Selv de mest veldrevne flyselskapene har marginer som er så lave at det fort kan bikke over, og konkurransen er knallhard. Det vanskeligste før du starter er å få et AOC. Etterpå så er det å få nok inntekter.
Om du på død og liv må starte så (og det gjelder for det meste av business) sats på noe som ikke er dekket av andre.
Det er et pax-grunnlag for OSL-EBL, så f.eks. om man baserte seg på en E170 (evt E190) daglig så er ikke det umulig, men per i dag så er det en svært prissensitiv gruppe som vil være hovedgrunnlaget, og de etablerte kan garantert underprise hvilken som billettpris du velger. En del vil sette pris på nonstop-rute og kan være villig å betale ekstra for dette, og det er disse du må "fri" til i begynnelsen, samt de som har planer om business der nede. Men de er veldig sensitive overfor tider, stabilitet og regularitet, og det er det som koster penger og det tar lang tid før du kan vise til dette.
Skal du satse på rute videre til Sør-øst Asia, så må du tilby fasiliteter og priser som matcher eller billigere enn de andre som flyr. Her har du ingen nonstop-fordel og som nytt og uetablert så må du også bevise.