• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Godt Airmanship

Det er vel et slikt helikopter som kan vri rotoren slik at den presser helikopteret ned og klistrer det til dekket, når det har landet. I tillegg til at det har en krok som stikkes ned i gitteret under og holder det fast?

Det er vel et slikt helikopter som kan vri rotoren slik at den presser helikopteret ned og klistrer det til dekket, når det har landet. I tillegg til at det har en krok som stikkes ned i gitteret under og holder det fast?

Jeg trodde alle helikoptre kunne presse seg selv ned, på f.eks. et dekk. Men kroken ser du på filmen.

Det er et robust, og et helikopter som har gode virkninger på pedaler, cycles og stikke.

Jeg forbinder det vi ser på videoen med dyktighet. Godt jobba!

Airmanship dreier seg, for meg, mer om holdninger og erfaring/kunnskap/beslutsomhet til å ta de rette valgene til rett tid.

Hva har dette med Airmanship å gjøre?

Flisespikker:lol:
Kanskje ikke helt feil med "airmanship"

Airmanship is skill and knowledge applied to aerial navigation, similar to seamanship in maritime navigation. Airmanship covers a broad range of desirable behaviors and abilities in an aviator. It is not simply a measure of skill or technique, but also a measure of a pilot’s awareness of the aircraft, the environment in which it operates, and of his own capabilities.[1

Jeg trodde alle helikoptre kunne presse seg selv ned, på f.eks. et dekk. Men kroken ser du på filmen.

Helikopteret er jo en Westland Lynx, også i bruk på norske kystvaktskip, og etter hva jeg har hørt er dette et av få helikoptre som klarer å kjøre så stor negativ pitch på rotoren at det er brukbart for landing i høy sjø. Mener å ha hørt at denne egenskapen var vesentlig for at kystvakten ble utstyrt med denne maskinen, men jeg har ikke funnet noen oversikt som viser eventuelt andre maskiner som kan det samme. Et morsomt à propos er i alle fall at man med en Lynx - takket være negativ pitch - kan utføre loop:

http://www.youtube.com/watch?v=vDWyCxGDfdE

Jada, både Apache og EC-665 Tigre klarer det samme, men det er jo en litt annen klasse av helikoptre.

En fin oversikt over spec'en på Lynx finnes her: http://aviastar.org/helicopters_eng/lynx.php

Good airmanship ville for meg vært om han avbrøt landingsforsøket og fløy til en alternativ landingsplass på land.. nå er det ikke sikkert at han hadde den muligheten.. Den "forklaringen" over veide skills tyngre enn jeg ville gjort, jeg mener holdninger og beslutninger er det viktigste i airmanship(og dette er jo gjerne bassert på kunnskap og ferdigheter)

Vanskelig for oss landkrabber å bedømme hvorvidt man skulle ha fløyet til land, eller om dette er godt innenfor det man må kunne håndtere i normale eller mer unormale situasjoner på sjøen. Interessant ser det ut til å være uansett, og clouet er vel antakeligvis å hovre i posisjon til dekket et øyeblikk er innenfor pitch og bank-limits. Tipper at Lynx i Barentshavet uten noen alternativer på land, er i denne kategorien, og vel så det, når man også tar mørket med i beregningen.

Skipet de skal ned på ser jo ut til å være en skikkelig balje, men man "tager hva man haver", antar jeg.

Vanskelig for oss landkrabber å bedømme hvorvidt man skulle ha fløyet til land, eller om dette er godt innenfor det man må kunne håndtere i normale eller mer unormale situasjoner på sjøen. Interessant ser det ut til å være uansett, og clouet er vel antakeligvis å hovre i posisjon til dekket et øyeblikk er innenfor pitch og bank-limits. Tipper at Lynx i Barentshavet uten noen alternativer på land, er i denne kategorien, og vel så det, når man også tar mørket med i beregningen.

Båten ruller kraftig i første del av filmingen fra helikopterdekket (tyder på at de får sjøene inn fra siden), mens det ser ut som om den stamper mer når helikopteret går nedpå (tyder på at de da ligger med baugen rett mot sjøene). Uten å være pilot, så vil jeg tippe man foretrekker stamp og hiv heller enn rull når man skal lande (hiv og stamp blir gjerne noe mykere og lengre bevegelser i like høye bølger). Det gjelder forsåvidt når man har kommet om bord (evt ned) på fartøyet også - hiv og stamp er langt å foretrekke foran rulling!

Back