KAB
Transportfotofil
Grong/Formofoss - Bjørgan
Nå er det på tide med litt flystripefotoarkeologi. I avdelingen for glemte flystriper finner vi denne gress... Nei, skal vi heller si busk og kratt-stripen. For banedekket var vel muligens litt utrimmet da jeg var på besøk i kveld. Men ikke værre enn at en Twin Otter e.l. hadde klart seg med et par sprett og kombinert propellhogst bortover gresstustene.
For bakgrunnshistorien til Bjørgan, klikk dere inn på følgende adresse:
http://generator.firmanett.no/%28sfbmn155fjdrji45gxn2zejp%29/generator.aspx?PID=176843&M=0&M=0
Og et satelittfoto her: http://kart.gulesider.no/m/IIsB5
Og så var det bildene da.
Det første som møter en er denne stolte konstruksjonen av treverk og utrangerte skinner fra Nordlandsbanen.
La oss ta en nærmere titt på det 200l fatet. Årstallet og FB, forklares muligens enkelt med "Flybensin" ?
I skuret (flyhangaren) ligger det jeg antar er rullebanebelysning.
I en brakke like ved er dette siste tegn på når det var aktivitet her.
Senger og oppholdsrom for den som måtte være uheldig og strande her.
Og selvsagt finnes det alle fasiliteter her på lufthavnen. Men ingen dyr tillatt, står det på døren. Uansett hvor veloppdragen Fido måtte være.
Nyere JET A-1 drivstoff-fat. Merk at disse nyere fatene holder seg dårligere enn de gamle grå fatene man finner rundt om kring. Trolig et helikopterselskap som har brukt plassen som base som har satt igjen disse.
Ja, så var det selve flystripen da. Sett mot sør.
Skulle man være uheldig å ikke klare oppbremsningen etter landing mot nord, er dette utsikten man får - Kortvarig. Flyplassen ligger på et platå.
På området finner man også en container/bu, trolig for drivstoff.
Og en liten beskjed på veggen inni bua.
Her er kontoret/brakka til OPS/MET/ATC.
Med instruksene klare på bordet. Men det hadde den stakkars flua med sin dårlige landing ingen hjelp av.
Sjefen har nok tatt helg....
God helg!
Nå er det på tide med litt flystripefotoarkeologi. I avdelingen for glemte flystriper finner vi denne gress... Nei, skal vi heller si busk og kratt-stripen. For banedekket var vel muligens litt utrimmet da jeg var på besøk i kveld. Men ikke værre enn at en Twin Otter e.l. hadde klart seg med et par sprett og kombinert propellhogst bortover gresstustene.
For bakgrunnshistorien til Bjørgan, klikk dere inn på følgende adresse:
http://generator.firmanett.no/%28sfbmn155fjdrji45gxn2zejp%29/generator.aspx?PID=176843&M=0&M=0
Og et satelittfoto her: http://kart.gulesider.no/m/IIsB5
Og så var det bildene da.
Det første som møter en er denne stolte konstruksjonen av treverk og utrangerte skinner fra Nordlandsbanen.
La oss ta en nærmere titt på det 200l fatet. Årstallet og FB, forklares muligens enkelt med "Flybensin" ?
I skuret (flyhangaren) ligger det jeg antar er rullebanebelysning.
I en brakke like ved er dette siste tegn på når det var aktivitet her.
Senger og oppholdsrom for den som måtte være uheldig og strande her.
Og selvsagt finnes det alle fasiliteter her på lufthavnen. Men ingen dyr tillatt, står det på døren. Uansett hvor veloppdragen Fido måtte være.
Nyere JET A-1 drivstoff-fat. Merk at disse nyere fatene holder seg dårligere enn de gamle grå fatene man finner rundt om kring. Trolig et helikopterselskap som har brukt plassen som base som har satt igjen disse.
Ja, så var det selve flystripen da. Sett mot sør.
Skulle man være uheldig å ikke klare oppbremsningen etter landing mot nord, er dette utsikten man får - Kortvarig. Flyplassen ligger på et platå.
På området finner man også en container/bu, trolig for drivstoff.
Og en liten beskjed på veggen inni bua.
Her er kontoret/brakka til OPS/MET/ATC.
Med instruksene klare på bordet. Men det hadde den stakkars flua med sin dårlige landing ingen hjelp av.
Sjefen har nok tatt helg....
God helg!
Last edited: