God morgen fra hotell Kazakstan i Almaty. Søndag ja, da har vi vært 1 uke på tur og det er bare 5 uker til vi er hjemme... Når man drar til Asia i julen må man ta med seg varme klær og vintersko, og i dag må det brukes både ull over og underdel. Alt er hvit her i Almaty, 10-15cm med sne virker det som. Taxien vi tok til toget i Samarkand i går, hadde sikkerhetsbelter som virket i baksetet og en sjåfør som kjørte pent. Av de 9 taxiene i UZB var dette den eneste med fungerende belter bak. Jeg avtalte med kona at han måtte få litt tips av den grunn, så prøvde jeg å prate med sjåføren, men han kunne ikke engelsk, jeg sa at det måtte han lære, men han mente han kunne nok språk. I Samarkand prater de Tadjikisk, så kunne han russisk, Uzbekisk og Svensk. Da var det bare å slå over på svorsk så gikk det kjempefint å prate. Togturen var med express tog, vi var såvidt oppe i 200km/t på det meste. I Tashkent leverte vi bagasjen i oppbevaringen og tok taxi til et kjøpesenter, det var ikke så innteresant så vi gikk tilbake de nesten 5km til stasjonen. Underveis passerte vi en restaurant som serverte nasjonalretten Plov(All you need is Plov). Så da ble det en time stop for spising. Fra stasjonen tok vi taxi til flyplassen, fikk pakket litt om på bagasjen til alt var ok og da åpnet innsjekk. Vel gjennom security, der alle tok av skoene var vi i avgangshallen 2,5 timer før avgang. For å bruke Wifi må man sende sitt nummer, så mottar man en SMS med påloggings kode. De sender ikke dette til Norge så da ble det 2 timer med å se i taket. Vinduene er så sotet at man heller ikke ser ut når det er mørkt ute, dermed ble det ikke noe plane spotting heller, f.eks etter 757n til Icelandair vi så da vi ankom. En liten cafe hadde Wifi, men der måtte man scanne en QR kode for å logge seg på, det får ikke jeg til med min PC. Veldig irriterende å ikke få gjort det man hadde planlagt. Flyet var 25 min forsinket. De serverte en liten baguette med kyllingost, 0,5 liter vann som var godt og en mørk sjokolade, som gikk ut på dato i oktober... da de samlet inn søpla etterpå var de så raske at vi ikke rakk å levere selv om vi satt klare. Stakkars rengjøringspersonale... I Almaty opplevde jeg for første gang pushback truck ved ankomst, dermed tok det tid. De fleste stresset som pokker med å komme seg av, men vi tok det litt mer rolig, som vi stort sett gjør. 80% kom med den første bussen til terminalen så det var god plass på vår. Ved terminalen stod det en spesialbil for frakt av rullestol brukere fra fly når ikke gangbru, så den andre bussen hadde vente 5 min på å få satt av. Imigration og alt gikk utrolig raskt og så tok vi taxi til hotellet og fikk rom i 25 etg. I 26etg er det bar eller restaurant. Nå skal vi ut å bese Almaty, starter med gondolen opp på et fjell der det er et tårn og så får vi se etter hvert. Avgang til Astana er 19:25 i kveld og det med 767, som altså blir ny flytype på lista. EI-KEC fra 2014 er selvfølgelig den jeg helst vil ha da det er den siste 767pax, men KEA og KEB er nå også greit. Ellers litt artig, Air Astan kjøpte 5stk 767, produsert etter hverandre i 2007, siden det er har ANA, JAL og Mongolia fått 1 hver før Astan byttet ut sine med de 3 de nå har, i 2013-14.
Nuff said, ha en fantastisk dag.