God grytidlig morgen fra MEX flyplass. Vi ankom 15min før tiden, fra Lima, på en ganske så ny og fresh 737-Max8. Vi kastet bort 53dollar på å blokkere midt setet, så vi fikk 3 seteren for oss selv. Både setet tvers over og bak oss var helt tomt, så jeg okkuperte det tvers over og fikk ligget der hele halve natten. Jeg antar det var 1/3 fult i Eco, men alle 16 setene i Biz var besatt. Maten kom kjapt, etter avgang og var overraskende bra Jeg tok kylling, kona pasta, som var det vi hadde å velge i, Etter maten var det bare å legge seg til å sove, fikk vel 3 timer søvn til sammen, men selvfølgelig var det en unge 6-7 rader lenger bak, som måtte skrike store deler av natten.
Masse bygge arbeider her på terminal to, også passkontroll området var under ombygning, så det tok rundt 45 min å komme seg gjennom immigration, i stanken av diesel eksos. Mexicanerne slapp unna med ca 15 min, så kunne alle kontrolører brukes på ikke mexicanere, da begynte køen endelig å bevege seg. Bagasjen, som er sjekket inn helt til Oslo måtte vi hente ved rulle båndet, gå gjennom en skanner ved tollen og så levere den i innsjekk for innsjekket bagasje. Nå har vi samlet oss litt, funnet ut hvordan vi skal få reist med metroen dit hop on-hop off sightseing bussen starter og spiser nå en burger på Carl's Jr.
Ellers merkelig hvor lite disse degosene kan engelsk. På flere restauranter airside i LIM var menyen bare på spansk. jeg hadde lyst til å spørre hva alt de hadde på tavlene var, men gikk heller til naboen der det også var på engelsk. Mye av informasjonen på flyet ble bare gitt på spansk, og det på engelsk var vanskelig å forstå. Også her på flyplassen i nabolandet til verdens største engelsktalende land er de elendige på engelsk. mange sjapper har bare info på spansk.
I går, i Lima, sjekket vi ut og tuslet ned for å se ut over havet, så innom en butikk og kjøpte cola og var der vår free walking tur med guide skulle starte. Den bestod i å først reise med buss til Centro historico fra Kennedy park i Miraflores, der vi bodde. Vi satt på trappen til Rådhuset, der vi skulle møtes, Det var en bitteliten hekk ved nedgangen til en parkerings kjeller rett ved og guiden var på andre siden. Vi gikk en del rundt, men så ikke noen som liknet på en guide, Guiden forlot så stedet 3-4 min før oppmøte tid og gikk mot bussen. Det endte med at vi måtte ta en taxi til Hotell Bolivar i Centro Historico, der det faglige på turen starter. Taxin hadde lite gass, så måtte innom å fylle gass da det var 2km igjen. Det var kjempe kø, så etter hvert ga han opp og kjørte oss og guiden ventet med gruppen. Taxien kostet 50 gærninger, ca 149 kr, vi hadde bare 35 og 20 Euro som skulle være tips til Guiden. Det endte med at vi ga 20 Euro til sjåføren, så fikk guiden ikke noe tips. Tilbake kjørte vi med metro buss. Dette er en type buss som er veldig populært i Sør Amerika. gulvet er så høyt at det ikke er noen hjulbuer inne i bussen, bare helt flatt gulv og dører bare på venstre side, 1 meter over bakken, så man går rett inn på en plattform. Vi skulle med buss C, etter 5 min kom det en A, 3 min senere en A 1 min senere en A, så 5 min og det kom en C som var helt sprengt og kjørte rett forbi, så en ute av service, så 5 min og det kom en C, da ble det helt stinn brakke på bussen, verre enn lokaltogene i Mombai. Det var stappfuldt mesteparten av turen. takket være kart appen på telefonen skjønte vi hvor vi skulle av, derfra var det 6-7 min gange til Hotellet. Men det tok 5 min å komme seg ut av "plattformen" det var så mye kø av folk som skulle med bussene, at vi hadde kjempe problemer med å komme oss ut. Fra Hotellet gikk vi de 100 metrene til flybuss holdeplassen, ventet 15 min og tok den til flyplassen. Masse rare omveier for å få svingt til venstre i diverse kryss Turen skulle ta en time, men tok 1:15.
Dette er foreløpig rapport fra MEX i gårsdagen i LIM.
Ha en fortsatt god dag.