• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

God mandag fra Røros

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Re: God mandag fra Røros

God ettermiddag fra prærien. Hjemmeskole unnagjort 10.30, inkludert ekstraoppgaver. Litt usikker på hvor mye 6g får igjen for småskolen...

Å sånn for å fyre opp litt her burde ikke alle som tjener under 6G bare komme seg ut i gartneriene og ut på jordene! De vil jo uansett ikke tape så mange hundre i støtte fra nav. Kjør debatt, jeg stikker ut å luker i hagen. :stir:stir

Blir vannvogna på prærien i ettermiddag.

Last edited:

Hei.. Sitter på hjemmekontoret brun og blid etter en ufattelig fin helg. Smalt på en liten prosetmessig permittering på fredag som arbeidsmessig utgjør lite men blir nok en liten redukjon i inngående midler. Som tidligere nevnt så fungerer dette G systemet til myndighetene dårlig for folk som har gitt full gass hele livet.

I dag skal den eldste leveres til Svigers som skal ha hun med opp på godset på fjellet og D er på jobb. I kveld blir det Vinderen Sushi og en Henriot stappet med chardonnay.

Tenker det blir litt solfaktor i dag,

He he - regnet med fint lite sympati fra en gruooe her og regnet med hvem som kom med hva ;). Jeg syter ikke jeg, men synes det er urettferdig. Tjener man 400.000 eller 4.000.000 (rene eksempler) så vil man fort tilpasse seg dette med faste utgifter, eiendom, lån osv. Skulle begge disse havne på NAV så vil denne på 400 minimalt merke dette i forhold til den på 4000. Her er det ofte gjengs at 4000 kan bare kjøpe mindre hus, men prv den på at han med to-rommeren kan jo bare flytte i en caravan. Man glemmer ofte at han/hun slemme 4000 har ofte betalt bortimot 2.000.000 i skatter og avgifer i året før G smeller inn.

At jeg kan dytte i meg en Henriot på en mandag kan jo skyldes mye da.. Prioritering? Flink med penger? Penger fra andre kilder? Det er jo ikke noe slemt i det?

Og nei - si fra seg lønn fordi man mener systemet er urettferdig ville jo vært svært merkelig - det gjør nok ingen.

Så før denne tar helt av med the usual suspects: 1 Jeg syter ikke - jeg bare personlig er skjevt og de under 6G svært ofte ikke ser det. 2 Jeg er svært glad i å betale skatt (noe ujenv prosent til tider, men vi ar jo alle i en dugnad) Jeg betalte faktisk frivillig skatt i fem år fra UAE som ikke var nødvendig.

Henrioten ble forøvrig utsatt da D kommer sent hjem.

At jeg kan dytte i meg en Henriot på en mandag kan jo skyldes mye da.. Prioritering? Flink med penger? Penger fra andre kilder? Det er jo ikke noe slemt i det?

Ikke misforstå meg. Folk skal selvsagt få lov til å drikke hva de vil uten at jeg skal bry meg. Har man råd til champagne på en mandag, så skal man få lov til det :)

Men jeg gjorde altså et lite søk på Henriot på polet sine nettsider, og den billigste jeg fant var på 394,90 (den dyreste på nesten 2000), og det er jo mer enn jeg spiser middag for, mat og drikke inkludert. Og min teori er at om man har råd til å drikke for 400 kroner til en vanlig middag, så sparer man jo litt på å la være?

Var ikke noe stygt eller personlig ment. Kos deg med pengene dine, så lenge de er anskaffet på en lovlig måte ;)

Jeg var selv arbeidsledig store deler av fjoråret, og tjente over 6G før jeg ble nedbemannet. For meg framstår den norske ordningen som grei og jeg har ingen problemer med at jeg i en periode måtte klare meg på det samme som noen som hadde hatt en annen type jobb.

Den høye lønna ville ikke gitt meg bedre helsestell om jeg ble syk, heller.

Jeg var selv arbeidsledig store deler av fjoråret, og tjente over 6G før jeg ble nedbemannet. For meg framstår den norske ordningen som grei og jeg har ingen problemer med at jeg i en periode måtte klare meg på det samme som noen som hadde hatt en annen type jobb.

Den høye lønna ville ikke gitt meg bedre helsestell om jeg ble syk, heller.

Meget bra :up:

Stort sett fungerer systemet i Norge meeeget bra og noen ganger kommer det skjevt ut. Alle bør ha reserver uansett hvilken økonomi man besitter.

... mens andre steder går man og venter på sjekk fra Staten .. Nå har noen også funnet på at hvert husholdningsmedlem skal få $2000 ekstra i måneden i minimum 4 måneder. Hvis det blir stemt gjennom. Sier ja takk med begge henda, men lurer på hvor penga egentlig kommer fra. Dette kan bli årtusendets bakrus på sikt .. men hva vet vel lille jeg om slikt ...

