God Lørdag 18, på vei fra Hiroshima til Nagasaki

Futura

ScanFlyer Gold
God Lørdag 18, på vei fra Hiroshima til Nagasaki

Så sitter vi på Shinkansen igjen, har tatt 25min å koble seg på nettet, bare tuneller på denne strekningen føles det som. Planen er å ta den til Fukuoka/Hakata Stasjon. Gå til hotellet som ligger rett ved stasjonen og levere bagasjen, så ta toget videre til Nagasaki, være der noen timer og så tog tilbake til Fukuoka. Blir noen timer med tog, men vi var ganske slitne etter gårsdagen. Vi gikk 14,5 km. Vi var innom alle atombombe museer og minne steder, noe som tok mesteparten av dagen. Det var ikke mye folk, men inne på museet var det mye folk, rett og slett fordi folk leste alle tekstene og ville ha med seg alt. Det var helt stille. Mange forferdelige menneske skjebner å lese om. Spesielt om hvordan folk var plaget i tiår etter på. På vei tilbake var vi innom Hiroshima Castle, eller det som er gjenoppbygget etter bomben. Vi så det bare fra utsiden da det var rett før stengetid. Så var vi innom en Ikea butikk og kjøpte kjeks og sjokolade og spiste eggesufle alla Japan, før vi gikk på hotellet og slappet av. Vi sovnet tidlig begge to, godt slitne.
Ha en fantastisk og uforglemmelig dag alle sammen.

Re: God Lørdag 18, på vei fra Hiroshima til Nagasaki

Morn fra Tønsberg. Morgenen skal ikke soves bort, men når han minste har begynt å sove bort nettene i større grad så er det grei tradeoff. Kanskje på tide å få byttet den siste julegaven i dag, og i ettermiddag skal pizzaovnen fyres opp

Glad lørdag fra Ris. Kaffe, forum og papiraviser før det bærer ned til sentrum og noen ærender der. Brunch foran peisen. Ut med opphavet på Tårnhuset Bistro i kveld…aldri feil. Njuta!

Mornings fra Asker. Yngstemann har en økt i hockeyhallen, eller overraskende få planer i dag. Så får jeg i mellomtiden fundere på vin til biffen. Ha en fin dag.

Mornings fra Asker. Yngstemann har en økt i hockeyhallen, eller overraskende få planer i dag. Så får jeg i mellomtiden fundere på vin til biffen. Ha en fin dag.

Definitivt en av de bedre oppgavene på en lørdag…

God morgen fra Atlanta, SAS maskinen hit igår hadde lite belegg, kanskje noe over 100 pax totalt, i Plus 20 personer. Overraskende bra temp, 63f/17c da vi landet. Fra luften så flyplassområdet enormt stort ut. Immigration køen bar kort, gjennom på 10 minutter. Maskinen manglet wifi, samme som sist jeg var i USA med SAS. Måltids-valget var vegetar eller lasagne. I Plus fikk vi laks før landing. Alle filmene ombord er jo eldgamle, så jeg valgte den eldste av dem Malteserfalken, tror den er fra 1931, de andre var litt nyere.

God lørdag fra Istanbul. Blir vel å pakke sammen og finne en buss til flyplassen etterhvert. Istanbul leverer på godt og vondt - på ene siden så elsker jeg den kaos Midtøsten-stemninga i gatene, men på den andre siden så liker jeg den ikke. Litt vanskelig å forklare kanskje. Men ja de har gjort mye med Taksim square siden sist jeg var i dette området - de har blant annet lagt bilveien i tunnel under torget så torgarealet er mye større nå. Politiet er som alltid tungt til stede der - demonstrasjoner er strengt forbudt på det torget. Også av andre årsaker - det har jo blant annet vært terrorangrep der. Ellers er Istanbul egentlig høvelig trygt - føler meg aldri utrygg i byen selv i sene nattetimer (men da kan man jo fort bli offer for de mange scammene som finnes, så man må passe på å ikke bli med noen på en såkalt fantastisk bar/klubb). Slo til på en restaurant nevnt i Michelin-guiden på Ritz Carlton hotellet borti gata i går. Ca 900 NOK for forrett, hovedrett og drikke, men jeg synes maten kunne vært bedre altså selv om servicen var god. Lammekjøttet virka litt overstekt og tørt. Var vel egentlig forretten de leverte best på synes jeg - tyrkisk meeze. Jeg er egentlig ganske svak for Midtøsten-mat som lam og meeze, selv om jeg kanskjer liker den arabiske varianten av meeze bedre (litt bedre smaker). Feil å bruke flymat som referanse - men meezen man får på Qatar sin businessklasse (eller fikk iallefall for 10 år siden) er ganske bra.

