• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Grønt "laserlys" på SVG.

kekker

Onkel reisende kekker
Grønt "laserlys" på SVG.

Dette har ikke noe med laser mot fly og gjøre.

Men jeg har ved et par anledninger sett at det på SVG er et par laserstråler på SVG, som går på kryss og tvers langs rullebanene. Jeg går ut fra at disse to, tror det er to, har en eller annen funksjon. Men hva er den??

Re: Grønt "laserlys" på SVG.

Skræmme fuggel!!

GREEN LASERS FOR BIRDSCARING HAVE BEEN PERMANENTLY PLACED AT 3
LOCATIONS AT THE AD. WEST OF TWY A1, EAST OF TWY J AND SOUTH OF RWY
11/29. THE GREEN LASERBEAM WILL FLASH RWY IN HEIGHT OF LESS THAN 1 M
ABOVE RWY CENTERLINE. THE LASERBEAMS ARE HARMLESS FOR HUMAN EYE.
LASERS WILL BE OPERATING H24.
https://www.ippc.no/ippc/notambyid.jsp?bulletinId=ENAV-0372/11

Oppmerksomheten henledes også til følgende artikkel:
Laserkanoner skal skremme vekk fuglene fra flyplassen på Sola.

*merde* dette burde jeg klart å filosofert meg fram til..

Jeg husker ikke den etologiske forklaringen på dette i farten, men grønt lys er som pesten å regne på tofotinger med vinger. Vi i fjøsbransjen bruker grønne lys under løsdriftssystemer for verpehøner, slik at de ikke legger seg under verpekassene og legger eggene der. Det er ganske stilig å se på at de grønne lysene sakte men sikkert dimmes opp før det blir kvelden i fjøset. Alle fuglene tar til vett og kommer seg opp fra gulvet, og vips unngår man at dyrene legger egg på gulvene.

Mens røde lys er mer kos, det brukes til nattlys og får dyra til å trekke oppover. :)

Nok fjøsprat for i dag, takk for svaret godt folk!

Du verden. Ikke dumt med litt fjøsprat i blant. I går ettermiddag var det forøvrig tydelig at laser'ne ikke alltid har like god effekt på problemet. Observerte "Bird Control" på tur flere ganger i løpet av de timene jeg var der. I perioder så var det så galt at de var ute på RWY og "skjøt" mens avgående fly stod og ventet i enden av rullebanen.

Effekten er vanskelig å måle, kan man si. Det er jo fremdeles en del fugl på Sola. På dagtid har den liten effekt, og på natt så er det jo vanskelig å se om fuglene blir skremt eller ikke. Aner ikke om det er noe registrering av effekten heller, forsåvidt.

Vi i tårnet merker ikke annet enn at piloter som ikke har lest NOTAM lurer på hva det er for noe.. :)

Det der har jeg óg lurt veldig på, men har aldri kommet så langt som til å spørre :)

Back