Blir en liten ekspedisjon ut i nattemørket for å finne litt ferskvarer. Wish me luck.

Sent from my iPad using Tapatalk Pro
$2000 er det eventuelt i tillegg til de første $1200 ? (og samme kvalifirseringsgrunnlag ?) Tror at det er en god investering, pengene går jo inn i økonomien så det kommer jo felleskapet til gode, tror det vil bli dyrere å ikke gjøre noe som helst.
De $1200 er nok forsinket mens Donald forsøker å finne ut hvor han kan få signaturen sin på elektroniske overføringer, uansett vi ligger over grensen for sjekk fra staten - og det er helt greit, er jo i full jobb og vel så det.
Ellers er det en nydelig dag - har allerede vært på jobb i snart 4 timer - så det blir en lang formiddags tur med den italienerinnen og avdeling voff + voff i solskinnet
Ha en flott dag med eller uten 5G

$2000 er det eventuelt i tillegg til de første $1200 ? (og samme kvalifirseringsgrunnlag ?) Tror at det er en god investering, pengene går jo inn i økonomien så det kommer jo felleskapet til gode, tror det vil bli dyrere å ikke gjøre noe som helst.
De $1200 er nok forsinket mens Donald forsøker å finne ut hvor han kan få signaturen sin på elektroniske overføringer, uansett vi ligger over grensen for sjekk fra staten - og det er helt greit, er jo i full jobb og vel så det.

Det er i tillegg ja, og høyere kvalifiseringsgrunnlag. Og ja, er sikker på at de blir brukt .. ganske underholdenede å lese i et par lokalgrupper. Overføringene er begynt å gå ut, det kan lønne seg å sjekke IRS-siden og legge inn bankinfo når din info legges ut. De sier at de fysiske sjekkene neppe kommer på denne siden av sommeren ..

Ellers ble det et vellykket tokt til Ingles. Folketomt og godt utvalg. Det eneste jeg ikke fant var favorittyoghurt'en min, men får vurdere en ny ekspedisjon senere i uka.

Det er i tillegg ja, og høyere kvalifiseringsgrunnlag. Og ja, er sikker på at de blir brukt .. ganske underholdenede å lese i et par lokalgrupper. Overføringene er begynt å gå ut, det kan lønne seg å sjekke IRS-siden og legge inn bankinfo når din info legges ut. De sier at de fysiske sjekkene neppe kommer på denne siden av sommeren ..

Ellers ble det et vellykket tokt til Ingles. Folketomt og godt utvalg. Det eneste jeg ikke fant var favorittyoghurt'en min, men får vurdere en ny ekspedisjon senere i uka.

Hmm - får dere faktisk ting betalt på konto i USA nå? Husker da jeg studerte i Hawaii i 2011 så ville huseier ha fysisk sjekk... Min far hadde et sjekkhefte fra Kredittkassen her i Norge som han kasta begynnelsen av 00 tallet... Men på tross av det så funka jo IBAN og SWIFT greit til kontoen jeg hadde i Bank of Hawaii.

Hmm - får dere faktisk ting betalt på konto i USA nå? Husker da jeg studerte i Hawaii i 2011 så ville huseier ha fysisk sjekk... Min far hadde et sjekkhefte fra Kredittkassen her i Norge som han kasta begynnelsen av 00 tallet... Men på tross av det så funka jo IBAN og SWIFT greit til kontoen jeg hadde i Bank of Hawaii.

Jada, det er ikke ofte vi bruker papirsjekker lenger. Nettbankene har vel mer eller mindre akkurat samme funksjonene som i Norge, men da vi ikke har noen BBS, går det en del papirsjekker mellom bankene og til betlingsmottagere fortsatt siden vi ikke har giro.

IRS er 100% vi var ferdige med selvangivelsen i Januar :) men det hjelper lite når vi er i blant de 17% som ikke vil motta sjekk - tjener nok litt for mye både individuell og som ektepar ;)

Det har vært stor fremgang de siste årene, så sjekk har vi vel ikke brukt de siste 2 årene, selv overføringer mellom Banker er nå på plass i løpet minutter - lønn og betalinger går elektronisk - ofte via Debit Card (og Kredittkort kan benyttes til det meste av regninger for de som samler på Miles etc).

IRS er 100% vi var ferdige med selvangivelsen i Januar :) men det hjelper lite når vi er i blant de 17% som ikke vil motta sjekk - tjener nok litt for mye både individuell og som ektepar ;)

Med mindre dere er over 198k samlet, vil dere fortsatt få til et par kopper kaffe på Blackbird Bakery .. ;)

Det har vært stor fremgang de siste årene, så sjekk har vi vel ikke brukt de siste 2 årene, selv overføringer mellom Banker er nå på plass i løpet minutter - lønn og betalinger går elektronisk - ofte via Debit Card (og Kredittkort kan benyttes til det meste av regninger for de som samler på Miles etc).