Var på Asia-siden i går en tur - det råder på en måte en helt annen stemning der enn på den europeiske turistsiden - der var det ingen innkastere til noen restauranter/barer og egentlig mye mer skilta kun på tyrkisk, så ja tyder jo på hvor turister ferdes. Marmaray-linken som tok mange år å fullføre er genial. Ja jernbane under Bospurus-stredet. Om man skal ha høyhastighetstoget til Ankara feks må man ta lokaltoget noen stopp på den asiatiske siden der hvor det toget går fra.

Last edited:

God morgen fra Grønland. Stille og rolig i heimen, både barnevakten og barnet purker og sover fortsatt. Så kaffe, nyheter og forum før frokost. Mulig kaffebesøk i Hokksund i dag, og i kveld blir det kanskje et restaurantbesøk. Fruen vil ha dumplings. Så burde det vært booket noen flyturer i Thailand også, får se om vi får fart på bookingfingeren… Vurderer også å få med oss VM-runden i Moto GP som går i Buriram, men er selvfølgelig ikke et hotell å oppdrive i mils omkrets…

Hå en strålende helg[emoji3]

God morgen fra Haugesund, der trivelig jobb i ettermiddag/tidlig kveld venter.
Lufthansa var overbooka i går og tilbød brukbart med euros for å gå tilbake til loungen og ta kveldsflyet. Hadde nok gjort det en annen dag, men i går ville eneste brukbare forbindelse videre vest røket. Avrundet dagen med en liten go around på HAU pga.lavt skydekke, og en nydelig 15 min. ekstrarunde under stjernehimmelen før vellykket 2. forsøk.

God morgen fra Grønland. Stille og rolig i heimen, både barnevakten og barnet purker og sover fortsatt. Så kaffe, nyheter og forum før frokost. Mulig kaffebesøk i Hokksund i dag, og i kveld blir det kanskje et restaurantbesøk. Fruen vil ha dumplings. Så burde det vært booket noen flyturer i Thailand også, får se om vi får fart på bookingfingeren… Vurderer også å få med oss VM-runden i Moto GP som går i Buriram, men er selvfølgelig ikke et hotell å oppdrive i mils omkrets…

Hå en strålende helg[emoji3]

Qatar har «salg» for tiden, noen få prosenter hvis du legger inn PREMPC i kodefeltet. Jeg har ikke sjekket hvordan det blir sammenlignet med andre priser, bare nevner det. Mulig du må melde deg inn i bonusordningen først også hvis du ikke er der fra før.

God morgen fra Knausen. Frokosten ferdig før 12 er ikke ille. Nå er det på med brodder og bak i krattet for langtur og politikk på øret. Familien har bestilt lam, men er litt matlei - mulig der forandrer seg etter man går bort en 1200 kalorier.

a8fad301-da5b-433f-a0b9-f380f09bc2ba.jpg

Så burde det vært booket noen flyturer i Thailand også, får se om vi får fart på bookingfingeren…]

Akkurat booket SK ut´og TG hjemover. :)
Vurderer Sud´s tips om forhåndsbestilt champis (ev. med medbrakt glass :D), men det er kanskje ikkje et sjakktrekk når en samtidig har lagt inn bud på oppgradering, vil det være som å ha bestilt spesialmåltid = ingen oppgradering ?

God morgen fra Atlanta, SAS maskinen hit igår hadde lite belegg, kanskje noe over 100 pax totalt, i Plus 20 personer. Overraskende bra temp, 63f/17c da vi landet.

Det snur i kveld …. ;).

