• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

God onsdag

Det har ikke vært min intensjon å dumme ut noen.

Siden du kaller det industristandard bør du vite at lisensen for CD gikk ut i juni 2001. Etter dette har det omtrent ikke blitt produsert noen plater på dette formatet, men kun på kompatible formater. Den som ikke tror meg kan prøve å finne denne logoen på en musikkplate gitt ut etter juni 2001:
410px-CDDAlogo.svg.png

Man vil heller ikke se at ordet "CD" står noen steder på coveret, det er faktisk ikke en CD.

Utgitt i 2010 (første gang utgitt på vinyl i 1980/1981)

Attachments

• matthew-strange.jpg
    matthew-strange.jpg
    50.7 KB · Views: 101
Det har ikke vært min intensjon å dumme ut noen.

Siden du kaller det industristandard bør du vite at lisensen for CD gikk ut i juni 2001. Etter dette har det omtrent ikke blitt produsert noen plater på dette formatet, men kun på kompatible formater. Den som ikke tror meg kan prøve å finne denne logoen på en musikkplate gitt ut etter juni 2001:
410px-CDDAlogo.svg.png

Man vil heller ikke se at ordet "CD" står noen steder på coveret, det er faktisk ikke en CD.

Godt poeng. Dette var faktisk gått meg hus forbi, men for forbrukeren betyr dette null og niks. Man kalte det CD da det kom, og man bruker fortsatt uttrykket selv om lisensen er utgått. Formatet er jo det samme - det spilles på samme spiller og en nyutgivelse høres likedan ut enten logoen står på skiva eller ikke. Det er jo heller ikke slik art man har valg mellom 'cd-formater' heller. Skiva trykkes der plateselskapet bestemmer og den skal passe til en spiller (som sannsynligvis fortsatt bærer logoen). Men det betales ikke lenger royalties.

Last edited:
Huh? Hvor lenge siden er det du var i en platebutikk.
CD'en har nok utspilt sin største rolle. Men det er mange som fortsatt sverger til det formatet.
Joda, men kun for musikkplater fra før juni 2001. Etter den datoen har musikkplater ikke vært på det formatet. Om du ikke tror meg kan du bare ta en sjekk i samlingen din for å se om du finner logoen ovenfor på utgivelser etter den datoen.

Joda, folk kaller det fortsatt "CD", men de som utgir platene har ikke lov til å kalle plater på de nye formatene "CD" så det står ikke lengre på coveret.

Godt poeng. Dette var faktisk gått meg hus forbi, men for forbrukeren betyr dette null og niks. Man kalte det CD da det kom, og man bruker fortsatt uttrykket selv om lisensen er utgått. Formatet er jo det samme - det spilles på samme spiller og en nyutgivelse høres likedan ut enten logoen står på skiva eller ikke. Det er jo heller ikke slik art man har valg mellom 'cd-formater' heller. Skiva trykkes der plateselskapet bestemmer og den skal passe til en spiller (som sannsynligvis fortsatt bærer logoen). Men det betales ikke lenger royalties.
Dette er faktisk ikke uten betydning. CD-DA har feilkorreksjonssystem som de kompatible formatene ikke bruker. Resultatet er at det lettere blir defekter i lyden eller "hakk i plata". Ja, musikkplater fra før juni 2001 er faktisk mere holdbare.

Om man ikke tror det test med markørpenn på overflaten av en CD-DA og til en musikkplate som ikke er CD.

Last edited:
Reutgivelse, men man har da flere:

Utgitt i 2003:
Good find. Alle selskaper fikk selvsagt ikke staks med seg at det var penger tjene på å skutte å utgi plater på formatet CD og enkelte la av gammel vane på logoen... og ble saksøkt.

Back