• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Gulf Air skled av rullebanen i India

Spørs når de ble utløst , fant det litt snodig at de var utløst på bildet jeg og.

Spørs om ikke det er VG som har rotet seg borti ting de ikke har greie på. Det ville ikke vært første gang. I andre media står det ingenting om nødlanding, men derimot om kraftig regn og vind. (monsun i India på denne tiden av året) Flyet har sklidd av banen, og sim sala bim, VG klarte å få en nødlanding ut av det. Nøden kom først etter at hjulene hadde tatt ned i bakken.

Som det ofte er med smånyheter fra utlandet, så er nyheten levert fra NTB og er gjengitt slik den kom derfra. Dagbladet har også samme sak med eksakt samme tekst.

Så å henge ut VG blir ikke rett.....og blir det ikke litt kjedelig i lengden å hele tiden henge seg opp i hvordan media skriver om luftfart?

Som det ofte er med smånyheter fra utlandet, så er nyheten levert fra NTB og er gjengitt slik den kom derfra. Dagbladet har også samme sak med eksakt samme tekst.

Så å henge ut VG blir ikke rett.....og blir det ikke litt kjedelig i lengden å hele tiden henge seg opp i hvordan media skriver om luftfart?

Noen burde lære media OM luftfart, og ikke krisemaksimere alle ting :(

Dørhøyden på ca 3,4m er vel når maskinen står normalt. Her har neseleggen kollapset med den konsekvens at bakparten hever seg,så jeg tror nok ikke antagelsen på 5m er så langt unna sannheten?

Dørhøyden på A320 er ca 3.4 meter så det sto nok opprinnelig 10 fot, tenker jeg ... ;)

Det er en mulighet, men hvis jeg tolker teksten riktig så må det ha vært venstre dør foran, og den ligger enda lavere. Jeg har selv brukket foten på et hopp på tre meter, og legen sa at vanlige folk ikke kan gjøre sånt uten å brekke noe, så to meter holder også for enkelte...

Og flyet havnet i følge en annen artikkel 10 meter utenfor rullebanen. Kanskje de hoppet 10 meter for å komme seg fra flyet og bort til rullebanen? :)

Etter 2 meter er det fare for stygge brudd, nakke, brudd og hodeskader, det skal faktisk ikke mer til på oss vanlige mennesker.
men det er jo voldsomt til forskjell på 10 fot og 10 meter osv da... Og til og med jeg så og skjønte ut av bildet at disse skliene var utløst.
Dog må panikken ha vært voldsom uansett når folk hopper ut i de høydene uansett...
Huff.
Men dere som er mer oppdatert; det gikk bra med alle de andre som ikke hoppa da eller?

Fint fly forresten og! :D

Back