• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Gullkunder på SK innenriks

Fly med oss

ScanFlyer Gold
Gullkunder på SK innenriks

Jeg var på dagstur til Trondheim på onsdag, og satt på 1C på vei oppover fra OSL. Før avgang overhørte jeg flyvertinnen foran snakke med kollegaen bak i flyet via telefonanlegget. Hun sa at det var "95 passasjerer om bord, og en del av de er gullkunder". Så da kom jeg til å tenke på hva det siste egentlig skulle bety? Hvorfor ble det spesifisert at det var en del gullkunder om bord? Har det noen betydning på en kort innenriksflyvning? :8: Jeg er gullkunde, men kan ikke si jeg merket noe spesielt hva service angikk.

Re: Gullkunder på SK innenriks

Jeg var på dagstur til Trondheim på onsdag, og satt på 1C på vei oppover fra OSL. Før avgang overhørte jeg flyvertinnen foran snakke med kollegaen bak i flyet via telefonanlegget. Hun sa at det var "95 passasjerer om bord, og en del av de er gullkunder". Så da kom jeg til å tenke på hva det siste egentlig skulle bety? Hvorfor ble det spesifisert at det var en del gullkunder om bord? Har det noen betydning på en kort innenriksflyvning? :8: Jeg er gullkunde, men kan ikke si jeg merket noe spesielt hva service angikk.

Det betyr at de tar fram den posen med kaffe som ikke smaker gammel støvsuger.

Jeg har hørt den praten en god del ganger, og det skjer innimellom at de kommenterer antall gullkunder i tillegg til hvor Pandion sitter. Mitt inntrykk er at det bare er en heads up til de bak hvis det er høy grad av status-kunder, og jeg har aldri sett (eller mottatt som EBG) noen spesiell behandling selv.

Jeg har også hørt den samtalen mellom besetningen som oppsummerer hva slags passasjerer det er om bord - f.eks. barn som reiser alene og folk som skal ha ekstra assistanse. Hvis det er Pandion om bord skal de alltid være klar over hvor vedkommende sitter og jeg har hørt at de refererer til plasseringen når de går gjennom passasjerene som krever ekstra oppmerksomhet rett før avgang. Når det gjelder gullkunder, så har jeg bare hørt at "det er mange gullkunder foran i dag" og "sjekker du manifestet for gullkunder".

Det er bare vanlig standard procedure. Ikke forvent hverken en High Five! eller SMILE eller noe annet om du bare er en miserabel EBG. :P

Generelt gøres en opsummering af kategorier af passagerer ombord under vores "conference call" inden afgang. Og det er som nævnt i tråden bare en heads up til kollegaer bagest i flyet, at der findes en del EBG ombord. EBPere gives der besked om faktisk antal og sædenumre. En standard på både Indenrigs, Intrascan, EU flyvninger og Intercont, der dog har mest effekt på de tre sidstnævnte, så der fx på Economy ikke charges for BOB varer for vores Pandionkunder og crew kan holde det ekstra øje på vores rigtig gode kunder. Men altså, på helt korte flyvninger, ikke videre mærkbart for kunden.

I mine øyne er det fullstendig uinteressant å opplyse hvor mange gullkunder det er ombord, i og med de skal ha samme service og behandling som alle andre.

Jeg (som jobber på bakken) pleier ofte å sjekke gullkunder før boarding for å tilby de en to-seter alene dersom det er tid og plass nok. Det er ingen standard som skal gjøres, bare noe jeg selv pusler litt med - og som ofte settes stor pris på.

I mine øyne er det fullstendig uinteressant å opplyse hvor mange gullkunder det er ombord, i og med de skal ha samme service og behandling som alle andre.

Jeg (som jobber på bakken) pleier ofte å sjekke gullkunder før boarding for å tilby de en to-seter alene dersom det er tid og plass nok. Det er ingen standard som skal gjøres, bare noe jeg selv pusler litt med - og som ofte settes stor pris på.

