• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Glædelig onsdag fra Munchen

Re: Glædelig onsdag fra Munchen

Følger lite med på kortspill, og aner ingenting om oppveksten hans, men er generelt skeptisk tll alle typer 'barnestjerner' enten det er sport, musikk eller politikk. Barn må få lov til å være barn.

Ok. Tvinges inn i en 'vanlig' barndom, altså. Selv syns jeg det var lurt at Magnus Carlsen fikk bruke oppveksten og evnene sine på å bli god i Mattis, eller er det amerikaner? Han har skaffet seg et greit fundament for livet der, og det samme tror jeg kan gjelde for den svenske miljøforkjemperen. Å drive med noe man liker og brenner for, er neppe skadelig.

Det er ikke det jeg sier. At man får dyrke sine interesser og 'få lov til' å bli god har jeg ingenting imot. Det jeg er ikke liker er ambisiøse foreldre som presser ungene for egen interesses del.

Klart dette ikke er sort/hvitt, og det er mange nyanser, men det er mye misbruk av barn.

Det er ikke det jeg sier. At man får dyrke sine interesser og 'få lov til' å bli god har jeg ingenting imot. Det jeg er ikke liker er ambisiøse foreldre som presser ungene for egen interesses del.

Klart dette ikke er sort/hvitt, og det er mange nyanser, men det er mye misbruk av barn.

Enig. Det må være på barnas premisser, men det er ikke galt å satse på kvaliteter og evner som kommer til syne i ung alder. Men hvor går grensen for støtte og å presse? Det er en vanskelig oppgave.
Selv var jeg en ræva fotballspiller men ganske god på trombone. Med litt oppvakte foreldre, kunne jeg vært en rimelig god (jazz)musiker idag. Istedet driver jeg med akuttmedisin.

Last edited:

Hun er en tenåring pissredd for egen framtid, og aksjonerer for å redde sin egen så vel som alles framtid. Det framstår for meg som uforståelig hvorfor man legger uenigheter foran empati, ved slike unge aktivister.

Bare fordi man har passert 50 og ikke har så mange år å leve igjen på denne jorda, betyr ikke at man skal "drite båsen mest mulig ned før man forlater den til nestemann". Med samvittighet og empati så tenker man på nestemann før man går...

Vi har vel rett og slett så mange "klimarealister" i Norge fordi "oljå" som vi i alle år har blitt fortalt at er det viktigste og beste vi har, plutselig er blitt noe fælt og negativt. Det er rett og slett en alt for stor og ufattelig endring av folks virkelighetsbilde til at mange skal klare å svelge det, og når da GT blir et symbol på dette er det veldig lett å få et behov for å snakke henne ned. Prosessen minner litt om fornektelsen folk må igjennom før de kan bryte med sekteriske menigheter.
Når det er sagt synes jeg måten klimaforkjemperne opererer på er direkte skadelig i mange tilfeller. Også mye av det GT gjør.

Når det er sagt synes jeg måten klimaforkjemperne opererer på er direkte skadelig i mange tilfeller. Også mye av det GT gjør.

Joda, men en tynn en, litt tidlig i flighten kan vel ikke skade så mye?

Det er interessant å se hvor mye mange bekymrer seg for en engasjert Svensk tenåring - samtidig som det er helt greit for mange på den andre siden å splitte spedbarn fra foreldrene på grensen for så faktisk å miste oversikten slik at man ikke engang kan gjenforene dem.

Det er interessant å se hvor mye mange bekymrer seg for en engasjert Svensk tenåring - samtidig som det er helt greit for mange på den andre siden å splitte spedbarn fra foreldrene på grensen for så faktisk å miste oversikten slik at man ikke engang kan gjenforene dem.

Det der er vel så spot-on som man kommer, hva gjelder hva som skjer i norsk regjeringspolitikk i disse dager.

Back