• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Gravel Kit til nye fly?

Jamesbond_ppk

ScanFlyer Blue
Utover 737Classics og få russik fly, vet noen om det utvikles "Gravel Kit" for moderne "jet" fly, som for eksempel A220?
 
Last edited:
Re: Gravel Kit?

Tror det er dårlig forretning. 737-200 i Alaska eid av oljeselskap blir nok de siste av det slaget. Men jeg bare gjetter.
 
Lavthengende turbofans er i utgangspunktet lite forenelig med grusbaner siden det er så stor diameter på inntaket og kort distanse til buk og bakke. B732 funker fordi inntaket er så smalt og bleed air dermed kan brukes for å danne en luftbarriere i fremkant. Med moderne motorer vil det først og fremst ønskes motorer som er festet høyt: CRJ produseres enda, Kina produserer ARJ21 som er en MD90-lookalike, og Ukraina lager An148. Utover dette må man gå til flytyper som ikke lengre produseres eller overbevise produsenter av militære fly til å lage sivile varianter (noe jeg tipper det ikke er nok kjøpekraft til).

Det eneste sivile med turbofans laget for grus i moderne tid som jeg vet om er Pilatus PC-24 som er en stilig maskin, men med max payload på halvannet tonn er det begrenset nytte i maskinen innen den type operasjoner B732 brukes til
 
Back
Top