Glad 1. mai:-)

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
God morgen fra sofaen ved peisen hjemme på Ris. Aldri feil med en fridag - og den skal nytes. Ingen store planer for de første timene - bord til sen lunsj med opphavet er booket på Støtvig Hotell. Klar for en av årets beste måneder:-)

Morn fra Tønsberg. Her starter mai med tåke og 8 grader så ikke så mye å skryte av. I god huseier-stil så er det nok en del og ta tak i i hagen og siden det ikke er helligdag i dag så er det frem med høytrykksspyler og andre bråkete duppedingser.
Mistenker eldstemann vil på sykkeltur så kanskje på tide å innlemme han i at den egentlige årsaken til å dra på sykkeltur er og kunne spise is og søtbakst med god samvittighet?

Mornings fra Hvalstad. Ja, som villa og hageeier, er jo 1 mai nesten å regne som arbeidsdag. Dog, inntil videre har jeg ikke kommet lenger enn espressoene. Ha en fin dag.

God morgen fra Arlanda. Business på sk903 er smekkfull så vi får kose oss i plus. Uansett har de god toast hos Amex til frokost.
b5d3ef179d0bddf65cd300bb225b2c2b.jpg

God morgen fra heimen. Her er man gressenkemann da fruen er på jobb. Kaffe, aviser og forum før man får mekke seg en frokost. Planlegger en liten ryddeaksjon i boden for å se om man kan finne noe å selge på Ekebergmarkedet på lørdag. Skal hvertfall holde meg langt unna kålhodene på Youngstorget i dag. Nyt fridagen[emoji846]

Har ingen villa og ingen hage så her blir det nå å trekke mot det noen kaller kålhoder på Youngstorget. Husk uten dem hadde det ikke vært mye velferdsstat, 8 timers arbeidsdag, gratis universiteter og høgskoler, ting mange andre land bare misunner oss. Og det ironiske er jo at 1 mai som kampdag ikke oppstod i et kommunistisk land, men i USA opprinnelig. Nei minnes en gang jeg så Unge Høyre stå ved siden av 1 mai toget i Oslo med et banner ja til 31 april. Humret litt av det.

1 og 17 mai er forøvrig de eneste to dagene i året bussene i Oslo pyntes med norske flagg. Det er også de to eneste dagene hvor det er lovpålagt helligdagstillegg altså pr lov.

God kampdag til både kamerater og dere andre ;) I strandsonen flagges det, og er det en kampdag jeg virkelig synes godt om så er det jo i dag. Og 8. mars da. :)
Her på Solkysten skal jeg i god 1. mai-ånd ta en tur på MC. Ellers litt pakking og siste ting som må ordnes før jeg reiser til Oslo i morgen, og videre til Calgary på søndag for forskningsopphold ved universitetet der i 3 måneder. Gleder meg :)

1 og 17 mai er forøvrig de eneste to dagene i året bussene i Oslo pyntes med norske flagg. Det er også de to eneste dagene hvor det er lovpålagt helligdagstillegg altså pr lov.

Hvor mange er dette relevant for, av nysgjerrighet? Vil tro at omtrent alle som jobber 1. og 17.mai går turnus, og da er alle tillegg bakt inn i lønna som de så fint sier.

Hvor mange er dette relevant for, av nysgjerrighet? Vil tro at omtrent alle som jobber 1. og 17.mai går turnus, og da er alle tillegg bakt inn i lønna som de så fint sier.

De som jobber steder uten tariffavtale, mye restaurant og uteliv vil jeg tro. Men ja det er en snedig bestemmelse. Ja de som går turnus som sykepleiere osv har jo selvsagt langt mer generøse tillegg på disse dagene (OUS har 150%). Legene på vakt har dårligere tillegg, som jeg synes iallefall er ganske snålt. Men samtidig må man vel nesten være lege selv for å forstå deres arbeidstidsordninger I guess.

God morgen fra Knausen. Tidlig men lang mimosa-frokost er ferdig og nå er det ned i gaten og se på junior spille tennisturnering. Resten av dagen blir tennis-gressenkemann med gåtur og kokkelering.

1 mai er en fin og viktig markering!

God dag fra Bergen.

Skjer ikke så mye her siden jeg har fått resept på sofatjeneste og ro/hvile. Noe som er gørr kjedelig i lengden. Hvertfall lite markering fra min side på denne viktige dagen. Ingen festligheter på kvelden heller, og sånn går nok dagen og helgen.

Eneste det blir noe av er surfing etter flybilletter for å drømme meg litt vekk.

God lang helg

FQTV

1 mai og 17 mai er også eneste av de ekstra fridagene der lov om helligdagsfred ikke gjelder, så man kan bråke så mye man vil [emoji119][emoji119]

God 1 mai fra Krokstadelva. Ungene er jaget ut i finværet og jeg slapper av med litt hjemlige sysler etter en lang gårsdag med begravelse på Vestlandet. Norwegian leverte greit tur/retur OSL-SVG, så skal ikke klage på det.

Ønsker alle en flott dag!

G'moorgen fra SC! Kom mai du skjønne milde! Eller hete ...

Ingen spesielle helligdagsvibber her, selv om datoen er av amerikansk opprinnelse. Markeringen stammer imidlertid fra Australia.

On 21 April 1856, Australian stonemasons in Victoria undertook a mass stoppage as part of the eight-hour workday movement. It became a yearly commemoration, inspiring American workers to have their first stoppage. 1 May was chosen to be International Workers' Day to commemorate the 1886 Haymarket affair in Chicago. In that year beginning on 1 May, there was a general strike for the eight-hour workday.

Ellers skal en bil til service, og siden den må overnatte, blir det en sykkeltur på meg. Og kanskje en stopp på 'Main Street Coffee Company'. Må imidlertid passe på å være hjemme til Glimt-matchen, som selvfølgelig direkteoverføres på sportskanalen til CBS. ;)

God 1. mai fra Sandnes. Her i huset er det ei lita ei som ikke er helt i form om dagen. Med litt feber her og der og varierende døgnrytme blir det litt så som så med alt det andre som skulle være gjort. Men været er nå bra da. Og det nærmer seg sommer.

Ellers gleder jeg meg enormt til å gå på jobb i morgen! Kombinasjonen ferie, turnusfri og helligdager samt at jeg fortsett bare jobber halv stilling gjør at jeg drar på jobb for første gang siden 4. april! Så får det bare være at det er en inneklemt dag. Det aner meg at det må ryddes i en mailboks.

Denne Glimt-kampen er interessant. Spørs om jeg klarer holde meg våken…
Ha en fin torsdag!

God aften fra Bangkok.
Også her er 1.mai en rød dag hvor bla. Oppussing og utbedringer i kåken er forbudt og de som må på jobb får ny fridag senere om en jobber i en noenlunde seriøs bedrift.
Så det har ikke skjedd mye annet her enn vandring, gym og basseng.
Ha en flott torsdag:-)

God formiddag fra Santiago. Stille og rolig i byen. Straks en løpetur og så blir det sen lunsj med mezze.

God morgen fra Dallas. Kom inn på hotellrommet 01.30 i natt etter en kronglete ferd opp fra Santiago. Det var tungt når klokken ringte 7+ draget. Føler meg litt som en russ på 18 Mai etter flere dager med mye jobb og lite søvn.

Var forøvrig særdeles elegant å connecte på ATL. Immigration var en lek og de hadde til og med egen connection security på F-terminalen. Da er det jo en lek å være passasjer.

Ha en best dag. Torsdag

Back