Go2Sky for Norwegian med hendelse 04NOV16

Status
Not open for further replies.

Cloudcruiser

ScanFlyer Silver
http://www.pprune.org/terms-endearment/502355-norwegian-b737-pilot-selection-updated-41.html

It is therefore only a matter of time before "Norwegian Norwegian" (PSN) is relegated to a distant memory, along with Scandi T's & C's. Already this Summer NAS used Go2Fly flight deck flying Damp lease for Norwegian with LN-NII on Slovakian AOC . . . . with interesting consequences on one occasion. . . . . "Core" CC were reportedly unimpressed with the hired helps way of doing things.

As reported to me, (seems the report is being kept in house. . . until now )

" They are flying with slovakian cockpit and norwegian Cabin crew
But they were flying from Kjevik airport in norway on friday, ENCN
in the beginning it was volantary for CC to fly with them, But now they are forced, Forced to fly on another AOC? okey nevetheless
On take-off they got Config Warning, and the crew was so stressed that they shut down both engines, on the runway, Hahah so everything became dark
No info to pax
And during the startup of the engines again, The cabincrew were walking in the Aisle, to calm down the passangers, And after they started the engines, They just Took off, with the Cabin crew standing in the Aisle And when they reached 10 000ft, they got Cabin altitude warning, They forgot the Packs, hahaha
So the SEnior, took on her mask, and went to the Cockpit, opened the door by emergency code
got some useless explenation in bad english
after landing in Osl, all CC members went off, refusing to fly more

Noen som kjenner til dette?

Re: Norwegian og Go2Sky

Har (naturligvis) ikke førstehånds kjennskap til den, men jeg har hørt historien.
Den føyer seg pent inn i rekken.

Re: Go2sky for Norwegian

Hvis halvparten av dette ryktet to poster opp stemmer er det så rygghårene reiser seg.

Det har vært flere slike historier med ujevne mellomrom helt siden oppstarten for 15 år siden. Men så godt som ingen har blitt omtalt i pressen og siden flaksen alltid har vært på Kjos´ side - noen ganger kun med få sekunders margin - så har de sluppet unna med det hver gang.

Avherald om Go2Sky-hendelsen 14. november:

On Nov 14th 2016 a source told The Aviation Herald, that the crew received a takeoff configuration warning and rejected takeoff shutting down both engines, which caused all electrics to shut down as well including cabin lighting. While the flight crew was restarting the engines, cabin crew walked the aisles to calm passengers, the flight attendants expected another call by the crew to take their seats prior to takeoff, however, suddenly - with cabin crew still around the cabin in the aisles - the engines accelerated for takeoff and the aircraft departed with the cabin crew rushing to their seats. Climbing out of Kristiansand (usual cruise level FL300) the crew received a cabin altitude warning and levelled off at low altitude, it was later found the air conditioning systems had not been activated. The aircraft was operated by flight crew from Go2Sky and a cabin crew from Norwegian Air Shuttle.

Skjønner godt at kabinpersonalet hoppet av i Oslo. (Edit: Dersom dette stemmer, da).

Last edited:

Delt til venner og kjente. Helt utrolig at ikke noen har tipset media om dette enda... Lurer på hva slags unskyldninger vi får servert av Norwegian da :stir
Skal ikke si det ene eller det andre, men jeg venter nok på etterforskningen er ferdig ... da vil nok sannheten uten noen kilder kan påvirke sannheten....

Det er best å bare bagatellisere hele hendelsen, eller enda bedre, ikke si noe som helst!

Det gjør meg irritert og forbannet at sånne amatører får sitte i en cockpit i dag. Blir flere sånne hendelser når de nye 1500-timerskapteinene til DY/D8/whatever begynner å flakse ut fra Roma...

Helt utrolig at ikke noen har tipset media om dette enda... Lurer på hva slags unskyldninger vi får servert av Norwegian da :stir

Det er vel først og fremst Go2Sky som må forklare seg. Muligens Europeiske luftfartsmyndigheter som faktisk har gitt tillatelse til at flyselskapet kan operere.

Dette er ren galskap. Stakkars kommunikasjonsjefen til Norwegian idag.

Det er vel først og fremst Go2Sky som må forklare seg. Muligens Europeiske luftfartsmyndigheter som faktisk har gitt tillatelse til at flyselskapet kan operere.

Ja og ja, selvfølgelig må de ta sin del av ansvaret. Men tolker jeg deg rett, så er Norwegian (DY) her helt ansvarsfrie? Hva har skjedd med kvalitetssikring av innleid mannskap og deres rutiner? Vil påstå at de er minst like ansvarlige når de tross alt selger flyreiser i sitt navn på Go2Sky flyvninger i DY fly.

Det antydes at det var flere deadheading personell om bord. Bør/vil en off-duty pilot forholde seg helt passiv i et slikt ellevilt scenario?

Last edited:

Ja, pilotene var Go2Sky sine. Men flyet er vel fortsatt Norwegian sitt, norskregistrert. Og kabinpersonellet er Norwegian sitt. Hendelsen skjedde på en norsk innenriksflygning. Luftfartstilsynet har ansvaret med å etterforske.

