Hadde det bare vært lyst....

imm

ScanFlyer Crusty
Hadde det bare vært lyst....

Det blir sagt av mange at jeg er verdens mest uheldige mann. Og snart begyner jeg å tro på disse ryktene. Faktisk var jeg heldig en gang. Det var for to år siden. Da vant jeg to billetter med KLM. Folk kunne nesten ikke tro det. IMM var heldig? Noe måtte være galt, og ja, mye gikk galt på nettop denne turen. KLM var forsinket fra Torp, og vi rakk ikke flyet til KUL. Så vi måtte vente 24 timer. Vel ombord neste kveld fikk vi vite at lasteromsluka ikke kunne lukkes, og flyet ble kansellert. Nye 24 timer gikk, og vi fløy til Singapore istede. Tapt var de pengene vi hadde betalt for hotellet i KUL...
Og når vi skulle hjem så var flyet for tungt den ene dagen, neste dag var det overbooket, men bagasjen vår ble med da. Så vi sto der uten noen ting. Tredje dag kom vi oss til Amsterdam, og der fikk vi vite at flyet til Torp sansynlig vis ville bli kansellert, så de booket oss om til OSL istede. Men det viste seg at de bare hadde glemt å åpne flighten for innsjekk... men det ble oppdaget så sent at de ikke kunne booke billettene om til Torp igjen.
Skjønner dere? Jeg er sjeldent heldig.

Nåvel, nok om det.
Jeg var invitert til skolen på Røst for å fortelle om Sierra Leone og barnehjemmet som min kone og meg driver der nede.
Dagen startet klokka 0300. Jeg sto opp og gikk til jobben den dagen. Det er en times spasertur. En travel dag på jobben, og vi hadde mange som ikke rakk sine fly, for det hadde vært en dødsulykke på E18, og veien ble stengt. Det skulle selvfølgelig også gå ut over meg etterhvert.

Planen var å fly fra Torp til Trondheim, så videre til Bodø, sove over der og så ta morgenflyet ut til Røst ytterst i Lofoten. Men flyet fra Trondheim var fullt så jeg fikk komme meg til Gardermoen. På grunn av ulykken rakk jeg ikke det flyet jeg skulle med, men måtte dra senere på ettermiddagen. Ankomst Bodø 2005. Det var SAS som fløy, og flyet var nærmest fullt. Det var noen ledige seter her og der, men hattehyllene var så fulle at jeg ikke fikk plass til jakka mi noen sted. Det var ikke sjans i havet å få dyttet den inn, uansett hvor langt bak i kabinen jeg gikk. Jeg satt på 1b, og har ikke lov å ha noe forran meg av bagasje eller gjenstander, men jakka måtte nå legges på gulvet forran bena enten det var lov eller ikke.
Flyturen var behagelig og grei den, og kaffe fikk jeg på turen oppover. Men ikke mat. Jeg var sulten, for jeg hadde ikke spist siden frokost 0310. Men men, det er jo ikke lange turen til Bodø, så når jeg endelig landet, kunne jeg sjekke inn på SAS hotellet, dusje, skifte og gå ut å ta en bedre middag. Jeg endte på Egon, og hadde en deilig pepperbiff og en stor øl. Snadder!

Rommet mitt ga meg solide problemer. Det var en during, en dyp dyp lyd som ga meg skikkelig hodepine. Jeg trodde det var en maskin som var igang et sted, type trailermotor, som skapte disse vibrasjonene. Så jeg la meg i håp om at det snart ville gå over. Men det gjorde det ikke. Brummingen vedvarte hele natten, og jeg ble liggende og tenke på om jeg skulle stå opp å be om et nytt rom uten brumming. Men ble liggende. Nesten søvnløs hele natta. På SAS hotellet.

Ja ja.... jeg skulle jo tidlig opp da, for flyet til Røst gikk 0805. Flight nummerer var også 805, så det er jo flott. Så blander man ikke noe der ihvertfall. Noen ganger opplever vi jo at folk som skal med KLM kommer til de underligste tider for å sjekke inn. KL1212 tror jo noen er avgangstiden, og ikke rutenummeret...

Det var tid for frokost, og så ut til Bodø lufthavn for å sjekke inn.

(fortsetter følger)

Re: Hadde det bare vært lyst....

Jeg hadde sjekket inn dagen før, da jeg ankom Bodø med SAS. Så det var bare for meg å gå rett gjennom sikkerhetskontrollen. Jeg hadde kun en halv kilo bagasje med meg, det holder for to dager det. Ihvertfall for meg.
Ingen kø i sikkerhetskontrollen.

Først litt tilbake til gårdsdagens flight med SAS: Jeg skulle ønske at SAS var litt mer nøye med å overholde sine egne regler. Det å være snill med folk å la de få med seg for mye håndbagasje, vil gå ut over andre. I dette tilfellet meg.
Og jeg ble sittende med en jakke som var plassert på gulvet, der det sto klart og tydelig at ingen ting skulle plasseres. Men for min del hadde jeg ikke noe valg, og flyvertinnen så det, men gjorde ingen ting. Det er egentlig ikke helt bra, men ingen krise for min del. (håper det er lov å komme med litt kritikk).

