• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Genistrekkoden

Replying to Topic 'Genistrekkoden'

Det er mulig det er jeg som er dum, men jeg fatter ikke poenget med web-innsjekk....

Har man bagasje må man jo uansett innom en skranke for å få skrevet ut bagtagger (+ ev boardingkort), eller så må man innom en automat for å få ut dette, og SÅ innom en skranke for å få levert bagasjen....

I "gamle dager", da jeg jobbet i BU, kunne man også gå rett til utgangen dersom man kun hadde håndbagasje. Nå aner jeg ikke hvordan det er, siden jeg som ID-reisende uansett må sjekke inn.

Kan ikke helt skjønne at dette kan være en SÅ stor nyhet.
På wideroe.no utsteder vi ikke annet enn e-ticket, hvor det er kundens kort som da
benyttes som billett, hvor vi legger en match for innsjekkingsautomater
og gatereadere på det kortet som kunden betaler med, slik at dette er
faktisk i de fleste tilfeller ennå enklere enn hva DY gjør. Dette fordi
kunden ikke behøver å printe noe med denne strekkoden på. Etter de tall
jeg har sett er det systemet vi og SAS benytter vel så billig, og ikke
minst enklere for kundene. Hvor DY tar det fra at de sparer 100 kr .. sammenlignet med hva da lurer nå jeg på da!
Men, herlig å se hvor flinke Norwegian er til å få omtale om sine
løsninger som om det var det hotteste av det hotteste! DER er de
virkelig gode til å få pressedekning.

Originally posted by TUC

Det er mulig det er jeg som er dum, men jeg fatter ikke poenget med web-innsjekk....

Har man bagasje må man jo uansett innom en skranke for å få skrevet ut bagtagger (+ ev boardingkort), eller så må man innom en automat for å få ut dette, og SÅ innom en skranke for å få levert bagasjen....

Normalt gaar man direkte til en spesialskranke med bagasjen og leverer den der med liten eller ingen koe. Kun en stopp .... har man kun haandbagasje er det bare aa gaa rett til gate'n. Null stopp.

Det er fullt mulig det er du som er dum .... ;) (sorry ... jeg bare maatte.... )

"Consumers are stupid" sa en professor i Marketing. Så når man får levert i media at man sparer kunden for enda mere penger når man er lavpris-selskap, kan man vel ikke si annet enn gratulerer til strategene hos DY. Kommer noen andre til å gå til DN å si: dette har vi også? :smokin

Edit: får meg til å tenke i andre baner også. F.eks. Lexus som fint klarer å kjøre sine nye gadgets på bilene fullt ut i reklamer, mens det var BMW og MB som var først ute med dette for 2-3 år siden, ofte uten reklamering i det hele tatt.. Hva gjør man med sånne? :naughty:

Originally posted by LN-MOW

Originally posted by TUC

Normalt gaar man direkte til en spesialskranke med bagasjen og leverer den der med liten eller ingen koe. Kun en stopp .... har man kun haandbagasje er det bare aa gaa rett til gate'n. Null stopp.

Det er fullt mulig det er du som er dum .... ;) (sorry ... jeg bare maatte.... )

Det er jo akkurat det jeg sier.... Når jeg tenker meg om, sier jeg alt det der, inkludert det med dum :thumbup

Poenget mitt er jo akkurat det at hvis man har bagasje, må man uansett gjøre et stopp. Størrelsen på køen vil jo variere etter trafikken, og etter min mening er forholdet automater/bagdropskranker på OSL slik at det MÅ danne seg køer, ihvertfall på hektiske dager. Og kom ikke og si at man kan spare tid på det, noen må uansett hente opp en referanse og printe ut tagger og ev boardingkort. Og det er i tillegg til at man har sjekket inn på forhånd...

Jada, jeg vet at det er noen som er veeeeldig nøye på hvor de skal sitte, og der er det kanskje noen sekunder å spare... På domestic mener jeg helt seriøst at seating er unødvendig. Nei, det tar ikke lenger tid å boarde et fly uten seating, det gjorde vi hundrevis av ganger :)

Edit: trykkfeilsdjevelen slo til...

Det er helt riktig at det gaar fortere aa boarde et fly fortere med free seating, har gjort det mange nok ganger selv .. men naa er vi langt unna det traaden handler om .... :smokin

Det funker fint med bagdrop her borte - hvorfor kan det ikke gjoere det paa Gardertmoen?

Er det ikke engang gyldig som boardingkort? :wow:
Kan ikke svare for Norwegian, men internetutskriften med ett boarding nr på er gyldig som boarding kort på alle SK ruter fra Norge

Originally posted by TUC

I "gamle dager", da jeg jobbet i BU, kunne man også gå rett til utgangen dersom man kun hadde håndbagasje. Nå aner jeg ikke hvordan det er, siden jeg som ID-reisende uansett må sjekke inn.
Velge favoritt setet 22 timer før avgang kanskje?

Alle har vel hørt historien om “Columbi egget”?

Denne type diskusjoner kan man bekrefte har pågått helt siden 1492. Hvem tror dere kundene der ute har mest respekt for, Columbus eller hylekoret!

Enkelt - ja, ny teknikk - nei. Men hvorfor tok det da mer enn 70 år med kommersiell flydrift før noen kommersialiserte det? Er dette et typisk norsk fenomen?

:nor

Originally posted by FBU

Er det ikke engang gyldig som boardingkort? :wow:
Kan ikke svare for Norwegian, men internetutskriften med ett boarding nr på er gyldig som boarding kort på alle SK ruter fra Norge

Det er ikke noe boardingkort du skriver ut, men kun et A4-ark som du bruker som billett. Norwegian har ingen internetcheck-in. Den meget omtalte strekkoden leser vi på gate og da blir du sjekket inn og boardet samtidig. akkurat som om du skulle dra et kreditkort (eller noe annet).

Hilsen,
Laurenz

, men til forskjell fra å bare ha bizcard,eller et kreditkort så må man selv ha tilgang på printer, printe ut og få med seg dette "item"...

Det måtte man med Southwest også...

Originally posted by P.A. VIKING

, men til forskjell fra å bare ha bizcard,eller et kreditkort så må man selv ha tilgang på printer, printe ut og få med seg dette "item"...

Ifølge DY selv så trenger du strengt tatt ikke dette arket med strekkoden sålenge du kan legitimere deg med gyldig id-kort. Det er mulig at det gjør det litt mer tungvint i gaten..?

Men hva med boardingkortet man får etter å ha sjekket inn bagasje, bør ikke også dette være overflødig?

A4 ark er store stygge og noe herk. Særlig med liten skrift. Sånn sett kunne jeg nok ønsket meg strekkoder også på arkene som SAS klarer å prestere til passasjerne.

For SAS sin del så er ikke innsjekk nødvendig innenlands, og er du booket og kan legitimere deg eller har med din 'FOID' (form of identification/dvs kortet registrert i bestillingen) er det minimumskrav. Boardingkortet er blitt mer et convenience her på Gardermoen ikke nødvendighet (på SAS), men det er raskere å bruke boardingkortet pga SITA sin til dels treige seteslippskriver.

Utenlands er innsjekk nødvenig, pga overbooking og matbestilling. En del av rettighetene til plassen du har som passasjer forsvinner når du ikke er sjekket inn. Og det betyr at du må være det før deadline.

Back