God onsdag fra Lommedalen

Status
Not open for further replies.

Futura

ScanFlyer Gold
Det er i dag 80 år siden den første atombomben ble sluppet over Hiroshima.
Jeg besøkte Grund zero for bomben i januar. Spesielt museet, fult av folk og helt muse stille var en opplevelse. Å lese om alle skjebnene som også ble langvarig skadet av bomben var rystende.
En tur til Vestlandet står på programmet i dag, det er vel egentlig det.
Ha en strålende, men ikke bestrålende fin dag.

Re: God onsdag fra Lommedalen.

God morgen fra trappeavsatsen hjemme på Ris. Den store elektrikeren er klar for turen opp til toppen av byen. Arbeid og nok en dag uten alkohol…tror ikke jeg har gått 5 dager i strekk uten alkohol i 2025…måtte jeg sprekke snart.

God morgen fra gymmet på kontoret. Kom faktisk på selv at det ikke har vært noe alkohol siden hagen på søndag - men dette var helt uplanlagt.

I kveld er det grilling og 10 til bords.

God morgen fra Oslo. Uken starter med litt avbrutt ferie og noen dager med jobb, men i ettermiddag settes kursen mot Göteborg med Vy på skinner.

Type 74 er nå litt simpelt matriell på en slik distanse i mine øyne, men vi kommer da forhåentligvis frem. Men synes det er litt synd at det ikke er Type 73b som brukes i disse grensesprengende togene. Nå går det vel så ofte tog over grensen(og så langt), at det er vel ikke nok 73 sett til den trafikken?

Uansett så skal det bli et hyggelig gjensyn med Göteborg, det er noen år siden sist.

Mornings fra L1. Selv om mange fortsatt er på ferie, så blir det trangt når de kjører med 1/3 (eller 1/4) kapasitet. Får vel plukke opp en arving i kveld, etter noen dager som ett barns foreldre. Ha en fin dag.

God morgen fra Stavanger. Da var det endelig min tur til å gå på jobb igjen. Nå blir det tre vakter på rad her før det er helg igjen! Fortsatt noe feriemodus på jobben så det blir nok en del dødtid. (Skulle tatt med en bok.)

Type 74 er nå litt simpelt matriell på en slik distanse i mine øyne, men vi kommer da forhåentligvis frem. Men synes det er litt synd at det ikke er Type 73b som brukes i disse grensesprengende togene. Nå går det vel så ofte tog over grensen(og så langt), at det er vel ikke nok 73 sett til den trafikken?

Etter min mening burde det vært skikkelige lok med vogner på alle fjerntogene.

Du kan hvertfall det kan være glad for at det ikke er type 72. Det har vi på Sørlandsbanen (Stavanger - Kristiansand) rett som det er pga. materiellmangel.

God morgen fra Oslo. Uken starter med litt avbrutt ferie og noen dager med jobb, men i ettermiddag settes kursen mot Göteborg med Vy på skinner.

Uansett så skal det bli et hyggelig gjensyn med Göteborg, det er noen år siden sist.

De har vel den på noen avganger på bergensbanen også nå bare for å være sikker.

God tur til Gøteborg, skulle gjerne vært med :(

God morgen fra Malmö. Ja, det var Tog Type 74 hele veien. Fra Göteborg byttet de til Svenskt personale (både Lokomotivfører og Konduktør). Det var dobbelt togsett hele veien.

Ja, helt elendig med bare Type 74 til Malmö. Ingen sittekomfort, og ikke noe mat.

I en avisartikkel nå nylig ble det skrevet at DSB ville stille med lok og personale til å fremføre tog mellom København og Oslo neste år? Hvem stiller da med vogner? Vy? Og hvilke vogner skulle da det være snakk om?

God morgen fra Kongsberg. Jeg sitter og venter på telefon fra Riksen om det blir tur inn der eller ikke i dag. Det avhenger om de har fått tak i det de har bestilt (brokkbelte). Om det ikke blir i dag så det blir det nok i morgen eller neste uke.

Jeg skulle gjerne vært i Gøteborg i morgen, men det lar seg ikke gjøre på grunn av diverse legetimer, CT etc på fredag. Billetter til returkampen er imidlertid sikret, samt bonusbillett, så får vi se om det lar seg gjøre.

