God tirsdag morgen!

Originally posted by KaiGywer
Joda, USA er flott aa kjoere i.

Her i Minnesota kreves det to id kort. Pass og Social Security card var godt nok for meg.

MOW, du skulle jo vinke jo! :)
Men Social Security card for du vel kun med Green card og arbeidstillatelse ? I hvertfall her i Washington maa en ha Arbeidstillatelse for aa faa Green Card.

Naar jeg tok mitt foerste amerikanske foererkort i Denver i 1989, var det nok med Pass og I-90 form (den groenne slippen som sitter i passet mens du er i USA.)

Ja, du faar ikke Social Security card uten green card/arbeidstillatelse.

Kom fram til ATL onsdag ettermiddag ... det tok dermed 'noeyaktig' fire dager paa de 2668 fra ferja i Seattle til hotellet i ATL.
Noen spurte etter doningen - her er'n:

Attachments

• doningen.jpg
    doningen.jpg
    91 KB · Views: 5
Spotterjeepen ble solgt for noen uker siden .. men jeg har beholdt skiltene. ;)

Dette er 'konebilen' ... vi er naa paa en bil pluss en laant bil. Ny doning skal anskaffes saa fort jeg faar jobb ..

Så et herlig klistremerke på en JEEP i USA i sommer;

"You would`nt understand - It`s a JEEP thing"

Tydelig at CA er noe for seg selv... ;)
Som DC-8-63 skriver, man kan få førerkortet ved å ta oppkjøring, ikke noe green card/social/US ID eller noe som helst trengs. Jeg kjøpte også bruktbil før jeg ordnet forsikring, og trengte igjen heller ikke amerikansk førerkort for å få forsikring.

Man kan få social security card som F-1 student, såfremt du kan påvise at du skal jobbe. (tjene penger og skatte på campus) Altså det trengs hverken green card eller annen form for resident alien-papirer. (H-1B osv)

Null problem å åpne amerikansk bankkonto, få mobiltelefon, og alt som er uten hverken green card eller social. Tror noe av dette kan være helt nye regler, iallefall det jeg ble opplyst om på skolen. Det har blitt veldig strengt, og visstnok ulovlig for de fleste, å bruke social nr. som ID. -Nettopp pga. all identy theft som foregår. Det er jo derfor det nå nesten bare er i bank-sammenheng at de har lov til å spørre om det/du er pliktig til å oppgi.

Men at det er litt annerledes borti i Midtvesten og omliggende enger hadde vel ikke vært heelt unaturlig?? :thumbup

Back