Gjennomgående bagasje/innsjekk - regler m.v. (Hovedtråd)

Innsjekket bagasje

Lurer på om noen har erfaring med følgende: Jeg har kjøpt t/r med AA fra LHR til Lima via Dallas. Siden jeg skal reise fra bregen og tilbake til oslo kjøpte jeg enkle biletter med BA.
Spørsmålet er, kan jeg sjekke inn bagasjen hele veien fra bergen eller må jeg hente den på LHR og sjekke den inn på nytt? Sinden de er i sammen allianse burde vel dette gå?

Re: Inn sjekket bagasje

Min erfaring fra BA/AA-combi med separat billett med BA fra Norge til LHR er at BA ikke hadde noen problemer med å tagge bagasjen hele veien, og at jeg også fikk boardingpass hele veien.

Men AA utstyrte meg allikevel med nytt boarding pass på LHR. Vet ikke hvorfor.

Dette var i 2011, så kan jo tenkes at de har endret på opplegget nå.

Hos BA på BGO vil jeg anta at du ikke får lilla ITI luggage transfer tag, så dermed vil jeg anta at du må plukke med deg bagasjen din på DFW og levere den inn på nytt i en passende luke.

Brukes det fremdeles BA's BABS/PRS enda?
Isåfall lurer jeg på om det er noe som kan fungere greit via "host-host checkin".
Eneste er vel at navnet *må* være helt likt.

Kan huske at slike ting kun fixes ved å legge inn onward conx details i systemet.

Husker jeg rett, var det enten-eller... Det er slikt jeg husker fra gamle dager med BA, da de hadde flighter fra FBU til LGW og LHR...
Åååh - husker fremdeles de dagene jeg fixa og trixa med fremmede selskaper, og fikk ut boardingkort for codeshare/andre selskapers flighter langt pokkersivold for vedkommene passasjer... Endte vel med å rive av alle 4 (tix) kuponger for å legge inn i hvert eneste boardingkort jeg fikk ut på heeeeele den lange reisa.
Jeg savner litt gode gamle dager.. :-)

Ja, BA bruker fremdeles PRS. Det er ikke noe problem å få sjekket inn bagasjen hele veien, så lenge du har med deg dokumentasjon (travel itinerary) for hele reisen. Boarding-kort kommer automatisk ut om navene er helt identiske i de to reservasjonene. (Og om check-in agenten legger inn onward connection riktig i PRS).

Min erfaring fra BA/AA-combi med separat billett med BA fra Norge til LHR er at BA ikke hadde noen problemer med å tagge bagasjen hele veien, og at jeg også fikk boardingpass hele veien.

Men AA utstyrte meg allikevel med nytt boarding pass på LHR. Vet ikke hvorfor.
Det kan like gjerne være et tilfelle av "gammel vane er vond å vende". Nå kjenner ikke jeg BA/AA-systemene spesifikt, men jeg skriver rett som det er ut boardingpass i Altea selv om vedkommende reisende allerede har alt han/hun(/hen?) trenger...:spin

Interline AA/SK på separate billetter (MIA-EWR-OSL)

Ser at at SAS selger billetter med AA1598 (fra MIA lander EWR 17:03) med overgang til SK908 (avgang 1855).

Dette går nok bra hvis bagasjen sjekkes inn hele veien.

Men hva med oss som eventuelt har separate billetter. Er AA
villig til å sjekke inn bagasjen helt til Oslo?

Betaler selvfølgelig checked bag fee på AA, og har ingen status hos AA annet en et AirBerlin Gold.

Last edited:
Re: Interline AA/SK på separate billetter (MIA-EWR-OSL)

Dette går nok bra hvis bagasjen sjekkes inn hele veien.
Det der ut til å gå uten gjennomsjekket bags hvis det ikke er forsinkelse også.
Betaler selvfølgelig checked bag fee på AA, og har ingen status hos AA annet en et AirBerlin Gold.

https://www.aa.com/i18n/travelInformation/baggage/checked-baggage.jsp
1st and 2nd checked bags are complimentary for oneworld Sapphire members and any companions traveling with you (excludes corporate bookings)

Interline checkin + tidsplan for BKK

Jeg har bestilt flyreise til USM, men da jeg ikke var sikkert om reisen kunne skje som planlagt bestilte jeg opprinnelig bare det internasjonale segmentet og har nå kjøpt resten. Dette betyr at jeg skal med SK til OSL og så med AY til BKK via HEL. Fra BKK så til USM med PG. Nu har jeg følgende spm: Alle turer er direkte bestilt hos selskapene. Kan SK sjekke meg inn til BKK eller tom USM som del av et interline agreement? Det samme spm gjelder isåfall på vei tilbake: Checkin hos PG i USM.

Hvis ikke - hvor mye tid må jeg beregne for baggasjehenting - ny checkin - secu i BKK. Det går et fly som lander 08:50 i BKK (hvis alt går etter plan) og AY starter 10:55 fra BKK. AY i C + OW sapphire.

Takk!

Sjekke inn baggasje hele veien med ulike *A selskaper på ulike bookinger

Jeg skal av alle ting reise OSL - HEL, HEL - ATH, ATH - LCA på fredag. OSL - HEL er med SK, de to øvrige er med A3. Alle legs er imidlertid på hver sin separate booking, i C klasse.