Nåja, det var ny dag, og jeg sto klar for å gå ombord i WF805. Jeg har vært mye rundt i verden, men ikke mye i Norge. Og jeg hadde blitt anbefalt å spør om å få sitte på klappsete fremme i cockpit for å se den vakre naturen på vei ut Lofoten. Men jeg spurte ikke. Og grunnen til det var for det første at det var mørkt, og for det andre at jeg hadde en følelse av at jeg ville skape litt problem hvis jeg satt fremme. Og det fikk jeg rett i.

Jeg fant meg nå til rette ved et vindu, i håp om at jeg ville se ut. Men da bakkemannskapet kom ombord hørte jeg han sa til flyvertinnen: Vi må ha seks bak. Litt farlig å si akkurat det, for det kan fort missforstås :colgate:
Men det det betyr, er at de må ha minimum seks personer i siste seksjon, i dette tilfelle på de to siste radene. Det har med balanseringen av flyet å gjøre. Jeg skulle veldig gjerne fordype dette litt, men kan desverre ikke gjøre det.

Flyvertinnen, som så imot oss passasjerer med et fult blikk. Røveraktig. Og med rødbrunt krøllete hår og musefletter så hun riktig så morsom ut der hun gnei hendene sine sammen og kikket på oss forran med et digert smil. Jeg visste hva som ville skje, og det visste sikkert de andre også: Vi måtte flytte bak i flyet. Jeg endte på siste rad, midt i flyet. Siste rad på Dash 8 -100 har 5 seter bak. Og jeg havnet midt i, og det ble ikke lett å få noe utsikt. Søren ta!
Det var jo begynt å lysne litt ihvertfall da vi tok av. Men men.... jeg fikk ta til takke med det jeg fikk. Uansett, jeg klarte å se litt ut før vi landet, og da jeg satte foten på bakken på Røst, sa jeg "Hit skal jeg tilbake - med familien".
Jeg skimtet noen fjell som steg rett opp av havet, med snø på toppen. Et aldeles nydelig skue. Fantastisk, rett og slett. Hvilken natur!

Jeg ble tatt imot av Widerøes stasjonssjef. Hennes datter var på besøk på vårt barnehjem i Sierra Leone i februar, og det er den veien ryktene om oss har havnet på Røst. Jungeltelegrafen gjør jobben sin.

Så kom Rune og hentet meg. Rune er lærer og det var han jeg hadde hatt kontakt med. En diger kar. Robust og sterk. Eks militær. Senere fikk jeg høre at han hadde blitt rent i senk i det indiske hav av en 300 meter lang containerbåt, og han overlevde. Når jeg så Rune, så tenkte jeg at hvis noen i denne verden skulle overleve en krasj med en containerbåt, så måtte det være han. No doubt!

Rune var en særdeles hyggelig mann. Vi dro til skolen, og jeg holdt 3 foredrag der. Først de minste elevene, så de mellomste, og så for de på ungdomsskolen. Det ble drøyt 60 elever totalt. Og de satt stille som mus mens de hørte jeg fortalte, og så på bilder fra Sierra Leone. De spurte ivrig både de yngste og eldste. Det kom masse skryt. Rune hadde allerede bestilt billett til Sierra Leone. Han skulle feire jul med barna der. Og dagen etter mine foredrag, var det flere som var i full gang med å pynte opp Barbie dokkene sine for at barna i Freetown skulle få de når Rune skulle reise. Flott!

Sjefen min på Torp vet jeg er en mann som kommer i kontakt med alle typer folk. Uge som gamle. Fattige som rike. Og han sa før jeg dro, at "det tar vel ikke lang tid fra du kommer, til du har møtt ordføreren". Og det stemte. Etter foredragene var det lunch med Rune og WF`s stasjonssjef, guidet rundtur på Røst, og så middag hos..... ja, ordføreren! :colgate:
Jeg måtte jo bare sende en melding hjem til sjefen og si hvor jeg satt og spiste. På menyen sto det lettsaltet skrei, og egendyrket poteter. Smakte skikkelig godt! Lite visste ordføreren at dette var andre gang i livet mitt at jeg spiste fisk. Første gang var en gang jeg kom på besøk på My Home i Freetown. ;)

Mens vi satt der og koste oss, fikk ordføreren en telefon. Flyet til Bodø var kansellert. Auda, han og jeg skulle på samme fly. Krise! Jeg skulle nemlig på jobb neste morgen 0830. Jeg hev meg på telefonen og fikk byttet vakt.
Underlig at flyet var kansellert. WF sin stasjonssjef sa de aldri kansellerte på Røst. Fordi det kun går to fly pr. dag. En kansellering gjør store utslag på statistikken. Og andbudsrutene blir trukket i støtte hvis statistikken er dårlig. Typisk at det skulle skje akkurat i dag, men som sagt, jeg er alltid uheldig.

