av en investor som vil satse på deg hvis du har null og niks
av erfaring å vise til.

Hva får deg til å tro at jeg har null erfaring...

En ting til:

Kan jeg ikke stjele de andres passasjerer?

Fortell meg hvordan emirates kan slå meg ut.

Jeg kan starte lavprisselskap og slå DEM ut.
 
Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Hva får deg til å tro at jeg har null erfaring...

En ting til:

Kan jeg ikke stjele de andres passasjerer?

Fortell meg hvordan emirates kan slå meg ut.

Jeg kan starte lavprisselskap og slå DEM ut.

Du kan stjele passasjerer om du priser deg riktig. Du kan også generere ekstra trafikk. Emirates knekker deg som en liten pinne om du går inn på ruter som de opererer på. Case closed der.

Start på ruter der du har monopol, og det er et lite passasjergrunnlag.
Og start med å leie inn andre flyselskap slik som Flynonstop og Krohn Air gjorde. Da sparer du deg for tiden det tar å få dokumentene og AOC i orden.
 
Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Hva får deg til å tro at jeg har null erfaring...


Det at du diskuterer å spør om denslags her inne er vel med på å forsterke akkurat den teorien.

Utover det så anbefaler jeg deg på det sterkeste å starte opp flyselskap. Alt for få som gjør det. :drink

PS:
Hva med low cost taxi flyvning?
 
Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Hva får deg til å tro at jeg har null erfaring...

Det er lett å lese av språk og argumentasjon.

Et par råd hvis du planlegger å gjøre alvor av dette....

Skaff deg først en god utdannelse innen forretning og/eller økonomi - gjerne ved et av de større amerikanske universitetene. Knytt kontakter. Skap deg en god karriere i en lederrolle i et stort firma, gjerne med tilknytning til bransjen. Ledelses- og forretningserfaring er imidlertid viktigere. Du kan fortsatt holde deg orientert om flybransjen på fritiden. Knytt kontakter.

Bruk din utdannelse og arbeidserfaring til å utarbeide en dugelig forretningsplan basert på fakta og grunnlagte estimater. Ikke synsing. Bruk kontaktene dine.

Først når dette er på plass, kan du begynne å se etter investorer. Igjen, bruk dine kontakter. De som har lykkes før deg har ofte hatt suksess med andre ting før de begynte å rote med fly. Se på Richard Branson. Virgin var store og sterke før han startet Virgin Atlantic. Les deg opp om Branson, Kelleher, Neeleman og andre suksessrike ledere. Les gjerne om de som feilet også.

Begynn med å skaffe deg en Kindle, så snakkes vi her om 25 år. :old
 
Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Men det jeg mener er, selv om emirates har masse i cash så kan de ikke bare slå meg ut med noen seddelbunker. Hvis jeg skal operere som low-cost selskap, så drar jo de fleste med meg. Ryanair flyr fra småbyer og tjener på penger...

Så hvordan kan Emirates slå meg ut. Kan ikke jeg slå dem ut, selv om hvor store og gigantiske de er?
 
Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Så hvordan kan Emirates slå meg ut. Kan ikke jeg slå dem ut, selv om hvor store og gigantiske de er?

Hvis du skulle gå i konkurranse med Emirates, kan du se for deg at de setter ned prisene og flyr med tap en måneds tid og borte er du. De har råd til det...
 
Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Uansett, prøv Airlinemanager først, så ser du litt hvordan det er å konkurrere med andre selskap. Jeg byr gladelig opp til konkurranse der inne. Og jeg er knalltøff når det gjelder konkurranse, og underpriser meg uten problem. Det er der jeg får penger. Utkonkurrere konkurrentene så jeg får monopol.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top