God torsdag morgen.

Hmmm... Enda ikke fått den siste nei. Og plutselig hadde vi to nye bookinger. Hva gøy vi har det, eh? :colgate:

God kvel fra Varna. Her er det fortsatt godt å være. En god og artig middag med en lokal kar i går, en musiker ved Wiener Statsoper med mye fritid og leilighet i Varna i tillegg til Salzburg. Hvem skulle trodd at bulgarerne lager bedre fiskesupper en nordmenn?

God aften fra CPH. Her er det snart avgang til BKK med OY-KBA. Flytid 10:27 og smekkfull maskin. Bulder og brak er varslet over India, Bengalbukta og hele veien inn til BKK. Blir noe navigering rundt omkring vil jeg tro. Må ta med ekstra fuel.
Ha en fin kveld.

God aften fra CPH. Her er det snart avgang til BKK med OY-KBA. Flytid 10:27 og smekkfull maskin. Bulder og brak er varslet over India, Bengalbukta og hele veien inn til BKK. Blir noe navigering rundt omkring vil jeg tro. Må ta med ekstra fuel.
Ha en fin kveld.

Hehe. Den slaks utfordringer liker man. Sånn ca kor mye fuel minimum bør man ha med en fullastet A343 på CPH-BKK med en gjenomsnittlig Headwind komponent på 30kt?

Har nemelig planer om å ta Airbusen i lufta til helga, så hvorfor ikke på CPH-BKK. Lyst til å dele nattens Flightplan med meg?

Ha en fin kveld.

Jeg lurer på en ting. Hvorfor må du egentlig reise så tidlig fra OSL til CPH når flyet videre ikke går før på kvelden?

Så å være på reise passivt OSL-CPH blir ikke regnet som hviletid i seg selv?

Forståelig nok, men uansett....

I see. Det er vel ikke bare bare å forberede seg på en 11-12 timer på Flight Deck på en IC-tur.

I see. Det er vel ikke bare bare å forberede seg på en 11-12 timer på Flight Deck på en IC-tur.

Husk at de har 60 (eller er det 90 minutter?) innsjekk før flighten for planlegging og forberedelser så arbeidsdagen (-natta) blir langt. Kan være kjekt å få seg en høneblund eller litt hvile før det, og ikke komme rett fra 27B på OSL-CPH.

Endelig tilbake på Nesbru etter noen uker på tur. Det har vært mye flyving og det har vært en fornøyelse å prøve ut Swiss. De leverer både på langt og kort og de er ett naturlig valg til USA om ikke lenge.
Mandag er det tilbake på jobb og jeg regner med å ha noen hundre mail på innboksen så jeg har satt av hele neste uke til administrasjon og ingenting annet.
Vi skal møte mor og far imorgen til lunch, muligens på nyåpnet Strand Restaurant som jeg ikke har vært på lenge! Håper ikke baren er borte, eller hva Andreas :)

Vi skal møte mor og far imorgen til lunch, muligens på nyåpnet Strand Restaurant som jeg ikke har vært på lenge! Håper ikke baren er borte, eller hva Andreas :)

Du får komme med en 'triprapport' ... og vinkler du det rett kan du jo legge det i Fornebuhistorisk :p

Hehe. Den slaks utfordringer liker man. Sånn ca kor mye fuel minimum bør man ha med en fullastet A343 på CPH-BKK med en gjenomsnittlig Headwind komponent på 30kt?

Vi har sjelden så mye motvind østover, det er et generelt drag fra vest i høyden. Jeg regnet med en god del circumnavigation pga TS og CB, og la på ca. 4 tonn ekstra. Blockfuel ble da 80.0 tonn. Vi parkerte et kvarter før schedule med ca. 8.0 tonn

Jeg lurer på en ting. Hvorfor må du egentlig reise så tidlig fra OSL til CPH når flyet videre ikke går før på kvelden?

Myndighetene krever minimum horisontal hvile før en arbeidsøkt starter. JAA-reglene regner innsjekk på hjemmebase som start på en arbeidsøkt, og da holder det svært sjelden at vi kan gå rett på jobb for en så lang dutyperiode. Det er bare BKK som skaper problemer. Alle andre destinasjoner, NRT også, reiser vi "gjennom" CPH. Før så reiste vi "deadhead", altså ikke på arbeidstid. Det var en "win-win" situasjon for alle innvolverte. Men så kom STK på banen...

Den godeste Stein Kaptein satte forøvrig avgårde ett minutt før rutetabellen.

Seff. Tyyypisk SAS!

Seff. Tyyypisk SAS!

:up:

Selvom det vel ikke har været punktlighed der har præget IC de sidste par uger ;)

Synes nok jeg har set en del forsinkelser både øst og vest. Har et af flyene været ude med teknik eller hvad har grunden egentligt været til det.

Myndighetene krever minimum horisontal hvile før en arbeidsøkt starter.

Minimum er 8 timer på ryggen.

:up:

Selvom det vel ikke har været punktlighed der har præget IC de sidste par uger ;)

Synes nok jeg har set en del forsinkelser både øst og vest. Har et af flyene været ude med teknik eller hvad har grunden egentligt været til det.

Har nok vært mest på det tekniske planet. Jeg ble tatt av flygninger 2 ganger i juni/juli pga. teknisk, mens den største forsinkelsen på flight'er jeg har utført hittil i år, var på 12-13 minutter i ORD. Her må vi ofte vente på "jungeljet'ene" som kommer sent inn. Vi får med pax'en, men sjelden bagasjen.

Back