Re: God morgen fra Østre Aker vei
Overbooket SAS-gris til AMS, så da ble madammen og undertegnede oppgradert til Extra....
Endelig hjemme igjen - ble fult kaos i BGO når jeg skulle hjem. Først fikk man skaffet seg bedre seter
på automaten. Hadde full lex og blitt pre-assignet på E-setet på nest siste rad :headbang
STD 15:00, men 1440 var det intet fly og "New info 17:01". Beskjeden var at inbound Berlin-fly hadde fløyet til Oslo. Man kan trygt si at panikken spredte seg blant de som hadde connections. Plutselig kom det "New time 15:15", og noen av adrenalin-paxen roet seg litt. Deretter ble det endret til "New info 15:15". :stir Området ved gate 25 var ganske pakket for en antatt fullbooket -800. Valget var å gå ut av gate-området for å finne et sted å sitte

. Med DY Full Flex har man jo tilgang til WLAN uten å finne skrapekort, så da kom man på nett for å finne ut om SK hadde ledige seter. (Neste DY-flight var 1620). Det ble plutselig annonsert at de hadde "funnet" en ny maskin, en -300 på gate 32 skulle til Oslo. Med andre ord overbooking... :crowded Pluss i margen for at de greide å finnet et ledig fly så fort.
Og så kommer det som sikker et enkelt for DY/handling, men lite akseptabelt for andre - prioriteringen var de som hadde connection fra Oslo fikk gå først (greit nok). Deretter fikk alle de som hadde sjekket inn bagasje gå ombord, de med håndbagasje måtte vente. Hvor mange som måtte stå igjen vet jeg ikke, men de skal nå hvertfall ha skryt for at de eks. kjørte free seating som gjorde prosessen enklere/raskere (selv om det da hadde vært bittert å ha betalt for et sete).
Jeg er sikker på at alt stresset hadde løst seg greit dersom de hadde kjørt frivilig-overbookings-trikset, så fikk de jekket de fleste paxenes adrenalin ganske høyt, i tillegg til at jeg STERKT MISLIKER at faste gjester som betaler full pris kommer sist i køen. Lurer på om de som måtte stå igjen fikk kompensasjon for denied boarding.
På toppen av det hele ble det parkering på utland på OSL, treg deboading og bussing til innland, og da selvfølgelig til commuter-terminalen så alle fikk en lang gåtur. :angry:
Alt i alt ikke en ille tur for meg, ble 45 minutter forsinket, og hadde jeg reist alene hadde jeg nok løst det annerledes. DY taper også her et poeng ifht. hvordan de håndterer pax som holder flyene i lufta. Men måten dette ble håndtert på gjorde at det var mange pax som var stresset pga. videre forbindelse (selv om vi bare landet 30 min sen)
...ha en god kveld!