Gode råd for å få klappsete?

Re: Gode råd for å få klappsete?

Når jeg gikk flymekanisk sa jeg hvem jeg var, og hadde en drøm om å bli pilot, og spurte pent om de hadde anledning til å ha meg der, og fikk nesten hele tiden ja.

Men etter at jeg fikk id-kort så har det gått ved nesten hver gang, men i bunn og grunn så avhenger det veldig av hvem som sitter foran, og andre ting som kan spille en rolle for turen.

Men lite tips, vent til piloten er ferdig med å gå rundt flyet, før du går ombord. Og vær ydmyk!

Har sittet en god del på klapp i gamledager når jeg reiste mye rundtom i Norge, men det var før 911, og da gikk det stortsett alltid flott når man spurte. Eneste opplevelsen som var uvant var når jeg spurte en gang på TRD-BGO og herren på 0A må ha hatt en usedvanlig dårlig dag og begynte med å gi meg en enorm lekse... men erfaringen er at det skader aldri å spørre.

Vil også tro at innenriks er enklere enn utenriks.

-A

Vil også tro at innenriks er enklere enn utenriks.

Jeg satt på klappsetet i en KLM Fokker 70 sist gang jeg fløy KRS-AMS (feb 2010). Jeg viste ikke en gang ID kortet mitt, og fikk fremdeles 'ja' fra kapteinen. Det er ikke umulig. Under nesten hele flyturen snakket vi om Fokker fly og Rekkof. En riktig så artig tur, selv om det var litt trangt :crowded

Spør pent og vær ærlig, og sier de ja fra førerhuset oppfør dere pent. :fly

Har hatt gleden av å få klapp ved nesten hver eneste anledning jeg har spurt. Tror jeg har fått 2 eller 3 avslag siden "jeg begynte å fly.."
Mine få tips, er mange nevnt tidligere her, men nevner de likevel. For det første bør du stå i gaten og vente såpass til at du ser skippern er inne etter walkaround. Når du så er kommet ombord, spør ikke flyvert/-innen om å få sitte på klapp. Det er et tilnærmet garantert nei. Si at du er flyinteressert(regner med du er det ;) ) og lurer på om du kan få stikke hodet inn på flightdeck for å stille et spørsmål. Når du forhåpentligvis er inne på flightdeck, da er det bare å være ærlig og grei, og stille spørsmålet ditt om klapp. Da er det enten ja eller nei. Aksepter svaret anyway. Om du får klapp, vær meget hyggelig og hør etter ;)
Personlig bruker jeg også å henge ID-kortet rundt halsen før jeg boarder. Det blir mye enklere for både CA og piloter å "stole" på deg med et slikt. Et annet lite tips er å være sikkelig kledd. Siden jeg som oftest er i embets medfør når jeg reiser går jeg gjerne i dress e.l, og det virker som om det er en liten fordel.

*Når det gjelder utenriks, så har jeg fått sitte på klapp fra/til Spania og Tyskland. En Englandstur var turen jeg fikk ett av mine avslag. Skipperen sa at de dessverre måtte si nei til meg, siden Britiske myndigheter ikke tillater nonflying personell på flightdeck på ruter til og fra England.

Lykke til!

Å si at man har flyskrekk er nok ikke en god idé? For min del så må jeg ha troen på at vedkommende vil sitte rolig og være stille selv hvis det skjer noe som kan oppleves dramatisk.

Det er bare å være hyggelig og henvise til interessen, da har man gjort det man kan og man får bare håpe på det beste. Noen elsker selskapet, andre vil ha arbeidsfred. Og det er ikke uvanlig at klappsetet er tatt, f.eks. ved linetraining.

Har sittet klapp hos Norwegian, SAS, Lufthansa og Croatia Airlines, bare å spør fint så får du nok et ja :)

Noen år tilbake når jeg reiste med SAS til Kristiansund var jeg heldig å fly med et hyggelig mannskap. I det jeg kom inn i flyet med kamera rundt halsen så spurte flyvertinnen meg om jeg hva jeg fotograferte. Jeg svarte med at jeg tar bilder av fly siden siden jeg har en interesse innenfor fly. På vei mot Kristiansund kom hun bort til meg og spurte om jeg ville sitte klapp under landing, selvfølgelig!

Er det virkelig stas å sitte på et ubehagelig, for lavt sete med 6 punkts sele?

test800.jpg

Ja, det er det ;)

Vi har 4-punkts på klapp, men fly er forskjellige :)

Med han kapteinen jeg flyr med så har jeg med en xtra for det rister så jævlig! :colgate:

Hvis man er kjendis eller fra kongefamilien, får man uansett ja fra kapteinen hvis man spør om å sitte i klappsete?

Ser hvor du vil, men flyskrekk-folk flest blir ikke hysterisk eller peivende med armene når de blir redde. Pilotene ser deg jo an, og ved en anledning ble jeg direkte spurt om jeg ble hysterisk hvis det ble turbulens.

For min del blir jeg ekstremt stille, anspent, og kan gjerne sitte helt fiksert mens jeg stirrer på ett punkt ut av vinduet under turbulens. Da er det bra for meg å få observere, analysere og lære av det jeg ser foran meg. Se at pilotene er helt avslappa og ikke bryr seg. I stedet for at ei flyvertinne skal preike om statistikker jeg ikke bryr meg om, hun må jo uansett sitte fastspent om det blir turbulens.

Ofte baserer flyskrekk seg på kontrollbehov, å få en tur framme kan gi svar på dette kontrollbehovet.

Heh, min tante fløy til USA med en venninne (for mange herrans år siden), som hadde kraftig flyskrekk. Crewet var obs på dette, og godt over Atlantern spurte vertinna om hun ville komme fram å se hvordan det funket i praksis, så hun kanskje ble litt mer trygg på å fly. Hun sa seg villig. Etter noen minutter kom hun tilbake stiv som en pinne og bleik i trynet (angivelig), satt seg stille ned og stirret tomt ut i ingenting. Min tante spurte "Nå, hvordan er det der framme?", hvorpå venninna svarte med skrekk i stemmen: "De gjør jo ingenting!". :D

On topic, jeg har vært svært heldig med jumpseat. Jeg har flere turer på 0C enn andre seter, selv om jeg ikke har noe ID-kort å vise til. Kort og greit, vær høflig, oppriktig, og prøv å legg vekt på hvor mye entusiasme du har for faget (uten å virke hysterisk, dog). Hvis du er så heldig at du har gjort noe innenfor faget som er litt uordinært (Som f.eks mitt store salgspunkt, full motion sim), bruk det, men ikke overdriv. Prøv også å få prata med crewet når de ikke har mye å henge fingrene i. Som f.eks når jeg skulle fly hjem for en uke sida og havna bak kapteinen i kaffekøa inne i terminalen ;)

Back