• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Glade nyheter: Norwegian USA-klar ifht. FAA

Re: Glade nyheter: Norwegian USA-klar

Gratulerer til NAX!

Men må si Norwegian er forferdelig trege med å få startet billettsalget. Nå som avtalen med JFK er i orden, burde man jo kunne sette opp flytidene, og igjen legge ut billetter. Jo tidligere billettene kommer, jo bedre er det for Norwegians inntjening (burde man tro).

Jeg har ingen planer om å fly Norwegian over Atlanteren i 90-graders sittestilling bare for å spare noe usle kroner. Men synes de har snakket utrolig mye om langdistanse i flere år nå, uten at man har sett/hørt så mye annet enn at det er "rett rundt hjørnet".

Last edited:

"Nå som avtalen med JFK er i orden..."

De har vel ikke fått slot på JFK selvom FAA har godkjent dem?

PS: flott å forholde seg til en LITEN tråd om emnet, ja!

Det er ufattelig gøy dette her, og man kjenner man blir litt patriotisk stolt av at et privateid norsk selskap gjør dette - og ikke minst med verdens mest avanserte passasjerfly. :nor

"Nå som avtalen med JFK er i orden..."

De har vel ikke fått slot på JFK selvom FAA har godkjent dem?

Nei, det er en helt annen prosess .. men langt enklere enn den tråden handler om. ;)

Er ikke sikker på om de har lov til å selge billetter ennå. De skal ha godkjennelser fra DOT (Department of Transportation) også før dette skal skje. DOT vil trolig ikke tillate dette før oppstartsdato er spikret. Og det forutsetter at første fly er leveres i tide til at alle sertifiseringer er på plass før oppstart.

Det er ufattelig gøy dette her, og man kjenner man blir litt patriotisk stolt av at et privateid norsk selskap gjør dette - og ikke minst med verdens mest avanserte passasjerfly. :nor

Jeg pleier som oftest å være enig med deg i i dine vurderinger på forumet.;)

Men jeg må si at jeg denne gangen er knakende uenig...:)

Jeg kan ikke se hva som er verken positivt eller patriotisk med at DY kommer inn på IC-markedet. Etter mitt syner det DY kommer til å gjøre å føre til enda mindre mangfold på OSL og at definitivt true flere av dagens IC-ruter.

Det er ikke vanskelig å se at DY kan lykkes med de to "enkle" destinasjonene NYC og BKK. Her er det stort marked i det prissensitive leisure-markedet, og noen kommer sikkert til å bare sjekke DY også i den tro at de uansett er billigere enn hhv SK/UA og TG.

Noe av det første som kommer til å skje til NYC er at UA trekker seg fra OSL etter neste sommersesong og da vil konkurransen bli mellom SK og DY - akkurat slik den er på strengt tatt de aller fleste destinasjoner i Europa idag. :cry: Det er ikke spesielt spennende.

Det ville heller ikke sjokkere om TG vil redusere (kraftig?) til BKK som følge av dette.

Det vi heller ikke skal glemme er at NYC og BKK er viktige destinasjoner for mange one stop-reiser fra OSL. Det er ikke usannsynlig at frekvensen til viktige europeiske hub'er vil gå ned og generelt gi et dårligere tilbud. KL til AMS, LH/SK til FRA/MUC.

Til andre destinasjoner fra Oslo vil DYs IC-satsing bestå av turer til feriedestinasjoner som neppe har grunnlag for mer enn en ukentlig avgang. Da kan ikke jeg etter beste evne skjønne hva som er mer stas med at DY flyr til slike steder enn vanlige charterflyselskaper, som DK, BLX og NVR.

Jeg mener ikke å være negative overfor DY, jeg liker de veldig godt på kortere turer, men er ikke overbegistret over LH-satsingen deres. :8: det må jeg innrømme. Ettersom jeg har vært på en IC-reise totalt er vel opplysningen like interessant som Siemens' boikott av Ryanair... men jeg bare sier det; jeg har ikke tenkt å fly DY på langtur.

Noe av det første som kommer til å skje til NYC er at UA trekker seg fra OSL etter neste sommersesong og da vil konkurransen bli mellom SK og DY - akkurat slik den er på strengt tatt de aller fleste destinasjoner i Europa idag. :cry: Det er ikke spesielt spennende.

Det ville heller ikke sjokkere om TG vil redusere (kraftig?) til BKK som følge av dette.

Det vi heller ikke skal glemme er at NYC og BKK er viktige destinasjoner for mange one stop-reiser fra OSL. Det er ikke usannsynlig at frekvensen til viktige europeiske hub'er vil gå ned og generelt gi et dårligere tilbud. KL til AMS, LH/SK til FRA/MUC.

Dette blir jo bare spekulasjoner, ingen vet hva som egentlig vil skje. Det er sannsynlig at noen trekker seg fra OSL-NYC, men det er overhodet ikke gitt at det blir UA. Husk at United er mer kjent enn SK/DY i USA, og de har også færrest seter å fylle.