I en avisartikkel nå nylig ble det skrevet at DSB ville stille med lok og personale til å fremføre tog mellom København og Oslo neste år? Hvem stiller da med vogner? Vy? Og hvilke vogner skulle da det være snakk om?

God morgen fra Københavns hovedbanegård. Jeg kan fortsatt ikke fly p.g.a. en operasjon og jeg kom hit med nattoget fra Stockholm. Togturer tar sin tid, men det er ganske hyggelig. Det var riktig behagelig med egen sovekupé og et eget knøttlite bad med dusj. Min lille sønn vil gjerne prøve nattog, så det blir vel en tur til i ikke altfor fjern fremtid. Deretter et lite hopp over Øresund. Det går snar videre mot Hamburg og kontinentet.

Jeg svarte på dette innlegget da det også handlet om tog. Vy har visst hatt suksess med sitt sommertog fra Oslo til Malmö. Ifølge noen artikler jeg har lest er det planer både i Vy og DSB om direktetog til København, inkludert nattog. DSB har ennå ikke tillatelse til å kjøre tog, men dette er det søkt om, hvis jeg har forstått artiklene riktig. Det kan hende det blir begge selskaper som skal kjøre ruten, da håper jeg de samarbeider. Bestilling av togbilletter i europa kan være en prøvelse og platformer for bestilling med garanterte forbindelser må komme/forbedres.

Last edited:

Skal bli spennende å se hvordan dette blir i praksis. Kan jo ha vært en smule feil formulert den artikkelen.

Norske tog har vel lite vogner å avse til en slik satsing. Men det er vel et lite overskudd på EL18 lok i Norge, som kunne trukket togene?

Last edited:

Interessant.
Da er det spennende om DSB personell tar over toget i Göteborg eller om det blir i Malmö (eller om danskene kjører hele veien fra Oslo S).

Morn fra Tønsberg. Enn sann glede at klokken viste 0615 da vekkerklokken var ferdig med å sove. Allikevel snart på tide å sove igjen før man nok en gang setter kursen mot barnehagen.

Den nye satsningen Oslo - København er skal vel kjøres med materiale fra DSB, de får levert en drøss med nytt fremover

Skal bli spennende å se hvordan dette blir i praksis. Kan jo ha vært en smule feil formulert den artikkelen.

Norske tog har vel lite vogner å avse til en slik satsing. Men det er vel et lite overskudd på EL18 lok i Norge som kunne trukket togene?

Norske tog begynner å få nye tog neste år (Norske tog skulle få de i 2024, men det er forsinkelse på produksjonen).

Norske tog har vel lite vogner å avse til en slik satsing. Men det er vel et lite overskudd på EL18 lok i Norge som kunne trukket togene?

DSB/Vy samarbeide skal etter planen gå med de nye Talgo togsettene til DSB. De skal kunne kjøre på både dansk og svensk/norsk jernbane.

Norske tog begynner å få nye tog neste år (Norske tog skulle få de i 2024, men det er forsinkelse på produksjonen).

Det er feil. De nye langdistansetogene kommer først i trafikk i 2028. Og de trengs innenlands først.

DSB/Vy samarbeide skal etter planen gå med de nye Talgo togsettene til DSB. De skal kunne kjøre på både dansk og svensk/norsk jernbane.

Det er å håpe at de planlegger for Femern-forbindelsen som skal være klar om ca. 4 år. Da kuttes reisetiden med tog mellom København og Hamburg til det halve ca, 2,5 timer. Norge og Sverige bør ruste opp sin infrastrukstur for å få en konkurransedyktig reisetid.

Last edited:

God morgen fra hjemmekontoret. Nå er det imidlertid snart fri resten av dagen. Blir litt fiksing for prinsessa, det blir muligens en båttur og sannsynligvis litt vin og kos i kveld.

Har puslet litt i formiddag for å finne ut om lounge access hos Cathay. Flyr HKG-CAN med en kollega på søndag. Separate PNR og jeg tenkte å få oss inn med BA sølvkortet. Men det er litt vanskelig å finne ut om man må være på samme PNR eller ikke.

Men sånt er jo litt spennende å forsøke å finne ut av også. Ha en best onsdag!

Flypraten har jo blitt rene togpraten for tiden. Det kan man jo like. Jaja. Nå er det lunsj!

Status
Not open for further replies.
Back