Flott, ledig nabosete er det beste man kan gi en god kunde på en vanlig flight :)

Veldig bra :up:

God service du yder, Du behøver ikke at gøre din kunde obs på at du gør det, men din kunde sætter helt sikkert pris på din gode service..
Hvsi ground staff printer det de skal til cabin crew, ja står der hvor både EBG EBP og andre STAR ALLIANCE "EBG" sidder...
Ingen grund til at gøre meere ud af det...
Hilsen Ole

Siste to månedene ha LH tiltalt meg og fruen med navn selv om vi flyr bak på abs billigste billett selv om vi er CO *G.. Uansett hygglig.

Mest hyggelig er at de er ivrige å fylle om vinglasset mitt en ekstra gang ^_^:drunk:

God service du yder, Du behøver ikke at gøre din kunde obs på at du gør det, men din kunde sætter helt sikkert pris på din gode service..
Hvsi ground staff printer det de skal til cabin crew, ja står der hvor både EBG EBP og andre STAR ALLIANCE "EBG" sidder...
Ingen grund til at gøre meere ud af det...
Hilsen Ole

Jo man kan ikke endre sete til en passasjer uten å spør først.
Det kan være en grunn til at de sitter der de sitter.
Men enkelte gjester kjenner mann så godt at man kan gjøre det.

Det er fullt mulig å gjøre en del grep i lang tid (f.eks 24 timer) før avgang, for å sikre bedre passasjerkomfort. Det kan gjøres samtidig som man planlegger lasting, vekt og balansering. Det er noe jeg gjerne skulle fortalt mer om, men som er litt vanskelig å forklare uten at det kan missforstås av enkelte.

Synes det er fint at gate personell står på for sine beste kunder.
For oss dødlige, så liker vi ikke å bli flyttet på, når vi har valgt plass. Ihvertfall ikke til rad 1, som jeg hater å sitte på, orker ikke å høre på hvordan middag hos svigermor gikk sist, ifra crewet....

Kan du ikke holde et kurs på OSL?
Fløy for et par dager siden, og var enn så lenge den eneste på rad 1. I siste liten kommer 5 stk som blir dumpet ned ved siden av meg. Flyet var ca 70% fullt, og jeg nekter å tro at de 5 reiste med business-billett og var EBG.

Fløy for et par dager siden, og var enn så lenge den eneste på rad 1. I siste liten kommer 5 stk som blir dumpet ned ved siden av meg. Flyet var ca 70% fullt, og jeg nekter å tro at de 5 reiste med business-billett og var EBG.
Lufthansa: Fløy MUC-OSL (rad 7). To ledige seter i Economy, ett av de var ved siden av meg.
SAS: Fløy BGO-OSL (rad 5). 20+ ledige seter, men ikke ved siden av meg. Kanskje jeg var maks uheldig og traff på 20 EBP/EBG? ;)

Åpent midtsete (ved kapasitet), Fast Track, priority boarding og bagasje som fungerer. Det er alt jeg forventer som EBG. Når man flyr innenriks med SAS, får man ingen av delene.

Sikkert at alle hadde fått rad 1 på seteslippen? Noen er flinke til bare å sette seg der det er ledig, spesielt om de er "sist" ombord

Sikkert at alle hadde fått rad 1 på seteslippen? Noen er flinke til bare å sette seg der det er ledig, spesielt om de er "sist" ombord

Har hørt det bli sagt flere ganger ved gate sånn ca "dere er de siste ombord, vi er sein, finn de første plassene dere ser og så kommer vi oss avgårde fort". :)

-A

Åpent midtsete (ved kapasitet), Fast Track, priority boarding og bagasje som fungerer. Det er alt jeg forventer som EBG. Når man flyr innenriks med SAS, får man ingen av delene.

Jeg har ganske god flaks med ledig midtsete innenriks, FastTrack skjer ikke, og pri-tag som fungerer har vi mange tråder om... ;)

-A

Back