• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

God lørdag fra LYS

Re: God lørdag fra LYS

Bra mat er både god og sunn. Ellers er mat vanligvis enten god og usunn eller sunn og ikkeno god. I USA klarer de mesterstykke å lage mat som hverken er god eller sunn og ingen kan vel påstå at noe slikt er fornuftig.

Er i Europa nå og har ingen problemer med å finne mat som er god og/eller sunn. Har hørt påstander om at det faktisk også skal være mulig å finne i USA og jeg må vel igjen teste påstanden ved et par turer dit i vinter.

USA er et stort land. Vi har både sunn og usunn mat. Akkurat som dere har i Norge. Du har fortsatt ikke gitt noen beskriverlse eller eksempler på hva som er akseptabelt for deg, så da blir det også litt vanskelig å styre deg i riktig retning.

Men jeg er sikker på at vi kommer tilbake til dette på din neste USA-tur. Kanskje det er Endless Garden Bar på Ruby Tuesday?

http://www.rubytuesday.com/

Men til opplysning fra en som sjelden spiser på fastfood-"restauranter" så får man burgere andre steder enn på McDonalds også. (Og nei, jeg snakker verken om Burger king eller Max)
Ingen har sagt det motsatte, men de har neppe noe på meyen som heter "McBreakfast".

Aner ikke hvorfor noen skulle tro noe annet, men jeg spiser vanligvis med bestikk og sitter når jeg bestiller.

God lørdag fra LYS

Oppi all matpraten her kan eg rapportere at Donner kebaben på en sjappe her i Faliraki, Rhodos, smakte fortreffelig.

Om magen er enig gjenstår å se.

God appetitt

Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk for tips, men ser at de hverken er i Santa Monica eller Fort Lauderdale.

Ikke downtown, men fire restauranter nær Fort Lauderdale. Men vi hooker deg opp med LN-RTP så finner han sikkert noe som duger.

Ellers har jo Tripadvisor stålkontroll

https://www.tripadvisor.com/Restaurants-g34227-c10679-Fort_Lauderdale_Broward_County_Florida.html

https://www.tripadvisor.com/Restaurants-g33052-c10679-Santa_Monica_California.html

Og disse kalifornierne er jo helsefreaks, så i SM finnes det bøttevis.

Bra mat er både god og sunn. Ellers er mat vanligvis enten god og usunn eller sunn og ikkeno god. I USA klarer de mesterstykke å lage mat som hverken er god eller sunn og ingen kan vel påstå at noe slikt er fornuftig.

Er i Europa nå og har ingen problemer med å finne mat som er god og/eller sunn. Har hørt påstander om at det faktisk også skal være mulig å finne i USA og jeg må vel igjen teste påstanden ved et par turer dit i vinter.

Vi lever med stor fokus paa sunn og meget god mat, har aldri problemer med finne det vi trenger her i USA. Vi har bodd i Norge, Italia og USA og har aldri hatt problemer med aa finne vaar diett, fisken vi spiser er sunnere her enn i Norge (null oppdretts fisk), groennsakene er dyrket lokalt - og utvalget her er betydlig bedre enn noen butikk vi har benyttet i Oslo omraaadet (I Norge var Jacobs paa Holtet vaar naerbutikk, den er bra, men vaar lokale butikk her paa oeya er bedre....)

At du ikke klarer aa finne det har ingen ting med hva som er tilgjengelig.

Jeg må tørre å slenge påstanden om at i USA kan du vel spise så sunn mat du bare gidder.. men desverre koster den mer og det er jo et helt klart klasseskille på hva de lokale veier.. Har aldri gått opp i vekt på noen av mine 30+ USA turer og nytt mye god mat. Jo billigere det er jo mer usunt er det..

Jeg må tørre å slenge påstanden om at i USA kan du vel spise så sunn mat du bare gidder.. men desverre koster den mer og det er jo et helt klart klasseskille på hva de lokale veier.. Har aldri gått opp i vekt på noen av mine 30+ USA turer og nytt mye god mat. Jo billigere det er jo mer usunt er det..

