Godbiter fra årsrapporten

Re: Godbiter fra årsrapporten

Om det nu är så förmånligt att flyga med MD-80 varför finns det inga start-ups som ger sig på det?
.

Det er det da absolutt. MD80-forumet melder stadig om nye startup's. Ikke saa mange som holder hoey visibilitet, dog ... Men du hadde da Aurora/TraxxAir, da .. men naa blir det vel ikke noe Skandinavia-ops ettersom Traxx gikk konk.

Ellers er denne miljoedebatten rimelig poengloes. Ingen av selskapene bruker den til annet enn markedsfoering. De velger uansett den loesningen som gir best resultat paa bunnlinjen.

Nå vet jeg ikke hva although it adds that its estimates do not take economies of scale into account betyr, men det kan sikkert noen her forklare...?

Takk Dag, for et veldig instruktuvt innlegg. Det er godt å ha ekspertise i forumet.

Hva gjelder sitatet, så kan jeg vel tenke meg at det SAS Group tenker på er at det er billigere å operere en flypark av like maskiner heller enn å ha noen MD-80'er gående i tjeneste. Det skulle i så fall trekke i retning av at lønnsomheten ved MD-80 operasjoner er noe mindre enn hva tallene som kommer frem i artikkelen skulle tilsi.

Hei igjen!

TOS Takk for forklaringen...:)

MOW
Ellers er denne miljoedebatten rimelig poengloes.

Den er vel ikke det når vi må betale CO2 avgifter i tillegg til landingsavgifter... :rolleyes:

og
Det er det da absolutt. MD80-forumet melder stadig om nye startup's.

Det er kun for at en MD80 er lett å skaffe seg i dag og krever liten investering up-front. Vi var i den samme situasjonen i midten av 90 tallet da vi trengte widebody kapasitet for ekspansjon. Vi... og NW... kjøpte opp hver eneste DC10-30 som ble tilgjengelige på markedet... ikke for at de var billigere å operere sammenlignet med for eksempel en B767-300, men for at de krevde liten invistering og vi hadde de fra før.

Det er greit nok at SAS trenger kapasitet for å erstatte Q400 flyene i en hast og det er da kanskje naturlig å statse på noe de opererer allerede, men "kall en spade en spade" og ikke lag noe økonomisk hokus-pokus at de er billigere å operere... spesielt etter at du har stått fram og fortalt media at du sparer milliarder på nye miljøfly... ;)

Dag

Med minst 30% mer fuel burn og tredoble motorkostnader, tror jeg Hr. Johnsen har lagt denne SAS SVADA ballen død :D:).

....ja, da har vel SAS regnet heeeelt feil, og forumet her har svaret på at dette blir ekstremt dyrt for SAS. For dere kjenner vel til alle faktorene som vil spille en rolle for SAS i denne sammenhengen? :) Jeg tror nok det er en del faktorer som de har tatt hensyn til i sine regnestykker som ikke vi kjenner til. Selve driftskostnaden på flyet kan være høyt, men igjen kan det være andre ting&tang som i sluttsvaret vil vise at det lønner seg.

Last edited:

Som om 737-800 er miljøvennlige... Hjelper lite med smilyer, er så lei av folk som sier at de får miljøvenlige fly! De er nye men IKKE miljøvennlige:rolleyes:

Ikke noe transportmiddel er miljøvennlig, men nyere flymotorer er mer miljøvenlig enn gamle.

Akkurat som "miljøvennlige dieseltog", som forurenser mer enn både bil og buss.

interessant at DN på papir i dag har en liten sak om nettopp "godbitene fra årsrapporten". ScanairForum er ikke nevnt som kilde, men med all respekt for DNs journalist, tviler jeg på at vedkommende har nilest årsrapporten som oss freaks... Kudos til oss!

spesielt siste avsnitt i DN i dag er jo interessant...:D: (det er vel ikke hentet fra scanair, men funnet ut av journalisten selv...)

SAS er også i ferd med å selge
sitt spanske datterselskap Iberia.
Ifølge spanske medier skal det
ha kommet inn flere bud på Iberia,
blant annet fra Spanair, portugisiske
TAP såvel som at det
spekuleres i at Lufthansa skal
være interessert.

her har journalisten bladet, men det er i det minste konsekvent! :-)

....ja, da har vel SAS regnet heeeelt feil, og forumet her har svaret på at dette blir ekstremt dyrt for SAS. For dere kjenner vel til alle faktorene som vil spille en rolle for SAS i denne sammenhengen? :) Jeg tror nok det er en del faktorer som de har tatt hensyn til i sine regnestykker som ikke vi kjenner til. Selve driftskostnaden på flyet kan være høyt, men igjen kan det være andre ting&tang som i sluttsvaret vil vise at det lønner seg.