Det var iallefall veldig greit å opprette en konto møtte bare opp i filialen med alle papirene mine så var det gjort på 15-20 minutter. Det var jo veldig greit da jeg måtte legge ut for et par flighter med Hawaiian Airlines da mine foreldre kom over og ville se noe litt mer enn bare Oahu. Hawaiian Airlines tok da ikke internasjonale kort, kun kort utstedt i USA. Akkurat det er nok endra på iallefall. Jeg fikk iallefall mitt norske kort avvist da jeg prøvde å bestille selv. Er det en ting jeg fortsatt sliter med norske kort så er det bensinstasjoner, senest da jeg skulle tanke opp leiebilen i februar før innlevering. Krever Zipkode og da har jeg lest at 00000 går greit, men det funka ikke. Så da testa jeg en reell zipkode som jeg hadde på kvittering fra hotellet, det funka heller ikke så måtte inn og forskuddsbetale. Ikke den store saken, men litt irriterende.

Last edited:

Ja, är det något som är irriterande i USA är det förskottsbetalning av bensin. Det märker man kanske inte av på en weekendresa men på en roadtrip är det annat.

Det var iallefall veldig greit å opprette en konto møtte bare opp i filialen med alle papirene mine så var det gjort på 15-20 minutter. Det var jo veldig greit da jeg måtte legge ut for et par flighter med Hawaiian Airlines da mine foreldre kom over og ville se noe litt mer enn bare Oahu. Hawaiian Airlines tok da ikke internasjonale kort, kun kort utstedt i USA. Akkurat det er nok endra på iallefall. Jeg fikk iallefall mitt norske kort avvist da jeg prøvde å bestille selv. Er det en ting jeg fortsatt sliter med norske kort så er det bensinstasjoner, senest da jeg skulle tanke opp leiebilen i februar før innlevering. Krever Zipkode og da har jeg lest at 00000 går greit, men det funka ikke. Så da testa jeg en reell zipkode som jeg hadde på kvittering fra hotellet, det funka heller ikke så måtte inn og forskuddsbetale. Ikke den store saken, men litt irriterende.
Bensinstasjoner avhenger hva de er koblet opp mot - nå har jeg ikke lenger noen norske kort, men jeg hadde aldri problemer med Chevron (som er en av våre lokale stasjoner).

Ja, är det något som är irriterande i USA är det förskottsbetalning av bensin. Det märker man kanske inte av på en weekendresa men på en roadtrip är det annat.

Tja det er jo ikke verre enn at differansen mellom beløpet du autentiserer for og det du faktisk kjøper for blir refundert litt som på hotell og depositum, men det kan jo ta litt tid så det gjelder jo å gjette litt hva man vil kjøpe bensin for... Noe som ikke alltid er like greit.

Er litt forskjellig om man må taste inn ZIP-code er min erfaring. 98532 funker alltid bra, og den sitter i hodet selv etter over 20 år. ZIP-code til adressen til exen :P

Da jeg vanket en del på andre siden av dammen var det slik at det var enklest å åpne bankkonto (fordi mange steder tok ikke mine nederlandske kort). SSN er bare en rekke med 0, fordi jeg var der kun som turist. Good old days.
Her i norge var det forresten også sparsom med steder som aksepterte nederlandske kort, det har heldigvis (for mine slekninger) endret seg og nå får de betalt stort sett overalt.
Verden går framover.

God ettermiddagskveld vestfra. Hender det vanker en halvflaske champis på mandager her og, kompanserer med mye hagearbeid for tiden. :)
Har vel hatt 0,- i inntekt siden showet startet eller heller ble lagt ned 12/3, er vel snart på tide å sette seg inn i hvilke rettigheter en har, møte med regnskapsmaestro i morgen.
Men klager ikke, tar d som en ferie foreløpig. Og Champisen kan godt kalles prioritering, ja.

Her i norge var det forresten også sparsom med steder som aksepterte nederlandske kort, det har heldigvis (for mine slekninger) endret seg og nå får de betalt stort sett overalt.
Verden går framover.

Til gjengjeld er det ikke så lenge siden jeg stod på stasjonen i Nijmegen og måtte finne en minibank og ta ut cash for å få kjøpt meg en togbillett til Schiphol.

I for derimot, kjøpte jeg ikke en eneste fysisk togbillett. Da hadde NS fått seg app.

Får heller ikke kjøpt togbillett med (US) kredittkort i Nederland. Debetkort gikk imidlertid fint.

I Norge ... well, don't get me started .. men får ikke betalt via app, men bruker jeg nettleser kan jeg bruke paypal.

Back