• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Greit å ta en liten radioaktiv kilde med på fly?

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Greit å ta en liten radioaktiv kilde med på fly?

Kan det bli noe problemer av å ta med seg en liten radioaktiv kilde når man skal ut å fly? Det virker jo praktisk å ha en nøkkelring som lyser i mørket i 10 år...

sku_11725_1.jpg

http://www.dealextreme.com/p/1-1-inch-tritium-glowring-keychain-10-year-green-glow-11725

Last edited:
Re: Greit å ta en liten radioaktiv kilde med på fly?

Det finnes jo reise utgaver av røykvarslere og de er da lov å ta med seg selv om dt er noen gram radioaktivitet i dem?

Så rundt på websiten og fant ikke den siden. Mange har jo klokker med radioaktivt materiale på tallskiven.

Har de noen mulighet får å oppdage en kilde for beta-stråling?

Så rundt på websiten og fant ikke den siden. Mange har jo klokker med radioaktivt materiale på tallskiven.

Har de noen mulighet får å oppdage en kilde for beta-stråling?

Hvis du klikker på eksplosive, brennbare eller kjemiske stoffer og scroller ned så finner du det.
Om de kan finne det ved gjennomlysning er det kanskje andre her inne som kan svare på.

Når jeg tenker meg om så er det muligens det ikke er så lurt å gå rundt med en sånn i bukselomma. Kanskje det er en grunn til at man kun får slike fra Kina.

Når jeg tenker meg om så er det muligens det ikke er så lurt å gå rundt med en sånn i bukselomma. Kanskje det er en grunn til at man kun får slike fra Kina.

Hehe, kan brått bli gen skader hvis den går lekk....:o

Slike små tritium mengder er nok heller rimelig ufarlig. Som nevnt har mange klokker tritium belysning. Jeg tror du kan trygt da den med på flyet og jeg tviler sterkt på at den blir oppdaget eller eventuelt stoppet. Du kan jo kjøpe disse små tritium nøkkelringene på nett og de går via flypost uten problem. http://en.wikipedia.org/wiki/Tritium_illumination
Hvis du leser under health cocerns, ser du at så lenge du ikke brekker kapselen, noe som er ekstremt vanskelig å få til, vil betastrålene bli stoppet av innkapslingen. Om du skulle greier å få tritium i deg, har den en halveringstid på kun 12 dager slik at strålingen forsvinner ganske fort.

Last edited:

Hehe, kan brått bli gen skader hvis den går lekk....:o

Den er nok "lekk" uansett, radioaktiv stråling går vel gjennom det meste ;)

Tviler på at det er noe problem å ta med seg. Den lille mengden med stråling som kommer fra slike ting er nok så små at ikke det regnes som radioaktivt materiale.

Den er nok "lekk" uansett, radioaktiv stråling går vel gjennom det meste ;)

Tviler på at det er noe problem å ta med seg. Den lille mengden med stråling som kommer fra slike ting er nok så små at ikke det regnes som radioaktivt materiale.

Om det er beta-stråling så har ikke det så fryktelig stor gjennomtrengelseskraft, lite stykee tre f.eks vil være nok til å stoppe det.

Beta trenger ikke igjennom så mye nei, og reiser heller ikke så langt.
I tilegg så er det verste skaden du får av den, og da snakker vi kraftige kilder her, noe ala solbrenthet på huden.
Beta stråling har problemer med å trenge videre nedover så sånn sett er den ufarlig, så lenge du ikke puster inn støv fra en Beta kilde eller spiser den så går det bra.

Uten å gå i detaljer så er det kraftig utstyr på Gardermoen som sjekker for radioaktivt materiale og selv beta-stråling vil normalt sett oppdages med dette systemet.

Sunn fornuft sier jo at man ikke tar med seg radioaktivt materiell på fly eller en hver annet offentlig sted uansett hvor lite stråling det enn måtte være.

laurentz: Radioaktivt er radioaktivt uansett hvor mye eller lite stråling det gir og om det er alfa, beta eller gamma-stråling!

Overnevnte produkt er dessuten ulovlig i Norge!

I likhet med grønne lasere vil sikkert endel i Norge finne på å bestille disse.

At de er ulovlige i Norge har jeg aldri hørt noe om.

Jeg er enig med deg i at man ikke bør ta slikt med seg ombord i flyet, men dette er noe mange har og som lett kan medbringes på feks nøkkelknippet.
At tritium brukt til belysning er ulovlig i norge er nytt for meg. Har du noen kilder på det?

Ellers er dette interessant:
"They are also favored by the military for critical applications where illumination of the glow-in-the-dark sort is desired but a power source may not be available. Some uses of this sort are dials in aircraft(...)" http://en.wikipedia.org/wiki/Tritium_illumination#Uses_of_tritium_illumination

I likhet med grønne lasere vil sikkert endel i Norge finne på å bestille disse.

At de er ulovlige i Norge har jeg aldri hørt noe om.

Det skulle bli en endring i forskriften slik at ferdig monterte grønne laserpekere skulle bli forbudt å importere for privatpersoner. Siste jeg hørte noe om dette var i fjor høst.
Det er nok en god ting, da det tydeligvis er nok tullinger som skal lyse på fly, for å ikke snakke om alle unge(og eldre) som skader synet sitt eller andres ved at de vifter rundt med sine nye laserpeker på 5mW+++ uten IR-filter der strålingen er usynelig for menneskeøyet og blinkerefleksen. Dette gjelder spesielt på driten produsert billig i Kina.

Edit: Det krever nå heldigvis godkjenning å besitte en kraftig laserpeker.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7379014

Last edited:

Kun farlig gods-kurset til Avinor hvor det ble delt ut en liste over radioaktive stoffer som ikke er tillatt å transportere i EU/EØS land hvorav tritium var ett av dem. I den forbindelse ble det sagt at det var ulovlig i Norge.

Og du har jo ett poeng med at det brukes som belysning i dsiplayer i cockpit.

Og du har jo ett poeng med at det brukes som belysning i dsiplayer i cockpit.

Du skal huske at det er mange komponenter i et fly som per definisjon er farlig gods. Og ValuJet-ulykken i Fliroda er et grelt eksempel på hva som kan skje når ikke transportforskriftene av disse følges ....

<mod>
Lasere har vi et par andre tråder på - vi holder oss til denne digsen (evt. annet farlig gods) og om den er lovlig ombord på fly.
</mod>

Back