At IC satsingen går utover frekvensene til LH eller KL fra OSL har jeg tviler jeg på. Jeg tror heller blant annet Icelandair og Turkish Airlines/Qatar Airways vil merke det mye mer enn LH/KL.

Fly må fylles fra begge ender - og både SAS og UA har godt fotfeste i det amerikanske markedet. SAS har også et ekstremt godt merkenavn. Jeg pleier å si at jeg jobber i SAS Group (tar for lang tid å forklare hva Wideroe er ;) ), og responsen er stort sett 'Wow - that's a NICE airline!' Ikke spesielt vitenskapelig - men reell.

Norwegian skal få slite her borte og kan ikke regne med noe særlig feed utenfra NYC. Vil bli tungt selv om de får drahjelp av jetBlue ...

<mod>
En håndfull poster er ryddet, en del står igjen. La oss holde oss til tråden tema og deromrking!
</mod>

Fly må fylles fra begge ender - og både SAS og UA har godt fotfeste i det amerikanske markedet. SAS har også et ekstremt godt merkenavn. Jeg pleier å si at jeg jobber i SAS Group (tar for lang tid å forklare hva Wideroe er ;) ), og responsen er stort sett 'Wow - that's a NICE airline!' Ikke spesielt vitenskapelig - men reell.

Norwegian skal få slite her borte og kan ikke regne med noe særlig feed utenfra NYC. Vil bli tungt selv om de får drahjelp av jetBlue ...

Siden JetBlue feeder Lufthansa til bl.a BOS og JFK, vil avtalen med DY være grei å få gjennom? Tenker konkurranse. For alt jeg vet kan den feedingavtalen allerede være signert, men har ikke fått med meg det i så fall.

Jeg kan ikke se hva som er verken positivt eller patriotisk med at DY kommer inn på IC-markedet. Etter mitt syner det DY kommer til å gjøre å føre til enda mindre mangfold på OSL og at definitivt true flere av dagens IC-ruter.

Det er ikke vanskelig å se at DY kan lykkes med de to "enkle" destinasjonene NYC og BKK. Her er det stort marked i det prissensitive leisure-markedet, og noen kommer sikkert til å bare sjekke DY også i den tro at de uansett er billigere enn hhv SK/UA og TG.

Til andre destinasjoner fra Oslo vil DYs IC-satsing bestå av turer til feriedestinasjoner som neppe har grunnlag for mer enn en ukentlig avgang. Da kan ikke jeg etter beste evne skjønne hva som er mer stas med at DY flyr til slike steder enn vanlige charterflyselskaper, som DK, BLX og NVR.

Jeg mener ikke å være negative overfor DY, jeg liker de veldig godt på kortere turer, men er ikke overbegistret over LH-satsingen deres. :8: det må jeg innrømme. Ettersom jeg har vært på en IC-reise totalt er vel opplysningen like interessant som Siemens' boikott av Ryanair... men jeg bare sier det; jeg har ikke tenkt å fly DY på langtur.

Nå har vel ikke mr Norwegian him self sagt at det blir BKK rute fra OSL. Der har han vel heller antydet ARN som hub til Asia.
Tror hysteriet rundt denne IC satsningen til DY legger seg etterhvert når folk ser at de ikke kommer til NY og BKK for 2-3000 lapper som man har antydet.

Tar man komfort og service inn i bildet i tillegg så vil nok valget til mange bli ikke DY.
Uansett pris de måtte ha til BKK så vil jeg holde meg til QR, selv om jeg må mellomlande og bytte fly.

Siden JetBlue feeder Lufthansa til bl.a BOS og JFK, vil avtalen med DY være grei å få gjennom? Tenker konkurranse. For alt jeg vet kan den feedingavtalen allerede være signert, men har ikke fått med meg det i så fall.

En enkel interlineavtale er bare for å kunne selge hverandre og det er ingen big deal. Skal man codeshare må man imidlertid søke DOT og da blir det straks litt med komplisert på den teknske siden også. Husker ikke hvor saken lå, men mener å ha lest at de var iferd med å gjøre en interlineavtale ihvertfall. Mulig det bare var prat ..

Nå har vel ikke mr Norwegian him self sagt at det blir BKK rute fra OSL.

Jo, det har han sagt, men han har også sagt at Stockholm kommer først.

“We will start first with long-haul flights from Stockholm to Bangkok and later from Oslo to New York.”

http://whatsupfinland.org/english/norwegian-to-attack-finnair-thai-flights/

Men i denne fasen sier man gjerne mye rart, så vi får se hva som blir lagt ut for salg ..

Jo, det har han sagt, men han har også sagt at Stockholm kommer først.

http://whatsupfinland.org/english/norwegian-to-attack-finnair-thai-flights/

Men i denne fasen sier man gjerne mye rart, så vi får se hva som blir lagt ut for salg ..

"We will start first with long-haul flights from Stockholm to Bangkok and later from Oslo to New York.”

Kan ikke se at det står noe annet enn til New York fra Oslo her. Bangkok? Usynelig for meg...

Håller till 100% med dig i det du skriver!

Back