Gratis frokost? SAS servicekonsept

Re: Gratis frokost?

Reiser mye innenlands med Wideroe. Så skulle jeg til Island med SAS...og kunne knapt tro mine egne ører når de skulle ha 20 kroner for en kopp kaffe...dårlige greier!

Mye morro i denne tråden, og snakk om noen nyheter.

Om du sjekker her http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Under-reisen/Innen-Europa/ så ser du hva som er "inkludert". Og så sannerlig finner man ikke både FastTrack og måltider inkludert.

Hvordan er det med varm kaffe på WF@ -100 maskiner ;)
 
Last edited:
Re: Gratis frokost?

Skjønner ikke at service er synonymt med gratis (inkkludert). Luftfarten må være det eneste stedet hvor det isåfall er slik. SAS burde hatt gratis drikke på alle sine flygninger, men å betale for maten på flighter under 3 timer synes jeg er greit. Spesielt siden det bidrar til et større utvalg, da det ikke alltid er at man har lyst på noe brødgreier med skinke eller ostå

Ellers er ikke servicekonseptet til SAS så forvirrende.. Gratis frokost på innland. Kaffe/te hele dagen på innland og betalingen for alt innen Europa. Selv modern har kontroll på det........riktignok er hun over gjennomsnittlig skarp, men det kreves ikke noe doktorgrad heller:rolleyes:
 
Re: Gratis frokost?

Ellers er ikke servicekonseptet til SAS så forvirrende.. Gratis frokost på innland. Kaffe/te hele dagen på innland og betalingen for alt innen Europa. Selv modern har kontroll på det........riktignok er hun over gjennomsnittlig skarp, men det kreves ikke noe doktorgrad heller:rolleyes:

Nå innbiller jeg meg at din moder reiser en del, og plukker dermed opp slike ting?
At ombordservicekonseptet til SAS ikke er forvirrende kan så være, men det er utrolig lite helhetlig. Det er jo ikke noen god grunn til at frokost skal være forbeholdt reisende innenlands. Det er jo heller ingen god grunn til at kaffe/te er gratis innenlands, men må kjøpes på utenlandsturer. Hadde det ikke vært mye enklere å bare si at drikke (gjerne bare kaffe/te) er gratis uansett, at frokost serveres på avganger før kl. 0900 uansett, og at alt annet må kjøpes (bortsett fra på økonomi ekstra og business class som av naturlige årsaker kun tilbys ut av landet)?
 
Det er jo heller ingen god grunn til at kaffe/te er gratis innenlands, men må kjøpes på utenlandsturer. Hadde det ikke vært mye enklere å bare si at drikke (gjerne bare kaffe/te) er gratis uansett, at frokost serveres på avganger før kl. 0900 uansett, og at alt annet må kjøpes (bortsett fra på økonomi ekstra og business class som av naturlige årsaker kun tilbys ut av landet)?

Akurat det er jo nesten det samme jeg også skriver ;)
 
Re: Gratis frokost?

Akurat det er jo nesten det samme jeg også skriver ;)

Du skriver riktignok at servicekonseptet ikke er forvirrende, og jeg ville bare poengtere at selv om det kanskje ikke er forvirrende så er nokså tungvint & lite helhetlig. Noen vil kanskje til og med hevde at dette faktisk er forvirrende.
 
Re: Gratis frokost?

Derav ;) , pokker at de kastet ut galley for noen år siden....

Hvorfor gjorde de det egentlig? Flere seter nå en i gamle dager? Hadde vel ikke vært dumt med en kaffekopp eller to på de lengste -100 rutene. F.eks OSL-BNN på 1:35.
 
Re: Gratis frokost?

