• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default God onsdag! Eventuelt bon mercredi!

KnutW

ScanFlyer Rusty
Medlem
Man blir jo litt preget av at utenlandsk fortsatt blir ansett som lavmåls her i Frankrike, selv om de har skjerpet seg betraktelig de siste årene.

Nuvel. Jeg er atter en gang ute å reker langs landeveien med tre seilbåter på slep. Denne gangen er det strekningen Barcelona - Quiberon (Bretagne) som skal forseres og første stopp ble i Narbonne.
Senere i dag blir det en tur innom Aeroscopia-museet til Airbus i Toulouse, og jada, det kommer bilder derfra også.

En del viderverdigheter med en drivaksel som måtte byttes på trekkbilen førte til litt dødtid i Spania, noe som ble benyttet til en utflukt til Castellon og Teruel. Se Tripreport for detaljer. Legger med et par bilder her som åte. IMG_8529.webpIMG_8558.webpIMG_8561.webp

Glad onsdag fra Ris. Middagen og feiringen av livet i går på le Benjamin ble en suksess. Nå venter utedag på toppen av Oslo…dugnad på tunet er slett ikke dumt for en kontormann. Besøk hos opphavet i ettermiddag. Ha en fiiin onsdag.

God morgen fra Forus. Klar for ukens siste vakt. Tre-dagers uke er fine greier. Ellers er det kaffe i koppen og kjølig drikke på vannflasken.
Gjelder å holde seg godt hydrert nå som sommer'n er på vei. Sommerkroppen snakker vi ikke så mye om...

Ha en nydelig dag forumister!

God morgen fra kontoret.. Kaffetrakteren putrer trofast i det fjerne og mye som skal på plass da det blir hjemmkontor/levere krasjet Porsche i morgen. Men det som tar fokus er at FruS har fødselsdag på lørdag og den er det som vanlig store forventinger til.

God morgen fra R12 på vei til OSL. Guttetur til Hamburg, og snarveien går via ARN🙂 Ha en strålende onsdag!

• Like
Reactions: EB
God morgen fra Stavanger. Blir tidlig hjemreise herfra pga diverse kanselleringer og at jeg må rekke en stor forestilling i kveld (type valgfag på skolen). Sitter også og håper på at det dukker opp bonustur til asia i løpet av dagen. Har allerede en premium billett til, og faktisk klart å karre meg til business med sas hjem fra HND.

God morgen fra Lysaker. Årets først sykkel for tog er gjennomført, så da smaker espressoen ekstra godt. I kveld må det både pakkes og sørges for at barn kommer seg både på hockey og fotball. Alt mens kona er sosial med jobb. Ha en fin dag.

Morn fra Tønsberg. Skulle egentlig vært i Drammen og hatt masse møter, men når man har bursdagsbarn i hus, av typen barn som synes dette er veldig stas, så er prioriteringen enkel. Det betyr at alle disse møtene blir på Teams i stedet for, så da smaker det nok ekstra godt med kake i ettermiddag.

God morgen fra Kongsberg. Her startet dagen med et møte 0800. Ikke så mye på tapetet ellers. Vi hadde planer om en Tromsø tur til helgen, men vi utsetter det til midten av juni da jeg trenger litt mer tid til å komme til hektene etter nesten yo uker på sykehuset.

I kveld blir det å følge Brann Tromsø på fjernsynet. Vi går for Brann seier men det blir nok tøft på Romsaa Arena.

God Morgon från Göteborg,

Lagom sliten idag, utan någon större anledning. Full fart med teams möten och ikväll blir det en lekton på två hjul. Ha en flott dag!

God formiddag fra Estocolmo. Jobben krever sitt, men det er interessant. Solen skinner og barna gikk glade til skolen, saa livet er egentlig helt ok.

God formiddag fra kontoret. Det bråkte noe skrekkelig over kontortaket, og det er ikke helt vanlig. Men de som bråker slik vil helst ikke vise seg for sivile, så ADS-B Exchage og fr24 kunne ikke fortelle meg hva det var. Men da fikk jeg i alle fall øye på SE-LKY ute i havgapet, så det er tydeligvis kalibrering på gang i dag. Jeg kunne nok trengt litt kalibrering, jeg også, men tror ikke SE-LKY er særlig til hjelp i så måte 😇

Jeg får i alle fall nyte solen, selv om den er på den andre siden av et vindu. Fortsatt god onsdag.