Desverre. Og det ser man på folket og. Overvekt er et betydlig større problem blant fattige og lavtlønte enn blant de bedre stilte. Vanskelig å si til folk at de bør spise sunt når de sliter med å betale husleia ..

Hehe morsomt hvordan folk klager over maten i USA. Tja jeg er ikke så veldig begeistra for deres matkultur selv, men sunn mat får man tak i ja. Verste jeg vet er amerikanernes nærmest fetish for ost. Der er det ost med pizza.... Og attpåtil spurte kelneren min i South Lake Tahoe da om jeg ville ha noe mer på toppen... Jaja.

Har jo tom bodd et halvt år i USA og jeg fant sunne varer i butikken. Nå var dette Hawaii og matvareprisene der ligger en del over enn på fastlandet, synes tom en del varer var dyrere enn i Norge. Dette var tom da dollaren var ned på 5 tallet i 2011.

Last edited:

Hehe morsomt hvordan folk klager over maten i USA. Tja jeg er ikke så veldig begeistra for deres matkultur selv, men sunn mat får man tak i ja. Verste jeg vet er amerikanernes nærmest fetish for ost. Der er det ost med pizza.... Og attpåtil spurte kelneren min i South Lake Tahoe da om jeg ville ha noe mer på toppen... Jaja.
Spiste engang på en fransk restuarant i San Fancisco, absolutt ikke fastfood eller billig. Hadde som forrett fransk løksupple som det skulle være litt ost i, det som ble servert var nærmere ostesufflé.

Spiste engang på en fransk restuarant i San Fancisco, absolutt ikke fastfood eller billig. Hadde som forrett fransk løksupple som det skulle være litt ost i, det som ble servert var nærmere ostesufflé.
...og denne uken spiste jeg en Pizza Margerita i San Francisco - woodfired - kun tomat saus (fersk laget fra bunn av) og Fersk Mozerella - helt perfekt.

Aa trekke frem enkelt opplevelser i et saapass stort og diverst land som USA blir som aa mene at pizza i Europa er elendig fordi man har blitt server en Grandiosa med Jarlsberg Ost fra Irland - det er en svak svak svak mulighet at en Pizza servert hos L'Antica Pizzeria da Michele i Napoli er litt bedre, noe sunnere ;)

Aa trekke frem enkelt opplevelser i et saapass stort og diverst land som USA blir som aa mene at pizza i Europa er elendig fordi man har blitt server en Grandiosa med Jarlsberg Ost fra Irland - det er en svak svak svak mulighet at en Pizza servert hos L'Antica Pizzeria da Michele i Napoli er litt bedre, noe sunnere ;)
Joda, men når jeg antagelig nærmer meg 100 dårlige opplevelser i ca 20 stater er det naturlig å se et mønster.

På min virrvandring rundt byen idag kom jeg etter å ha krysset en golfbane over et digert område med hus på hjul. Trodde denslags kun fantes i USA, men dette var altså i England.

Joda, men når jeg antagelig nærmer meg 100 dårlige opplevelser i ca 20 stater er det naturlig å se et mønster.

På min virrvandring rundt byen idag kom jeg etter å ha krysset en golfbane over et digert område med hus på hjul. Trodde denslags kun fantes i USA, men dette var altså i England.

Sorry Mac ! Det sier langt mere om deg enn om USA !! I loepet av 20 aar her borte har jeg ennaa ikke hatt 10 daarlige opplevelser i 35 del-stater, av disse 8 daarlige opplevelsene har 8 vaert paa flyplasser. (Og jeg har samme vekt og liv vidde (32") som jeg hadde naar jeg flyttet hit i 1998......

Sorry Mac ! Det sier langt mere om deg enn om USA !!
Jeg ser at det kan virke som en enkel forklaring. Utfordringen med den forklaringen er at jeg ikke ikke i det hele tatt har slike problemer i Europa.

Uten mat og drikke, duger helten ikke ... og det er da i høyeste grad relatert. ;)

ua6.jpg

Back