Grunnen til at konseptene er mildt sagt rotete kan vi egentlig takke Jørgen Lindegaard for. Når SAS ble splittet opp, skulle alle ha egne konsepter osv. Da ble det gratis kaffe i Norge, med frokost før klokken 0900. Dette ble aldri innført i Sverige, Danmark, eller utenriks fra Norge da dette ble styrt fra Stockholm. Så dette var og er tildels rotete, det er de fleste enig i.
MEN, nå er arbeidet i gang for å samkjøre og få et enhetlig konsept. Problemet er at Nordmenn, Svensker og Dansker er ulike, så man må finne et konsept som passer alle tre land. Men ting skjer.
 
Re: Gratis frokost?

MEN, nå er arbeidet i gang for å samkjøre og få et enhetlig konsept. Problemet er at Nordmenn, Svensker og Dansker er ulike, så man må finne et konsept som passer alle tre land. Men ting skjer.

Det er bare å kjøre på med fullservering... ;) Det må man kunne være enige om.
 
Re: Gratis frokost?

Altså la oss oppsummere:

SAS har ingen gratis servering på utenlandsruter, ikke engang frokost, når ALLE andre europeiske nettverksselskap har det. Og de tar hele 20 kr for en kopp kaffe, som i utgangspunktet burde vært helt gratis!

SK kan kan si hva de vil for min del, men noe full-service selskap er de hvertfall ikke...

Dette stemmer ikke:
-SAS har gratis servering på langruter.
-SAS har servering i både Y og C på Europaruter.

I M er det BOB, som etter min mening er bedre enn det skrale man får servert gratis hos KLM, Air France, Lufthansa og Swiss. Skal man først servere noe, får det være noe man har lyst til å spise.

Kaffe og litt drikke burde uansett vært gratis på alle ruter, og jeg blir ikke overrasket om det blir et mer strømlinjeformet servicekonsept i fremtiden.

Litt rart om definisjonen på et fullserviceselskap er en brødskalk og 2dl cola uten å måtte betale ekstra for det:cry:
 
Re: Gratis frokost?

å betale for maten på flighter under 3 timer synes jeg er greit. Spesielt siden det bidrar til et større utvalg, da det ikke alltid er at man har lyst på noe brødgreier med skinke eller ostå

Ellers er ikke servicekonseptet til SAS så forvirrende.. Gratis frokost på innland. Kaffe/te hele dagen på innland og betalingen for alt innen Europa.

SAS sitt servicekonsept er ikke forvirrende, men elendig! Jeg synes ikke det er greit at et nettverksselskap tar seg betalt for maten, selv ikke på flygninger under 3 timer. Så dette her kan vi nok ikke enes om ;)

SAS har forøvrig nøyaktig det samme servicekonseptet som Norwegian, easyJet og Ryanair ombord på sine europaruter...

Det er bare å kjøre på med fullservering... ;) Det må man kunne være enige om.

Det er ingen som krever en firestjernes middag. Men en brødblings og kaffe/te/juice/vann/mineralvann bør man kunne forvente. Det er faktisk ikke så mye som skal til.
 
Last edited:
Re: Gratis frokost?

SAS har forøvrig nøyaktig det samme servicekonseptet som Norwegian, easyJet og Ryanair ombord på sine europaruter...

Nei, det har de alldeles ikke.
SAS serverer mat i Y og C, kald og varm drikke. DY serverer ikke noe, selv på full flex.
I M er det likt.
Dessuten er service mer enn mat og drikke, hvis man løfter skylappene litt.
Jeg skjønner du er bitter på SAS av en eller annen grunn, men du kan holde deg til fakta.
 
Re: Gratis frokost?

Nei, det har de alldeles ikke.
SAS serverer mat i Y og C, kald og varm drikke. DY serverer ikke noe, selv på full flex.
I M er det likt.
Dessuten er service mer enn mat og drikke, hvis man løfter skylappene litt.
Jeg skjønner du er bitter på SAS av en eller annen grunn, men du kan holde deg til fakta.

Sorry, skulle visst spesifisert at jeg pratet om Economy class! Og jeg snakker om servicekonseptet ombord på intra-europeiske ruter i M. Dette er helt likt om du flyr DY, FR eller SK.
 