God dag fra København. Her har det vært hjemmekontor på Radisson Blu Royal og nå sitter jeg i Uber på vei til Christianshavns Færgecafe for litt frokost. Forsøkte å lete etter stekt flæsk med persillesovs men det fant jeg ikke. Så da blir det frikadeller der istedenfor. Ny plass for min del.

I ettermiddag blir det jobb igjen før siste SAS balja tar meg hjem.

Ha en best onsdag!

God dag fra København. Her har det vært hjemmekontor på Radisson Blu Royal og nå sitter jeg i Uber på vei til Christianshavns Færgecafe for litt frokost. Forsøkte å lete etter stekt flæsk med persillesovs men det fant jeg ikke. Så da blir det frikadeller der istedenfor. Ny plass for min del.

Ha en best onsdag!
Misunner deg ikke siste balje, ankomst etter midnatt er tortur, og dyrt.

Ha en best onsdag!
Skal du ha Stegt Flæsk (min livrett) hjemme i København, så anbefales Petersens Familiehave på Fredriksbergs Allé! Også flere andre haverestauranter i området som tilbyr snaddermat! :)

Ellers hei fra solskinnet på Malta, siste kveld før hjemreise med KM Malta og LH i morgen.

Kim

Ha en best onsdag!
Gi gjerne en tilbakemelding på hvordan Christianshavns Færgecafe er, den står på lista over de vi har lyst å prøve 👍🏻

Gi gjerne en tilbakemelding på hvordan Christianshavns Færgecafe er, den står på lista over de vi har lyst å prøve 👍🏻
Den var veldig bra synes jeg. Satte inne. Ikke I båten. God mat og litt artigere klientell enn på en del andre mer hypede.

Hadde 1 med lune frikadeller og en med tarteletter.

Siden jeg startet tråden i dag får jeg vel avslutte også.

Det ble en veldig flott dag med besøk på både Aeroscopia (Airbus-museet), en titt over gjerdet til nabomuseet Ailes Anciennes Toulouse eller «Old Wings Toulouse» som det heter på utenlandsk. (Engelsk er utenlandsk for franskmenn)
Det museet har egentlig mye mer interessante fly, men i god fransk ånd og tradisjon var det stengt.

Deretter gikk turen innom Tarbes, stedet A380’er kommer for å dø. Mye artig å se og vel verdt en tur om man er i nærheten.

IMG_8597.webpIMG_8628.webpIMG_8642.webpIMG_8645.webpIMG_8666.webpIMG_8659.webp

En liten attpåklatt må nevnes nå når det har kommet litt på avstand og jeg har fått et par glass vin:

I Tarbes tok jeg i høyeste grad «en for laget», dvs Flyprat. Flyene sto jo spredt utover flere kilometer og for å komme meg helt ned i den ene enden var jeg nødt til å kjøre 7-800 meter på en jækla smal grusvei. Jeg var litt skeptisk, har jo totalt 13-14 meter bil+tilhenger, men sjekket nøye på både flyfoto og kart og der fremgikk det klart at det gikk en liten vei som kunne brukes fra spotterplassen og videre ut på hovedveien, se bildet av kartet.

Det å få snudd ville ikke være mulig, det var en jernbanelinje på den ene siden og flyplassgjerdet på den andre, så altfor trangt.

Den lille veien fra spotter-plassen tilbake til hovedveien krysset en jernbanelinje. Elektrifisert, dobbeltsporet og med 170 km/t som fartsgrense. Nylig hadde dog de franske jernbanene sannsynligvis sett seg kraftig lei på ymse nolduser (lokale bønder og ikke fullt så lokale flyinteresserte) som krysset sporet og stengt overgangen. Til de grader. Gjerde og stålport.

Dermed ble det høyst sannsynlig satt syd-fransk rekord i rygging med enakslet tilhenger med lass. Frem og tilbake er dobbelt så langt heter det, og det stemmer… IMG_8680.webpIMG_8673.webpIMG_8672.webpIMG_8668.webpIMG_8670.webp

Back