Jeg planlegger egentlig å kun ta med håndbagasje, men ser også et behov for å kunne sjekke inn en bag. Vil SK ved innsjekk på OSL i så tilfelle kunne sjekke inn bagasjen hele veien til tross for at det er tre ulike bookinger, hvor også to av reisene er med et annet selskap (men alliansepartner)? Jeg har fått til det med to ulike bookinger før, nærmere bestemt på SEA - FRA - OSL med LH og SK, men vet ikke om dette er standard eller om det var ekstra velvilje hos LH agenten ved innsjekk på SEA eller om LH og SK har noen avtaler om slike forhold.

Ellers har jeg 1t og 20m på HEL og 2t blank på ATH. Hvis SK kan sjekke meg inn med bagasje på OSL hele veien under de ulike bookingene hadde det vært knall å kunne gått fra gate til lounge og til gate på HEL og ATH.

Last edited:
Re: Sjekke inn baggasje hele veien med ulike *A selskaper på ulike bookinger

Har aldri selv forsøkt med 3 bookinger før, men ser for meg det bør være mulig så lenge "minimum connection time" er tilgjengelig... Den rent tekniske biten kan da neppe være stort anderledes enn med 2 bookinger.

Re: Sjekke inn baggasje hele veien med ulike *A selskaper på ulike bookinger

Har aldri selv forsøkt med 3 bookinger før, men ser for meg det bør være mulig så lenge "minimum connection time" er tilgjengelig... Den rent tekniske biten kan da neppe være stort anderledes enn med 2 bookinger.

Takk for svar Gunnar.

Noen andre som har erfaringer med dette? Vil SK også kunne skrive ut boardingkort for de neste to A3 flightene på separate bookinger?

Re: Gjennomgående bagasje/innsjekk - regler m.v. (Hovedtråd)

Jeg hadde en booking med United, og skulle prøve å sjekke bagasje for den pluss en SAS-reise på separat booking.

Første agent ved innsjekk visste ikke hva jeg snakket om, men agenten vedsiden av overhørte det, og spurte om status. Siden jeg var *G kunne hun hjelpe (det virket som at det var et krav fra dem?)

De to bookingene var på totalt fem stopp, noe som førte til feilmelding om "for mange stopp" i systemet. Telefonsupport til agenten sa at manuell tag var eneste løsning i sånne tilfeller, men siden det var en internasjonal reise måtte ABT (automatic baggage tag) benyttes.

Jeg mener å ha hørt tidligere at det er mulig å bruke to bagasjetag-er om reisen inneholder flere stopp enn det er plass til på en tag? Noen som har erfaringer med dette?

Det endte med at jeg måtte re-sjekke baggasje etter UA-reisen. Noe som ikke gjorde noe, annet enn at det hadde vært kult å få til å sjekke bagasje så mange stopp med to ulike flyselskap.

Jeg mener å ha hørt tidligere at det er mulig å bruke to bagasjetag-er om reisen inneholder flere stopp enn det er plass til på en tag? Noen som har erfaringer med dette?

Det kommer an på systemet. SHARES, som UA bruker, er reltativt middelaldersk, så det er godt mulig det ikke går.

Skal reise med min mor og far til USA i mai. De reiser fra Oslo, jeg fra Bergen. Jeg er SK*G, de er uten status. Vi planlegger å reise i SAS Plus / United Economy på følgende rute (BGO-)OSL-EWR-MEM/MSY-EWR-OSL(-BGO).

Bør jeg bestille BGO-OSL t/r separat for meg med god margin på OSL begge veier- og dermed ha alle tre i en, felles booking OSL-MEM/MSY-OSL, med tanke på at jeg er *G - ved uregelmessigheter etc.? Eller tenker dere det er bedre med to bookinger hvor jeg har gjennomgående billett BGO-MEM/MSY-BGO mens mine foreldre er på egen booking OSL-MEM/MSY-OSL? Mister de med det siste alternativet noen fordeler, som de ville ha fått hvis de var i samme booking som meg?

Skal reise med min mor og far til USA i mai. De reiser fra Oslo, jeg fra Bergen. Jeg er SK*G, de er uten status. Vi planlegger å reise i SAS Plus / United Economy på følgende rute (BGO-)OSL-EWR-MEM/MSY-EWR-OSL(-BGO).

Bør jeg bestille BGO-OSL t/r separat for meg med god margin på OSL begge veier- og dermed ha alle tre i en, felles booking OSL-MEM/MSY-OSL, med tanke på at jeg er *G - ved uregelmessigheter etc.? Eller tenker dere det er bedre med to bookinger hvor jeg har gjennomgående billett BGO-MEM/MSY-BGO mens mine foreldre er på egen booking OSL-MEM/MSY-OSL? Mister de med det siste alternativet noen fordeler, som de ville ha fått hvis de var i samme booking som meg?

Hvis du gjør en felles booking med deg som EBG vil alle tre i bestillingen ha fordelen av ett kolli ekstra bagasje, ett i henhold til Star Alliance fordeler siden UA er involvert, dog gir SK to ekstra kolli som EBG. Med Plus har man to kolli inkludert, så kanskje ikke så stort behov.

Foreldrene dine vil også ha (mikroskopisk) større mulighet for oppgradering til business hvis SAS har oversolgt Plus/Go (op-up) ved felles bestilling. Dine sjanser for oppgradering vil muligens svekkes siden du ikke er alene i bookingen.

Har to separate bookinger til onsdag

Først: DEN-LAX med AA
Deretter: LAX-ARN-SVG-OSL med SK

Det er lang layover i LAX og jeg hadde tenkt med en tur på stranda. Noen som vet om AA sjekker inn bagasje hele veien når neste tur er med SK?

Back