Det jeg synes er underlig i denne saken er Luftfartstilsynet. Dette er myndigheten som det norske folk har tiltro til å holde norsk luftfart trygt. Jeg snakker om den følelsen når du skal gå ombord i et fly og kommer til flydøren og det står "operated by flySuperDuperBestAirlineEver.com" og ikke skjønner noen ting av engelsken til crewet. Da kommer kanskje følelsen: "Er dette trygt? Jo, det er det fordi myndighetene har godkjent dette. De vet vel best."

Vel. Luftfartstilsynet vet ingenting om denne DY-hendelsen etter 3 uker. En måned etter, kan de ikke uttale seg fordi alle er på juleseminar. Luftfartstilsynet fikk kritikk både nasjonalt og internasjonalt etter Widerøe-hendelsen i Svolvær. De har nå fått kraftig kritikk internasjonalt etter at de utsteder ID-kort til 3. lands crew uten å gjøre bakgrunnsjekk, noe som er lovpålagt. Å tro at Luftfartstilsynet ikke er veldig hardt presset av lobbyvirksomhet fra flyselskaper og politikere er naivt. Det er kanskje vondt for noen å høre, men i denne bransjen kommer sikkerheten først, inntil de økonomiske konsekvensene blir enda viktigere. Da kommer sikkerheten på en fin plass nr 2.

Jeg har sett nok av disse myndighetene både i Norge og Irland at når jeg kommer til flydøren og ser "operated by flySuperDuperBestAirlineEver.com", da tenker jeg at dette kan utgjøre en større risiko. Kanskje jeg ikke vil fly som passasjer med dem.

Blir spennende sak det her å følge. Vanskelig for tilsynet å etterforske hvis ingen har rapportert det? Og tilsynet er ganske lite. De driver ikke så veldig aktivt tilsyn lengre som enkelte her inne tror. Det meste er overlatt til selskapene selv. Så har de kanskje tid/råd til å stikke innom en gang annet hvert år for å kikke litt.

Last edited:

Dette blir den nye hverdagen. Markedskreftene rår, og vi skal alle ha billige billetter.
Som amerikanerne sier: "something got to give".
Naivt å tro at sikkerheten blir like godt ivaretatt. Vet vi har forumister som snart kommer med innspill om at all statistikk viser at det er tryggere å fly. Statistikk fanger ikke opp slike episoder som dette før de blir en del av statistikken. Det har vært mange stygge episoder som lett kunne endt opp i ulykker.
Teknologisk utvikling har foreløpig klart å maskere et stort underliggende problem.

Norwegians svar på facebook:

Hei Tommy.
Vi kan bekrefte at motorene på flyet ble slått av mens pilotene ventet på klarering for avgang. Vi forstår at det kan virke skremmende at det plutselig blir mørkt i kabinen. Vi kan også bekrefte at da flyet kom opp i lufta, fløy det på lavere høyde grunnet en varsling om feil lufttrykk i kabinen. Vi har fulgt opp denne saken internt hos oss og med Go2Sky, som gjennomførte denne flygingen.

Denne flygningen er en såkalt damp lease, som betyr at det er selskapet Go2Sky som gjennomfører flygningen på vegne av Norwegian. Det er deres ansvar å levere rapport til luftfartsmyndighetene, noe vi har fått bekreftet at er gjort.

Mvh Marie

Og her er flighten det dreier seg om. Ps, tidspunkter er UTC, flighten var 2 timer, 11 min forsinket.

attachment.php

Attachments

• Screenshot_20161206-185144.jpg
    Screenshot_20161206-185144.jpg
    105.9 KB · Views: 3,300

Norwegian skal til at passe på sit omdømme! De har åbenbart
problemer med at rekruttere kvalificerede piloter, og det er en
anden, men dog vigtig diskussion!
Ethvert flyselskab kan have uheld på en dårlig dag, og ethvert
flyselskab kan crashe, når en række uheldige omstændigheder
spiller sammen.
Mit udgangspunkt er, at jeg ikke vil være ræd inden jeg sætter
mig ind i et fly, og det princip booker jeg efter! Og så vil jeg helst
flyve med en besætning fra min egen kulturkreds (selv om det
åbenbart ikke er nogen garanti!)

Dette blir den nye hverdagen. Markedskreftene rår,
og vi skal alle ha billige billetter.
Som amerikanerne sier: "something got to give".
Naivt å tro at sikkerheten blir like godt ivaretatt. .

Mit arbejde gør, at jeg har haft lejlighed til at tale med mange
mennesker om min tid i luftfart og om flyvning i det hele taget. Det har ofte rystet
mig, hvor lidt folk tænker på de sikkerhedsmæssige aspekter! Når de billige
priser lokker, så glemmer de, at "man får hvad man betaler for".
Jeg husker især en kvinde, som fortalte til højre og venstre, at hun
havde købt en billet til London med harpeselskabet for 150 kroner!
Hun var for øvrigt sekretær i en fagforening ..........
.

Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back