G’morgen fra hakket lenger øst. Frokost overstått, nå er det tid for at berneren skal lufte meg.

Hei igjen og god kveld. Snart på tide å legge seg for siste natt i Japan. Etter å ha funnet hotellet her i Fukuoka gikk vi de 3-4 minuttene tilbake til stasjonen å kjøpte billetter til Nagasaki. I motsetning til lenger nord, er det knapt et skilt her på engelsk. For å kompensere for lite skilting på engelsk har de sørget for at knapt noen kan engelsk også. Vi fant nå ut hvor vi skulle kjøpe billetter og klarte å få forklart hvor vi skulle og ha retur senere på dagen. Elendig skilting til sporet toget gikk fra også, men vi fant nå frem. På toget stod det Nagasaki og det ble også sagt over høytaleren. Dette var et smalere tog med 2+2 seteløsning. Toget stoppet ca hvert 10 minutt. Etter nærmere en time stoppet vi og alle andre gikk av. Plutselig så vi en konduktør utenfor som så oss og kom stormende inn, vi måtte bytte tog. Vi kom oss over på det andre, et Shinkansen tog og fortsatte reisen. Etter 15-20 min ble det informasjon om togbytte og bla bla bla til Nagasaki, Ja ja, vi gikk nå av sammen veldig mange andre. Vi fant etter hvert ut at dette var et lokaltog som gikk en annen linje med endestasjon i Nagasaki og det var 20 min å vente på avgangen. Så satt vi å humpet i ca 45 min til vi var fremme i Nagasaki på et, til tider ganske fullt dieseldrevet lokaltog. Fremme i Nagasaki gikk vi på billettkontoret først og spurte hvordan vi skulle reise tilbake. Selvfølgelig var engelsk kunnskapene elendige men vi skjønte vi skulle ha Shinkansen til der vi hadde hatt første bytte. Så prøvde vi å orientere oss litt i byen, vi fant et kart, men der var det ikke noe om noe atombombe, så vi gikk sørover til en park, så litt på den, så tilbake nordover til et brygge område vi hadde sett en del restauranter. Jeg valgte biff med kløfta poteter og kona spagetti med kaviar...(hun tror ikke hun prøver det igjen) Deretter til naboen, en is-kiosk og tok litt is, som virker mer som sorbet. Vi fant et "supermarked" og fikk endelig kjøpt 1,5 liter sukkerfri Coka Cola. På stasjonen sjekket vi avgangstiden på nytt, var 35 min til avgang, så gikk vi rundt og så, da fant vi turist informasjonen, som vi hadde gått rett forbi da vi kom. Der fantes det noe informasjon på engelsk og et kart som viste om A-bomben området, som er innover i dalen. Da vi forlot turist informasjonen så jeg at det bare stod på japansk på utsiden, at det var turist informasjon, bortsett fra på glassdørene. Jeg gikk inn for å si til damene på jobb at de burde ha bedre skilting, men selvfølgelig, man kan jo ikke forvente at de som jobber på turistinformasjonen i en verdenshistorisk by kan engelsk. Togturen tilbake til Fukuoka gikk ellers uten problemer, men litt merkelig at en del av turen ikke har Shinkansen, når siste del til Nagasaki har det. Vi kom oss på hotellet, som er det dyreste vi bor på, på denne ferien. Bitte lite, men sengen er nå litt bredere enn i går, rundt 150cm.
God natt og takk for seg..

Ding dong fra Lillestrøm. Sitter og venter på Oda levering, før en rolig lørdagskveld hjemme med Storsmurfen.

Ingen store ting på tapetet. Sitter og "forsker" på linking av Marriott konto med ulike ting. Jeg begriper sånn sett ikke at jeg ikke har gjort det før. Altså linking mot Emirates og Uber i første omgang. Får spørre litt i reiseforum.

Anywhooo... gottagobye

God lørdag fra Chile. Country escape en times tid utenfor byen i ny bil. Lover bra.

38c737a7cc737db6c6ac51761943957e.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

God lørdag fra Chile. Country escape en times tid utenfor byen i ny bil. Lover bra.

38c737a7cc737db6c6ac51761943957e.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Damn... er det der en times tid utenfor Santiago?

Back