God morgen fra verdens høyeste hovedstad, La Paz-El Alto, med verdens høyeste flyplass på 4061 meter. I går stod vi opp i SCL 03.30, tok taxi 04:00 til flyplassen, fikk sjekket inn på automat, som ga feil på bagasje taggen. Vi er egentlig underveis fra SCL til LIM, med ett 36 timers flybytte her i LPB, så bagasjen ville blitt sendt direkte til LIM, men vi trengte den varme jakken her i LPB, hvor det nå er 8 grader, dermed måtte vi i manuell skranke for å endre det. Jeg hadde bydd på oppgradering til PE. Det ville gitt tilgang til loungen i SCL, så vi kunne fått oss noe frokost, Latam skulle gi oss beskjed om vi fikk oppgradering, mellom 2 og 12 timer før avreise, det fikk vi aldri. Jeg måtte derfor spørre, men fikk beskjed om at det ble gitt i innsjekk, eller ombord. Dermed forsvinner jo lounge tilgang og noe av grunnen til å bruke den, for meg. Å sitte med 5cm mer benplass og blokkert midt sete er ikke så viktig på en 2,5 timers flight, Jeg fikk sovet i ca en time på flighten og vi landet litt før rute i LPB. Bagasjen var på bondet, raskere enn jeg noen sinne har opplevd, så vi var i leiebil skranken 30 min før vi hadde booket bilen, Etter en masse papir arbed, jeg signerte på 7 ark, fikk vi bilen, en VW Gol (ja Gol, ikke Golf) Egentlig tillater de bare at man kjører innen La Paz-El Alto med vanlige biler, utenom må man ha SUV, f.eks Suzuki Jimmny. Vi lovet dyrt og hellig at vi kun skulle holde oss på veier og ikke offroad når vi skulle kjøre til Titicaca sjøen for å bese den. Vegsystemet spesielt i El Alto er tragisk, minner litt om New Delhi eller Mumbai. Vi kom. Etter hvert ut av byen og inn på bomveien, der det var 4 felt og vi kunne kjøre i 100, men den går gjennom mange tettsteder der vi måtte ned i 50. Vi kjørte i rettning Cobacabana, men ga os i en liten by der vi fant et hotell, som så ut som et hotell. Jeg tror ikke de hadde noen gjester og restauranten var tom, men vi spiste kylling Napolitano, som var schnitsel med frites og kokte grønsaker. Det var veldig godt. De hadde 4 hydrofoil båter og en "vanlig" hurtigbåt, med ca 50 plasser, men nå var det ingen turister der. Vi kjørt tilbake til El Alto, la inn gaten i navigasjons appen på telefonen, men gaten er et par mil lang og gps'n ville ha oss til begynnelsen i den andre enden. Vi endte dermed opp med å rote rundt på innfartsårer der det ikke var belegningsstein eller asfalt, men pukk og noen hinsides humper og dumper der vi måtte stoppe opp. Vi følte vi hadde trengt suv for bykjøringen. Etter et par rev i seilene fant vi en gate ved hotellet, som var bare 1 km lang, så da la vi den inn. gps'n sendte oss inn en liten bakke, som var hinsides bratt. Vi var til det som offisielt er verdens bratteste bakke i Dunedin NZ, men mente denne var brattere. Hele byen er jo trafikk kaos, med 10 vis av minibusser som besørger transporten. Disse stopper over alt og sperrer trafikken, så det går tregt. Vi fant etter hvert vårt hotell, Dream By Stanum, som var bedre enn jeg hadde trodd Etter en runde i nabolaget og delt en liten hawaii pizza sloknet vi begge kl 20:30. Nå har vi spist en frokost som var bra for de som kom da den åpnet kl 07.30, men nå manglet det meste. Nå skal vi ut og reise med metroen, som her er gondol baner. Ingen by bruker gondolbaner som kollektivtransport, som La Paz-El alto. Vi har tenkt å være på flyplassen til kl18, for avgang til Lima kl 19:45, med BoA. Vi ankommer LIM, etter en flight på 1:40, om vi er i rute, kl 20:25, så blir det Taxi til Estelar Miraflores, der en suite på 52kvm, med boblebad og badstue venter. Vi må unne oss litt luksus på slutten av ferien. Ha en fortsatt fin dag, alle sammen.