God onsdag fra LAX

Jeg synes det er veldig begripelig hvis man setter seg litt inn i den vanlige amerikaners hverdag (igjen – ikke enig i valget), men han/hun er vel litt lei av å se middelklassen forsvinne.

He he... samme teknikk min far lenge brukte på meg. "Jo, men hvis vi nå ser litt logisk på dette her..." ;)

Neida, jeg ser litt hva du mener. Og som oftest går det jo bra. Men denne gangen er jeg litt redd for at det ikke går så bra.

Jeg generaliserer nok sikkert en del selv, men er bare litt overveldet over folk som skal avlyse USA turen sin, mener børsen går til helvete (som ikke skjedde) og gråter på Kaffebreneriet

De jeg generaliserer (og fy meg for det) er de som har besøkt noen fine kystbyer i USA, lest forsiktig på nettaviser (NB! Jeg er i den kategorien – har ikke satt meg dypt inn i dette) som nå forter seg å fortelle at Trump og en bråte amerikanere er tilbakestående.

Jeg poengterer igjen – jeg vet ikke/bryr meg ikke nok om dette til å hate Trump (eller Clinton for den saks skyld) Jeg er alt for sterkt påvirket av media til det.

Jeg synes det er veldig begripelig hvis man setter seg litt inn i den vanlige amerikaners hverdag (igjen – ikke enig i valget), men han/hun er vel litt lei av å se middelklassen forsvinne.

Jeg er temmelig sikker på at dette kommer til å gå greit.. Det blir ikke han som bestemmer allikevel.

Jeg tror det er litt for lettvint å sitte trygt med 100% helsedekning, solid sosialt sikkerhetsnett og ikke minst en god pensjon - å være sikker på at dette kommer til å gå greit. Det blir forandringer jeg tviler sterkt på at du ville ha akseptert som "greie" om de berørerte deg og din familie. (Og jeg har satt meg Ganske grunding inn i den vanlige amerikaners hverdag - min niese og nevø med deres nyfødte sønn deler gjerne den nye hverdagen de møter i 2017 med deg - one on one om du vil)

Nå er det bare å bite i det sure eplet, folket har talt.
Personlig er jeg ganske så forbauset at folk så gjennom fingrene på hva Trump har sagt og gjort gjennom årene og som har blitt rullet opp i det siste.
Det gir RedNecks og Republikannere faen i for nå skal det bli jobber og nå skal Kina, Mexico og Nato taes rotta på og da blir alt så bra.
Tror dem.

Får bare krysse fingrene og håpe at visepresidenten holder godt i seletøyet til Trump, og bare tar av munnkurven når det er måltider.
Dear Santa...

Hele den amerikanske valgkamp har stort set gået på hvad begge kandidater har gjort i de sidste 20 år, af nederdrægtigheder...Det er gået på at hive så meget smuds ud af skabet som muligt...og ingen af dem holdt sig tilbage, da det gjaldt. og der må man så sige Trump er sluppet bedst fra...
Det undrer mig at amerikanerne var så fokuseret på det, frem for at se, hvad
de 2 kandidater kunne tilbyde det amerikanske folk....
Det gjorde jo ikke, tværimod var al fokus rettet mod fortiden frem for fremtiden...:8::8::8:
Besynderligt

Hilsen Ole

BREAKING NEWS: Greece has issued a global recall on Democracy after reports confirmed that the product blows up in people's faces

Og forøvrig - ha en god ettermiddag, dere som kan koble ut litt. selv har jeg valgt å ta på skylapper innimellom i dag.

60 millioner stempte på Trump. Ikke alle er hvite og misfornøyde.

For å vinne presidentvalget må man ha bred appell. Trump har åpenbart det, selv om meningsmålingene ikke fanget dem opp. Å stemme Trump er blitt som å lese Se og Hør i Norge. 'Ingen kjøper bladet' - men likevel er de Norges største ukeblad. (eller var - men poenget er gyldig). Galluppbyråene og tallknuserne har bevist sin udyktighet når det talte som mest. De som stemte på Trump er de som er misfornøyde med styre og stell - og de er det mange av i alle folkegrupper.