Re: Gratis frokost?

Sorry, skulle visst spesifisert at jeg pratet om Economy class! Og jeg snakker om servicekonseptet ombord på intra-europeiske ruter i M. Dette er helt likt om du flyr DY, FR eller SK.

Men nu er en flyrejse jo heldigvis meget mere end servicekoncept ombord ;)
 
Re: Gratis frokost?

Hvorfor gjorde de det egentlig? Flere seter nå en i gamle dager? Hadde vel ikke vært dumt med en kaffekopp eller to på de lengste -100 rutene. F.eks OSL-BNN på 1:35.

Ja, de fjernet galley og garderobeskap satt inn ekstra seter (som de ganske ofte ikke får brukt allikevel pga. vektproblemer...)
 
Re: Gratis frokost?

SAS har ingen gratis servering på utenlandsruter, ikke engang frokost, når ALLE andre europeiske nettverksselskap har det.

Feil - alle har det ikke, men de fleste har det!

Finnair har også et litt surrete konsept. Noen ganger kan du kjøpe snacks, andre ganger får du litt å bite i. Alt avhengig av flytiden.
 
Servicekonseptet ombord er jo en av markedsføringselementene for alle selskaper. Jeg syns ikke SAS sitt konsept er så dumt, med tre klasser i Europa. SN Brussels har det samme, Air France noenlunde det samme. Har flydd økonomi Roma-London med AlItalia, fikk en liten pakke med salte kjeks (fem stk) og en liten drikke etter eget valg. Med SAS kunne man ha kjøpt seg noe man selv ville i alle fall. Sammenligner man fleksibel økonom i Europa, f.eks. mellom Oslo og Frankfurt får man hos Lufthansa en drikke og en sandwich, hos SAS en kald anretning, varme rundstykker, så mye drikke man bare vil, også champagne (hvorfor man nå skulle trenge det). Så her er SAS ganske så mye bedre.
Men enig i at SAS burde tilby mer helhetlig konsept mellom sine selskaper (SAS, Widerøe of Blue1), og mer likt innenriks/Skandinavia/Europa. På økonomi burde alle fått en kopp kaffe/te gratis, logistikkostnadene er jo allerede tatt, samme er personalkostnadene. Widerøe bør også få to klasser på sine Skandinaviske ruter, og Blue1 business på Europa-ruter. Det skal bli spennende å se hva ny sjef kommer opp med.
Uansett, det viktigste servicemålet er ikke hva man får på bordet inne i flyet, det handler om både før, underveis og etter reisen. Der har SAS blitt en av de absolutt bedre selskapene!
 
Litt av det som SAS mente skulle være noe av greia var at man skulle kunne velge selv hva man vil ha ombord. ( Europa ruter )
Business, full service og full flex på billetter.
Extra, mat, drikke, etc, og ulike grader av flex på billetter.
Economy, nettopp det billig men med et bob produkt ombord.
I utgangspunktet et veldig bra konsept når det kom, men er nok litt utgått.

Det som derimot er veldig interesant er at de som er mest missfornøyd og klager mest er de som betaler klart minst for sin billett.
Veldig lite forståelse av at om du betaler 4-500 kroner for en billett til et sted i Europa, så er ikke alt innkludert. man forventer å skulle betale null og niks, men forventer full service, helst i porselen og business stol.
Dette opplever vi hver eneste dag når vi er ute og jobber i kabinen.
Her er Nordmenn helt klart overrepresentert.

Men som sagt, ting er på gang. Bare håper det blir som jeg øsnker ;-)
Og skulle det bli slik ser jeg frem til å lese her på forumet om at SAS sitt service konsept består kun av en kjip sandwich og lunken cola, og at alt var så mye bedre før.
Sannsynligvis fra de samme som i dag idioterklærer bob konseptet.
 
Back
Top