• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Golden Air blir Braathens Regional

Taktisk bytte før ny inntreden på det norske markedet?

Nei, det har nok ingen sammenheng. Braathens Regional blir en ren wet-lease aktør hvis navn ikke kommer til å bli direkte synlig for den jevne flypassasjer. Det merkenavnet som vil brukes utad er fortsatt Sverigeflyg. Konsernet heter allerede Braathens Aviation og har gjort det en stund nå.

Bara dom kan måla planen så blir jag glad. Vit räknas inte som en färg Golden!

Braathens navnet klinger vel ganske godt som varemerke, fremdeles, i norske ører, ihverrtfall?
De kan vel hente inn masse goodwill og kunder i det norske markedet, bare ved å bruke dette navnet, ved en eventuell etableringi det norske markedet? Selv om de også kan stupe langt, dersom de da ikke skull leve opp til forventningene!

Har man et navn med godt rykte, så er det vel lurt å bruke dette som synlig navn utad også?

Braathens navnet klinger vel ganske godt som varemerke, fremdeles, i norske ører, ihverrtfall?
De kan vel hente inn masse goodwill og kunder i det norske markedet, bare ved å bruke dette navnet, ved en eventuell etableringi det norske markedet? Selv om de også kan stupe langt, dersom de da ikke skull leve opp til forventningene!

Har man et navn med godt rykte, så er det vel lurt å bruke dette som synlig navn utad også?

Hvorfor bytte ut Widerøe? Widerøe er jo også veletablert. Dyrt å bytte navn. Tenk bare på kostaden med å bytte livery....

Jag tror han menar att Braathens Regional namnet borde användas om nuvarande Golden Air börjar flyga i Norge.
I Sverige flyger ju Golden Air främst åt andra aktörer...främst Sverigeflyg men också en hel del åt SAS från Arlanda till Finland och till Kalmar.

Jag tror han menar att Braathens Regional namnet borde användas om nuvarande Golden Air börjar flyga i Norge.
I Sverige flyger ju Golden Air främst åt andra aktörer...främst Sverigeflyg men också en hel del åt SAS från Arlanda till Finland och till Kalmar.

Per Braathen driver først og fremst forretning. Hvilket navn foretaket har bedømmes ut fra hvilket merkenavn som selger best i det svenske markedet.

Nå er jo ikke Braathens et ukjent navn i det svenske markedet.
Allerede på seksti-tallet og fremover i mange år opererte Braathens charter fra flere svenske byer,Stockholm , Malmø og Gøteborg for å nevne noen.

Det ville ikke forbause meg om vi etter hvert ser luftfartsforetakene i Sverige samlet under Braathens Regional.
Dette begrepet kan i løpet av noen år utvides til å omfatte andre selskaper som eventuelt kjøpes opp.
Braathens navnet er et selskapsnavn en hel generasjon forbinder med positiv privat entrepenørskap.
Braathen kjempet i mange år mot alle odds mot statens selskap som ble utrustet med monopol ruter. På tross av massiv motstand inntil de-reguleringen ble et faktum midt på nittitallet greide selskapet å bygge opp betydelig antall ruter i tillegg til charter trafikk.
Per Braathen representerer en stolt familiebedrift og hans evne til å drifte selskaper som tjener penger er tilstede.
Et eventuellt kjøp av WF vil være bra for AS fedrelandet og WF sine ansatte og kunder.
Braathens Regional som et nytt navn på Widerøe for å reflektere nytt eierskap noe frem i tid lyder logisk for meg.

Et eventuellt kjøp av WF vil være bra for AS fedrelandet og WF sine ansatte og kunder.

Jeg så at han omtalte seg selv som en fair eier. Fra bransjekollegaer i hans svenske flyselskaper har jeg desverre bare hørt negativt. Basert på det så håper jeg han ikke kommer inn i norsk luftfart.

Hva er grunnlaget for at du uttaler at "Et eventuellt kjøp av WF vil være bra for AS fedrelandet og WF sine ansatte og kunder." ?

Er enig med det OJB skriver.
Flott navn.
Kan også nevne at skipsreder L.G.Braathens bygde alle sine tankskip i Sverige.
Hvor ikke i Norge veit jeg ikke.

Kan også nevne at skipsreder L.G.Braathens bygde alle sine tankskip i Sverige.
Hvor ikke i Norge veit jeg ikke.

Antagligen för att Sverige en gång i tiden hade en omfattande varvsindustri. Tankfartyg var en specialitet.

Vad skulle det vara för poäng att byta namn från ett inarbetat namn som Malmö Aviation till Braathens som knappt någon i Sverige känner till? Det hette ju tidigare under en period Braathens Malmö Aviation men försvann av någon anledning.

Jeg så at han omtalte seg selv som en fair eier. Fra bransjekollegaer i hans svenske flyselskaper har jeg desverre bare hørt negativt. Basert på det så håper jeg han ikke kommer inn i norsk luftfart.

Hva er grunnlaget for at du uttaler at "Et eventuellt kjøp av WF vil være bra for AS fedrelandet og WF sine ansatte og kunder." ?

Per Braathen har selv gitt utrykk for at han er en langsiktig industriell investor . Det er er vel det som er ønskelig for deg og dine bransjekollegaer vil jeg tro.
Dessuten er det nesten unødvendig å si han har god erfaring fra å drifte tunge luftfartsforetak.
Selv næringsministeren har uttrykt positiv holdning overfor Per Braathen.
Så er det vel slik at det er noen som ser det negative i det meste?
Jeg vet ikke helt om drømmer om eierskap blant ansatte kombinert med et nordnorsk transport selskap er noe særlig bedre?
Har de ansatte så god tro på eget selskap at de vil sette penger i det?
I så fall hadde det vel vært en avklaring for lengst?
Skal WF beholde sin posisjon og eventuelt fortsette å vokse bør en ny eier ha bakgrunn fra flybransjen. det vil tjene selskapet best.

Per Braathen har selv gitt utrykk for at han er en langsiktig industriell investor . Det er er vel det som er ønskelig for deg og dine bransjekollegaer vil jeg tro.
Dessuten er det nesten unødvendig å si han har god erfaring fra å drifte tunge luftfartsforetak.
Selv næringsministeren har uttrykt positiv holdning overfor Per Braathen.
Så er det vel slik at det er noen som ser det negative i det meste?
Jeg vet ikke helt om drømmer om eierskap blant ansatte kombinert med et nordnorsk transport selskap er noe særlig bedre?
Har de ansatte så god tro på eget selskap at de vil sette penger i det?
I så fall hadde det vel vært en avklaring for lengst?
Skal WF beholde sin posisjon og eventuelt fortsette å vokse bør en ny eier ha bakgrunn fra flybransjen. det vil tjene selskapet best.

Det med "de ansatte" er visst nærmest et soloutspill så langt.

Å bytte navn på Widerøe, det kan du ikke mene seriøst?

Joda , det er min menig og kun det. Selvfølgelig mener jeg det er et mulig seriøst scenario.
All respekt for det Widerøe presterer som transport aktør i Norge.
Selv om navnet klinger godt og representer god norsk samferdsels historie er ikke navnet fredet for all fremtid.

Back