Gratis WLAN sponset av DY (ut året)

Re: Gratis WLAN sponset av DY (ut året)

Dette med betaling for trådløs kommunikasjon på Avinors flyplasser føyer seg inn i rekken på måter de tjener penger på. Infrastrukturen er tilstede og nedskrevet, driftsutgiftene er minimale (noen få laken per måned per flyplass) og mulighetene gode for maksimere profitten. Dette med å "gi" tilgang satt ut til operatører, og nå kommer heldigvis en lavprofittaktør som callnorwegian inn som vi alle bør applaudere i stedet for å rakke ned på.

Hadde Avinor gitt denne servicen gratis, så måtte de på en eller annen måte sørget for å logge hvilke (med identitet) som benytter den trådløse kommunikasjonen. Hvordan gjøres denne loggingen på Torp? Må brukere identifisere seg for å få tilgang? Hvis ikke, så bryter Torp med gjeldende lov.
 
Re: Gratis WLAN sponset av DY (ut året)

Hadde Avinor gitt denne servicen gratis, så måtte de på en eller annen måte sørget for å logge hvilke (med identitet) som benytter den trådløse kommunikasjonen. Hvordan gjøres denne loggingen på Torp? Må brukere identifisere seg for å få tilgang? Hvis ikke, så bryter Torp med gjeldende lov.

Hvilken lov?
 
Re: Gratis WLAN sponset av DY (ut året)

Tipper vel opplegget går på autensiering med refnummer og etternavn. Så mister noen et Boardingpass nå blir det vel plukket opp av en desperat student!
 
Re: Gratis WLAN sponset av DY (ut året)

2006/24/EF for eksempel som på norsk kalles datalagringsdirektivet, men at det ikke er kommet norsk drakt enda er sendrektighet fra Regjering/Storting

Altså bryter hverken Torp, OLTD, Peppes, personer med åpne trådløse nett eller bedrifter som gir gjester tilgang til internett noen lov. Det er vel også en del uklarheter om hvordan dette direktivet skal tolkes, spesielt når det kommer til private ekomnett.
 
Re: Gratis WLAN sponset av DY (ut året)

Nettene på flyplasser er helt klart offentlig - for å karakteriseres som et privat nett må det være lukket og bare gi tilgang til ansatte og deres besøkende (typisk konsulenter). Med andre ord SGS sitt nett på OSL som benytter Avinors duppeditter som bærere er et privat nett, men ikke den delen av nettet som tilbys offentligheten. Sjekk artikkel 1 og første avsnitt gustavf.
 
Re: Gratis WLAN sponset av DY (ut året)

Nettene på flyplasser er helt klart offentlig - for å karakteriseres som et privat nett må det være lukket og bare gi tilgang til ansatte og deres besøkende (typisk konsulenter). Med andre ord SGS sitt nett på OSL som benytter Avinors duppeditter som bærere er et privat nett, men ikke den delen av nettet som tilbys offentligheten. Sjekk artikkel 1 og første avsnitt gustavf.

Jeg tror ikke vi skal spore denne diskusjonen videre inn på de juridiske spissfindighetene rundt ekomloven.

Fri tilgang til almennt tilgjengelige trådløse soner er vanlig, ikke bare på flyplasser. Dersom du kan vise til et eksempel på at åpne trådløse soner har blitt forbudt som følge av datalagringsdirektivet, så vil jeg gjerne vite mer om det, men kanskje ikke i denne tråden.

Datalagringsdirektivet er ikke norsk lov enda, og det er så vidt jeg vet lite eller ingen rettspraksis på hvordan dette skal tolkes. Ekomloven og tilhørende forskrifter (ekomforskriften og offentlignettforskriften) er ikke spesielt lett materiale, og det vil jeg ikke kalle datalagringsdirektivet heller.
 
Back
Top