Re: Glad søndag fra Caserta til Roma
GOD SØNDAG fra Vilnius!
Det er første gang jeg besøker den litauiske hovedstaden og den overrasker positivt med en fantastisk atmosfære, vennlige innbyggere, god mat og vakker barokk-arkitektur. Til tross for at Litauen har euro, så regnes dette som et veldig billig land. Det er derfor litt underlig at Vilnius ikke er blitt særlig populær for turister. Men til gjengjeld bra for oss som ikke ønsker å tråkke rundt med horder av forvirrede turister i gatene.
Byen har påfallende mange gode gourmet-restauranter med Michelin stjerne. Ertlio Namas er en av de og de tilbyr blant annet 7-retters set-menu basert på litauisk cuisine til kun 60EUR. Bever-paté dukket opp på tallerkenen...?! Den ble svært kunstferdig presentert og smakte egentlig helt greit, men det var nok noen av de andre rettene som gjorde måltidet minneverdig. Pussig nok så er det raspeball(Cepelinai) som er selve nasjonalretten her borte, men slik type husmannskost har man jo stor tilgang på der hjemme.
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke klarer skille mellom de ulike slaviske språkene jeg har hørt de siste dagene(latvisk/polsk/litauisk). For meg høres det ut som de alle snakker russisk. Men det er jo ikke så mye man egentlig trenger å forstå.
Ha en fin søndag!