Det ble båt til Bodø. Og det ble sagt at den går direkte til Bodø alle dager unntatt tirsdager. Da går den via to andre øyer. Og i dag var det tirsdag. Jepp. Flaks det. Avgang Røst 1945. Ankomst Bodø 0340. En del dønning underveis, men det var til å leve med. Jeg fikk ikke sove, men hva gjør vel det når de har tv ombord, og en plass de selger Nordlandspils. Da er kvelden og natta reddet. En hyggelig tur, men jeg så jo ingen verdens ting. Det var jo bekkmørkt ute. Tenk på alt jeg kunne sett!

Så ble det hjemreise. Ruten hjem ble Bodø-Mosjøen-Namsos-Trondheim-Sandefjord. Jeg ankom Torp sliten som fy. Jeg husker knapt jeg var på turen, og det har ingen ting med Nordlanspilsen å gjøre. Jeg var stupe trøtt. Flere netter på rad med veldig lite søvn. Jeg trodde jeg skulle besvime. Det eneste jeg med sikkerhet husker, var at det var en Q400 jeg fløy med. Og at jeg satt på siste rad. Og jeg kom meg hjem, fikk dusjet, strøket sjorte og bukse og kommet meg tilbake til Torp. Nå skulle jeg på jobb.

Røst var en fantastisk plass. Dit skal jeg virkelig tilbake. Jeg gleder meg til å dra ut å se naturen, fiske sammen med datteren og kona mi. Til å møte barna på skolen igjen, Rune og stasjonssjef Pedersen.

Kansellering og 8 timers båtreise i Lofoten, samt fly fra Bodø til Mosjøen, Namsos og Trondheim hadde vært helt greit det, hadde det bare vært lyst ute.

Last edited:

Men et par kofferter med varer til barnehjemmet gjør det vel verdt det! :)

Flott rapport - du har en morsom formuleringsevne.

Jeg er hjertens enig i problemet med bagasje hvis man sitter på rad 1. Jeg sitter nesten alltid der, og har alltid med meg en liten pc-bag. Veldig irriterende at folk fyller hattehylla med all slags pikk pakk. Sitter jeg lenger bak går bagasjen under setet foran, når man ofte er sist ombord så er alltid hattehylla tatt.
"Morsom" rapport ;)

hahaha, takk skal du ha.
Ingen bilder uten trip repport ;)

Attachments

• IMG_4875.JPG
    IMG_4875.JPG
    41.8 KB · Views: 675
  • IMG_4876.JPG
    IMG_4876.JPG
    41.8 KB · Views: 665
  • IMG_4877.JPG
    IMG_4877.JPG
    50.2 KB · Views: 661
  • IMG_4878.JPG
    IMG_4878.JPG
    54.3 KB · Views: 642
  • IMG_4879.JPG
    IMG_4879.JPG
    46.5 KB · Views: 632
  • IMG_4880.JPG
    IMG_4880.JPG
    66.7 KB · Views: 44
  • IMG_4881.JPG
    IMG_4881.JPG
    67.2 KB · Views: 45
  • IMG_4882-1.JPG
    IMG_4882-1.JPG
    29.6 KB · Views: 40
  • IMG_4884.JPG
    IMG_4884.JPG
    40.1 KB · Views: 37
  • IMG_4888.JPG
    IMG_4888.JPG
    68.4 KB · Views: 46
  • IMG_4891.JPG
    IMG_4891.JPG
    54.4 KB · Views: 50

Jeg endte på siste rad, midt i flyet. Siste rad på Dash 8 -100 har 5 seter bak. Og jeg havnet midt i, og det ble ikke lett å få noe utsikt. Søren ta!
Men beinplassen kan du ikke klage over :p

Takk for TRen :)

Jaja, på den positive siden fikk du iallefall sett fjellene på Røst! (:
Zenkju.

Og jeg som trodde jeg var uheldig..

Du heter vel ikke Donald Duck til vanlig? :p

Veldig bra t/r imm!

Morsom rapport. Hvorfor kunne du ikke bare sitte med jakken på under avgang/landing. Komme sist ombord har jeg aldri skjønt vitsen med...

Og jeg som trodde jeg var uheldig..

Du heter vel ikke Donald Duck til vanlig? :p

Veldig bra t/r imm!

Donald Duck er å regnes som Heldige Anton i forhold til meg. Tro meg.

Morsom rapport. Hvorfor kunne du ikke bare sitte med jakken på under avgang/landing. Komme sist ombord har jeg aldri skjønt vitsen med...

God poeng EB. Men jeg er av den typen som sjeldent går med jakke. Jeg går lettkledd hele året. Ja, jeg har ikke engang jakke på jobben. Har gått rundt ute i alle år uten, uansett om det er minus 20 grader ute.
Men nå var jeg kledd for skikkelig ruskevær, og for meg å sitte med godt kledd pluss jakke ombord, var utenkelig.

Komme sist ombord har jeg aldri skjønt vitsen med...
Nå kan det vel ofte være noe med billetttypen som gjør at man blir sistemann ombord...

Takk for flott rapport, imm!

Back