Generelt om PPL-A

emiliea

Newcomer
Hei, jeg er en 14 år gammel jente som vurderer å ta PPL-A når jeg blir gammel nok! Men, kan noen fortelle meg litt generelt om det? Litt hvordan eksamen er osv :fly
Jeg har en far som er flykaptein som kan hjelpe meg om jeg trenger, heldigvis :cool:

Kul ambisjon å ha som fjortenåring :)

Kan jeg spørre om målet er å gjøre en karriere ut av det eller ønsker du først og fremst å fly som hobby?

Hei!

Jeg var selv 14 år når jeg begynte å lese teorien til PPL. Jeg tok teorien via Luftfartsskolen i Oslo, via et såkalt fjernstudium. Det vil si at jeg leste teorien for meg selv, og var på et avsluttende kurs før eksamen, i Oslo. Totalt er det 14 bøker å lese, og det tar ca 12 måneder totalt. Jeg brukte to sommerferier pluss litt tid når det passet, utenom skolen. Jeg begynte å fly da jeg var 15 år gammel, jeg kombinerte det med skole så det ble flyvning i helgene når instruktør hadde tid (enklere sagt enn gjort). Det gikk gjevnt og trutt, men pga skole var det ikke alltid like mye tid til å fly. Det spørs hva man prioriterer. Mitt PPL-A fikk jeg når jeg var 17 år gammel. Nå sitter jeg i Roskilde, under utdanning til kommersiell pilot med trafikkflyverteorien i boks fra Oxford. Så ja, alt er mulig bare man selv er motivert nok for det! :)

Men husk, grunnskolen gjør du bare en gang i livet mens PPL har du allverdens med tid til å gjøre ;)

Hvis du har noen spørsmål er det bare å spørre, så skal jeg eller noen andre svare så godt jeg/vi kan.

Back