Nå er valget over, og realiteten setter inn. Trump vil vurdere hvilke løfter han skal holde og hvilke som skal brytes. Handelsavtaler og mur mot Mexico nevnte jeg vel over. Den førstnevnte har jeg faktisk litt tiltro til. Handelsavtalene må strammes inn og industriproduksjon må flyttes hjem. Her tror jeg faktisk han har gode forutsetninger til å lykkes.
Obamacare - vel, vanskelig å si hva han gjør. Jeg tror ikke han vil skrote Obamacare uten videre. Noe må på plass først som erstatning. Blir det bedre eller dårligere? Sikkert dårligere, men ikke nødvendigvis så ille som Åtter'n frykter. Med tanke på konsekvensene for de det gjelder, er det vanskelig å hive alt på båten selv om man er republikanere med styringsrett. Igjen, her kommer det delvis brutte valgløfter.

Og sånn vil det fortsette nedover lista. Noen saker vil bli presset gjennom, gjerne til høye fanfarer, mens andre stille og rolig vil forsvinne ..

Jeg er i det store og hele optimist og tror at det meste av eksperters og nettrolls dystre spådommer vil bli gjort til skamme. Systemet ER rigget - men på en slik måte av 'the founding fathers' at presidenten ikke vil kunne rive til seg diktatorisk makt.

Keep the faith and move on.

Last edited:
Trump er nå uansett en kvinnehatende fascist uansett hvordan man vrir og vender på det. At man kan bli valgt som president basert på konspirasjonsteorier (husk han hevdet hardnakket at Obama var muslim og ikke født i USA, og at Cruz hadde familiemedlemmer som var delaktig i JFK drapet) er egentlig helt sykt.
At noen her er optimister skjønner jeg ikke. USA og verden går en mørk mørk fremtid i møte. En må jo huske på at Trump har flertall i begge kamre i Kongressen.

Men spørsmålet er om han holder seg så lenge da - fyren er jo over 70.

Jaja nok om det. Nå er det gravøl her i den mer siviliserte delen av verden (les Norge).

God kveld fra Snillfjord. :)

Ai caramba. For en natt, og for et utfall. Bare å ønske alle våre USA-boende medlemmer alt hell og lykke de neste 4 årene. Må vel si at meningsmålinger fikk en ny mening i natt og de kan vel bruke de neste 4 årene på å oppgradere litt på den fronten. Som svoren rød-grønn her hjemme er det liten tvil om at hjertet mitt ligger i Clinton-leiren. Men dette er demokratiet i praksis. Folket har talt.

Nå tok Trump flest valgmenn, mens Clinton tok flest stemmer fra folket. Hyggelig for Clinton, tross alt, men å ha flest velgerstemmer hjelper lite uten flest valgmenn. Er nesten som å helt løst tippe 7 rette i lotto..bare at kupongen er i hendene på din argeste rival.

Ha en god en enda, fortsatt ca 70 dager til innsettelsen. :)

Last edited:
Bor her i USA og litt usikker på fremtiden nå.
Kunne godt ha stemt GOP, (Grand Old Party) hvis de hadde rullet ut en god kandidat.
Dette ser dog ikke bra ut.
Kona sverget på at hun skulle flytte til Norge hvis Trump vant valget.
Nå får hun bestemme seg men det blir nok bare med snakketøyet.
Vi har det rimelig bra i Florida og trenger sol på kroppen hver dag.
Norge bra men borte best når det gjelder klima.
Har vel ikke hatt råd til å bo i Norge heller skjønt kursen er gunstig nå, men det kan forandre seg når Donald tar over roret.
Tydeligvis er det for mange som er misfornøyd med politikerene i USA og tror det skal bli fantastisk hvis bare dem stemmer på en som lover alt godt, Make America Great Again..
Lurer på hvordan det skal skje: Hvis man jobber hardt og bruker hodet så er USA et bra land. Mange muligheter og ingen restriksjoner.
Har gjort det bra med flyging og eiendommer, men det var endel jobbing og tok sjansgser.
Er man lat eller dum så er dette ikke den rette plassen å bo.
Det var kanskje slike som stemte på sin nye frelser.
Får bare krysse fingrene :(

Last edited:
Jeg tror USA har fått sitt Brexit. Meningsmålingene bommet som i UK, og frykter at vi ser folk som angrer valget etter hvert. Mye Trump ikke får gjort noe med, men snakketøyet er farlig internasjonalt. Han er heller ikke bare president, men også øverste sjef for de væpnede styrker. For håpe han får er filter og har rådgivere med baller... (dagens bekymring sett fra Norge)

Back