• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Gressholmen var Norges første hovedflyplass

BraathensSafe1985

ScanFlyer Silver
Gressholmen var Norges første hovedflyplass

Gressholmen var Norges første hovedflyplass

Med mellomlandinger tok reisen til Berlin vel syv timer, omtrent det samme som det tar å fly fra Oslo til New York i dag.
Flybilletten til den tyske hovedstaden kostet 158 kroner en vei, eller godt og vel 4000 kroner i dagens pengeverdi. Flyet som ble brukt den første tiden, hadde plass til 25 passasjerer.


Les mer her og se noen bilder:

http://www.osloby.no/nyheter/Gressholmen-var-Norges-forste-hovedflyplass-7728127.html
 
Re: Gressholmen var Norges første hovedflyplass

Hei,

Artikkelen er egentlig ikke helt riktig. Siste avreise fra Gressholmen var jo i 1938. I 1939 startet ingen rutefly fra Gressholmen. Alt ble (fra 16. april 1939) flyttet til Rolfstangen og fra 1. juni til Fornebu (landflyplassen). Det stemmer vel heller ikke at det ble brukt fly for 25 passasjerer.

Mer informasjon: http://www.europeanairlines.no/by-whale-to-oslo-2/

Nasjonale ruter fantes heller ikke i Bulgaria, Romania, Island, Yugoslavia, samt en del mindre stater hvor dette ikke var mulig (Gibraltar, Luxemburg, Andorra o.l.). Se for en oversikt: http://www.europeanairlines.no/the-birth-of-air-transport/

Regulære flyvninger fra Gressholmen: Det fantes en nesten daglig postrute somrene 1930-1931 + 1935-1938. Starten var den 15. mai 1930 med en postrute med sjøfly av Halle & Peterson. DNL startet også i 1935. Han nevner den begivenheten først senere i artikkelen.

Informasjon om ruten mellom Newcastle og Stavanger finner du her: http://www.europeanairlines.no/an-englishman’s-dream/

Ellers en morsom artikkel.
 
Last edited:
Back
Top