Guvernør Pence's 737 av banen på La Guardia

Re: Guvernør Pence's 737 av banen på La Guardia.

Med flyet fullt av pressefolk er mediedekningen god. Landingen skal ha vært svært hard og det skal være skader på bane 22's allerede morkne overflate. LGA er åpen, men med svært redusert kapasitet.

http://www.cnn.com/2016/10/27/politics/plane-carrying-pence-skids-off-runway/

Ikke så mye skade på banen, arrersting system.
De siste meterne av banedekket er laget av mykt materiale så flyet synger nedi og bremses opp fremfor å kjøre utfor og i elva.
Flere flyplasser begynner å få slikt system, ganske genialt siden det ikke blir skade på flyene. Reddet sikkert fly og kanskje liv i kveld.

https://www.faa.gov/news/fact_sheets/news_story.cfm?newsId=13754

Re: Guvernør Pence's 737 av banen på La Guardia.

Han är med andra ord lika "utanför" som sin presidentkandidat ;)

Re: Guvernør Pence's 737 av banen på La Guardia

Eastern-kjerra på LaGuardia er en -700, mens flyet i VG-artikkelen er en classic, noe plasseringen av pitot-rørene samt formen på landingslys-glasset i vingerota viser. Etter antall vinduer å dømme antageligvis en -400.
Så det er ikke samme flyet.

Stusset litt da jeg så bildet ... Ja, det er Miami Air 737-400 N752MA (Bilde fra Twitter), så Kjetil jobber nok hos dem.
Mistenker at 752 var reservefly mens 278 promoterte Star Trek.

CtmMOOIWAAAvabX.jpg

Star Trek wrappet har senere blitt fjernet fra flyet som kjørte utfor i går kveld. På TV filmene er det Eastern farger hele veien bak.

Pressefolket som reiser med Pence har heller ikke så mye pent å si om transporten.

http://mobile.nytimes.com/2016/10/3...ctionfront&_r=0&referer=http://m.facebook.com

Nei de var ikke imponert.
Ser it som auto-spoiler systemet var i loggboka som inop. Ikke sikker på om dem har penalty på det, men likevel skulle dem ha fått ut spoiler manuelt uten forsinkelse, spesielt på LGA med litt medvind og regn.
Nå angres det nok blodig, men forsent.
Leste også i lokal avis at sjefen for Eastern sluttet eller ble sparket like før dette uhellet, erfaren type, har jobbet i samme selskap som han drev tidligere.
Eastern søkte på faste ruter til Cuba nylig men fikk avslag, en vesentlig økonomisk strek i regningen for selskapet.
Denne ulykken og negativ presse hjelper nok ikke på fremtidsutsiktene heller.
Mange som spådde de ikke klarte seg. Nå er spådommene kanskje litt næremere virkeligheten. :cry:

Kjerra står fortsatt på LGA, og det var 'mange som jobbet på den', ifølge en eks-kollega som tok dette bildet for noen minutter siden.

14938093_10154083620372916_1810396353389099529_n.jpg

.. og det ser ut som at Miami Air plukket opp trafikken. Praktisk, siden den allerede hadde dekalene.

Artikkelen sier ingenting om at antagelsene stemte. men Eastern mottar ikke lenger nye fly og investorene synes å ha mistet interessen.

"My career just ended," one of the pilots said. The other responded: "Mine too."

One added after landing: "Unfortunately I should have gone straight ahead and we would have been fine, when I made the turn is when I screwed up." The other pilot responded: "I was fighting you because I was trying to stay on the centerline."

https://www.yahoo.com/news/pilots-p...hought-careers-over-transcript-223120164.html

. In November, the NTSB reported the plane "floated" above the runway without touching down and landed about 3,000 feet (915 meters) beyond the runway threshold - far more than normal.

Leste igår at det var 4000 fot etter begynnelsen på banen.
Så enkelt å unngå, enten lande der du skal, 1000-1500 fot, eller kjør en "go-around"
Ingen unnskyldning, og jeg er ikke spesielt kritisk.
AA hadde en maken opplevelse i Kingston noen år siden med en 738-800.
Kapteinen beholdt jobben og da sa jeg på vårt interne forum at det er umulig å bli sparket fra AA hvis du kan fly på den måten og likevel beholde jobben.
Han ringte meg opp og var lyn forbanna forde det var ikke hans feil, flyet stoppet bare ikke. (Rolling eyes icon now)
Alle som flyr har trent på Go-Around siden vi var i bleier, det er enkelt, bare kjør opp motorene og trekk inn flaps og hjul og kom tilbake 5 minutter senere så prøver du på nytt igjen. En ærlig sak og det får vi betalt for.

Guvernør Pence's 737 av banen på La Guardia

AA hadde en maken opplevelse i Kingston noen år siden med en 738-800.

Kapteinen beholdt jobben og da sa jeg på vårt interne forum at det er umulig å bli sparket fra AA hvis du kan fly på den måten og likevel beholde jobben.

Tja, selv om det nok er en mer vanlig oppfatning i USA, enn her, så bidrar det ikke nødvendigvis til å forbedre sikkerhetskulturen hvis man skal sparke alle som gjør en feil. Fullt mulig det kunne vært rett i dette tilfellet, men bør ikke være noen automatikk i det, og det alltid finnes eksempler på tilfeller både den ene eller andre reaksjonen er det rette å gjøre

Last edited:

Tja, selv om det nok er en mer vanlig oppfatning i USA, og endel andre kulturer man nødvendigvis ikke vil bli assosiert med, så bidrar det ikke nødvendigvis til å forbedre sikkerhetskulturen hvis man skal sparke alle som gjør en feil. Fullt mulig det kunne vært rett i dette tilfellet, men bør ikke være noen automatikk i det, og det alltid finnes eksempler på tilfeller både den ene eller andre reaksjonen er det rette å gjøre

Neida, herregud du kan jo argumentere at folk ikke bør å bli straffet eller miste jobben forde dem kræsjer fly her og der, men hvis du har all verdens trening og all verdens beste prosedyrer og likevel kaster alt ut av vinduet for du prøver å lande i dårlige forhold, for å imponere pax og sjefer at du alltid er "on-time", da kanskje har du demonstrert utrolig dårlig dømmekraft og kanskje skulle du ha tenkt på et annet yrke.?
Regelene og prosedyrene sier at du skal, du MÅ ta en go-around hvis du ikke har landet der du skal..
Hvis du velger å overse alt det der for å prøve å "redde" landingen, da har du drittet på draget så stygt at det er ikke mye unnskyldning.
Hvis du Mr. Someone er erfaren flyger skulle du også visst såpass.

Kom til å tenke på en historie hvor flygeren ikke fikk sparken etter en ulykke:
Vi jobbet for samme selskap i Alaska med 8-10 seters fly på grus striper.
Denne jenta tok av i medvind på en kort bane og kom seg ikke i lufta av naturlige årsaker.
(Kort bane og medvind)
Flyet ble vrak men hun overlevde.
Mye gråt og tårer og sjefen ga henne en ny sjanse for bot og bedring ble lovt, slikt skulle aldri skje igjen.
Så fikk vi den første Cessna Caravan som ble levert, i 1984.
Hun kom seg på den fra C-207 for hun hadde ATP og var flink å lese.
Hun var også den første til å kræsje en Cessna Caravan ikke lenge etterpå og alle ombord ble drept.
Hvis noen er flink med Google og accident reports finner man den sikkert.
Selskapet het Hermens Air og hun glemte å skru på bensin ventil etter at flyet hadde vært på service.
Veldig hyggelig jente og hun gråt på skulderen min etter den første ulykken.
Hadde hun fått sparken da så hadde kanskje den første Caravan flydd enda og hun og noen Eskimoer enda vært i live den dag i dag.

Bingo, der var den.
Vi var 2 flygere I det selskapet some hadde ATP og fløy den eneste 2-motors kjerra, en C-402C med Roberston STOL kit.
Meg og den dama som kræsjet, vi skulle begge få Caravan utsjekk.
Da Caravanen ble levert var jeg flytter til Jomfruøyene og fløy Twin Otter på flottører der nede.
Det kunne vært meg som kræsjet Caravan, man vet aldri:(

Back