Vel, du kan si hva du vil, men ubestridte fakta er de kjente faktorene Dag her henviser til som ALLE er inne i bildet dersom du faktisk skal fly disse kjerrene for aa faa omsetning. Da maa du ha: Motorer, som koster nesten dobbelt saa mye aa vedlikeholde som moderne motorer paa NG og du maa ha fuel, som disse flyene brenner mer enn 30% av enn en NG (og fuel koster pr. i dag over 104 dollar pr barrell). Dette er FACTs som han her SAS karen ikke kommer vekk fra uansett hvor mye smartere han tror han er er enn mange her paa forumet.

Det som jeg og flere andre har forsoekt aa formidle frem: Ikke drit deg ut og si at dette er smarte investeringer for SAS, si det som er fakta: Vi er i beit for materiell og dette er det vi klarer aa hoste opp for aa faa et loeft. Ikke det mest oekonomiske og fremtidsrettede, men noedvendig for SAS akkurat naa. Ikke kom med slikt pisspreik, man mister troverdighet av slikt

Det som jeg og flere andre har forsoekt aa formidle frem: Ikke drit deg ut og si at dette er smarte investeringer for SAS, si det som er fakta: Vi er i beit for materiell og dette er det vi klarer aa hoste opp for aa faa et loeft. Ikke det mest oekonomiske og fremtidsrettede, men noedvendig for SAS akkurat naa. Ikke kom med slikt pisspreik, man mister troverdighet av slikt

Godt sagt Tommy , det var vel en slik versjon også SK burde ha kommet med

Det forestående salget av JK gjør jo interntilgangen på MD'er ennå vanskeligere og dermed må man ha noen MD'er til Danskene.

Ikke drit deg ut og si at dette er smarte investeringer for SAS,

Hva er en smart investering? Hvis man

a/ faar opp omsetningen
b/ oeker kapasitet etter markedets behov
c/ tjener noen kroner

vil jeg si at det per definisjon er en smart investering.

Men jeg er forsaavidt enig at vinkelen kanskje blir litt feil ... :p

..

Kunne det tænkes at SK er bange for at offentliggøre
en mere langsigtet løsning (med indbygget ventetid på fly) fordi
SAS-aktien dermed vil falde i værdi på kort sigt (og dermed de datterselskaber
der pt. forsøges solgt) ??

Ellers må jeg sige mig svært enig i Tommy777's resonnement her,
SK kommer med for mange modstridende meldinger for tiden !

Mulig jeg har gått glipp av noe, men hvilket "pisspreik" er det du mener SAS har kommet med i denne forbindelse. Please explain :)

Mulig jeg har gått glipp av noe, men hvilket "pisspreik" er det du mener SAS har kommet med i denne forbindelse. Please explain :)

Å forsøke å si at MD80 er et fornuftig økonomisk valg for 10-15 år fremover... Det er ihvertfall det jeg leser av disse uttalelsene

Det er kanskje billigere å kjøpe inn noen MD87 istedet for å leie inn fly og mannskap fra Atlantic Airways, Transwede, WDL m.fl.

Vel, du kan si hva du vil, men ubestridte fakta er de kjente faktorene Dag her henviser til som ALLE er inne i bildet dersom du faktisk skal fly disse kjerrene for aa faa omsetning. Da maa du ha: Motorer, som koster nesten dobbelt saa mye aa vedlikeholde som moderne motorer paa NG og du maa ha fuel, som disse flyene brenner mer enn 30% av enn en NG (og fuel koster pr. i dag over 104 dollar pr barrell). Dette er FACTs som han her SAS karen ikke kommer vekk fra uansett hvor mye smartere han tror han er er enn mange her paa forumet.

Disse ubestridte fakta er bare en del av regnskapet. Jeg har ikke sett noe i denne tråden som definitivt motbeviser påstanden om at MD80 er mer lønnsom for SAS enn nye fly. Da må man ha en god ide om alle de andre kostnadene også.

Dette regnestykket SAS skal ha brukt for å komme frem til kostnadene ved kjøp av brukte MD-80 mot A32X og B737NG, kan nøkkeltallet her være at SAS har piloter med utsjekk på MD-80 og det vil ta tid og penger å trene piloter på spesielt A32X:question:

Back