Generelt om håndbagasje (vekt/størrelse)

Jørgen S

ScanFlyer Blue
Generelt om håndbagasje (vekt/størrelse)

Heisann

Klarer ikke finne noe presist svar på hva som er normal prosedyre ved overvekt av håndbaggasje på f.eks sas eller norwegian .. Jeg har en bag som går innenfor maks tillatte mål i forhold til størrelse - men som overstiger vektgrensen. Får man betale overvekt på håndbaggasjen dersom den blir tatt for å være for tung mot å fortsatt kunne ha den med seg i kabinen ? Dette er snakk om fotoutstyr verdt mer enn hva jeg hadde turt å sjekke inn - dessuten står det også på norwegian sine sider at det faktisk ikke er lov til å sjekke inn kamera og skjøre gjenstander..

Håper noen klarer svare på dette :)

PS gjort et kjapt søk her på forumet også men uten hell .. arrester meg om det finnes en tråd om dette - da har jeg missa den :wow:

Re: Overvekt på håndbaggasje

Noe av problemet med overvekt i kabinen er at hyllene har max grenser på vekt....

Hvor mange kilo er det snakk om? Erfaringsmessig har jeg hos hverken SAS eller Norwegian opplevd at håndbagasje veies......og jeg har hatt med meg over 8kg flere ganger enn jeg har tall på

sånn røfft regna er det vel ca 12-13kg i en sekk som kun har mer eller mindre 1cm å gå på i alle retninger .. tenkte kanskje siden den er såpass stor at det er mer sannsynlig at den blir stoppet for å veies

Siden det er DYSK og ikke FR så har du vel intet at frykta

Tillater ikke Norwegian 15 kg håndbagasje da? Har aldri blitt stoppet eller sett noen bli stoppet ved gate så lenge målene på bag er lovlig. Dersom du skal sjekke inn bagasje har jeg opplevd at de insisterer på å veie håndbagasjen og tvinger deg til å sjekke inn denne.

Jeg ble veid en gang hos SAS og det var kun fordi jeg gjorde kardinalfeilen å spør om den nye kofferten var innenfor størrelsesreglene. Det var den.

Men da ville de desverre veie den også. Med påfølgende innsjekk.

Ellers har jeg reist med "overvekt" flere ganger enn jeg kan telle.

HFår man betale overvekt på håndbaggasjen dersom den blir tatt for å være for tung mot å fortsatt kunne ha den med seg i kabinen ? Dette er snakk om fotoutstyr verdt mer enn hva jeg hadde turt å sjekke inn - dessuten står det også på norwegian sine sider at det faktisk ikke er lov til å sjekke inn kamera og skjøre gjenstander..

Har ikke hatt problemet på DY eller SK, men andre steder.

Som tidligere nevnt er det ikke snakk om at det er økonomi som stopper det, men ofte lokale regler. De gangene jeg har gått over har det vært enten å sjekke inn alt, eller plukke ut noe. Ved en anledning gikk det greit med å ta ut kamera og ytterjakke (da det ikke skulle regnes med i vekten), så kunne jeg stappe det oppi igjen etterpå...

Har heller ikke hatt de helt store problemene med håndbagasje hos verken Norwegian eller SAS til tross for å ha hatt for mye vekt i håndbagasjen. De eneste gangene det har vært litt murring fra de ved innsjekk og gate, har vært når jeg har hatt to stk. håndbagasje, som regel i kombinasjonen ryggsekk og passe stor veske/taxfree poser.
Men hvis du skal reise fra Amsterdam med Norwegian, er gate personalet ekstra trent på en stk håndbagasje ved gater i M-terminalen siden de også betjener EasyJet(som er veldig strenge på 1stk håndbagasje fra AMS).

Noe av problemet med overvekt i kabinen er at hyllene har max grenser på vekt....

Er det forskjell på hyllene til SK/DY og f.eks. BA som vel fortsatt opererer med vektgrensen "klarer du å løfte den opp i hyllen selv er det OK"?

Har selv reist flere ganger fra OSL med DY med både trillekoffert (innfor målene) og sekk. Kanskje også en PC eller en bærepose i hånda. En del mer enn det som egentlig er tillatt altså.

Virker generelt som de er ganske liberale med slikt på flyplasser i Norge (unntaket vil sannsynligvis være de som betjenes av FR).

Som eksempel kan det nevnes at det største problemet jeg har hatt med bagasje var da jeg skulle sjekke inn en koffert som havnet på ca. 25 kg. Fikk spørsmål fra dama i bag drop om jeg kunne ta ut noe, hvoretter hun sa at det var helt greit med en kilo eller to for mye, men at fem kanskje ble litt drøyt :P. Historien endte forsåvidt godt. Tok ut den tyngste bæreposen jeg kunne finne, og fikk uten problemer sjekket inn kofferten med en knapp kilo overvekt. Fikk heller ingen reaksjoner på at jeg hadde litt mye håndbagasje som følge av dette. :)

Kan vel nevne at jeg har vært på grensa med hensyn til vekt på innsjekket bagasje hos DY flere ganger uten problemer. Har heller aldri opplevd å måtte veie håndbagasjen. Er tross alt i motsetning til innsjekket bagasje ingen flyplassansatte som har rutineveiing av håndbagasje som en av sine arbeidsoppgaver.

Kan ikke si jeg har hørt at man kan betale for ekstra håndbagasje, enten får du lov til å ta den med om bord (selv om den er for stor) eller så må den sendes som innsjekket bagasje.

Eneste i nærheten er at på noen få flyselskaper kan du betale for et ekstra sete for å ha håndbagasjen der.

Men ikke noe av dette er mulig på SAS.

Kan ikke si jeg har hørt at man kan betale for ekstra håndbagasje, enten får du lov til å ta den med om bord (selv om den er for stor) eller så må den sendes som innsjekket bagasje.

Eneste i nærheten er at på noen få flyselskaper kan du betale for et ekstra sete for å ha håndbagasjen der.

Men ikke noe av dette er mulig på SAS.

Mulig å kjøpe ekstra sete hos SAS jo, men du må kanskje si du er feit for å få det.

Wenger trillekoffert - Godkjent som håndbagasje?

Jeg har fått denne i julegave.. En Wenger trillekoffert.

Spørsmålet er: Vil denne bli godtatt som håndbagasje? Tror den er litt over "standardmål", men jeg tenker på om denne likevel vil bli godkjent hos de fleste flyselskap?

Jeg tenker ikke på Ryanair/Easyjet som jeg av prinsipp ikke reiser med..

Oppgitte mål er 35,5 x 28 x 48 cm

Takker så mye for hjelp!

Attachments

• 1.JPG
    1.JPG
    143.3 KB · Views: 814
  • bilde.JPG
    bilde.JPG
    127.2 KB · Views: 802
Re: Wenger trillekoffert - Godkjent som håndbagasje?

Takker for svar. Leste den oversikten, men hvor strengt håndheves dette? Min koffert er vel 5 cm for bred ifht. disse målene. De andre målene er "innenfor"..

men hvor strengt håndheves dette? Min koffert er vel 5 cm for bred ifht. disse målene. De andre målene er "innenfor"..

Det går vel greit. Vanskelig å se med det blotte øye at kofferten er 5 cm for stor på det ene målet. Det verste er om det er i lengden, da du kan få problemer med hattehylla, evt ta opp mye plass om du legger den på langs. Hvor strengt det er avhenger av hvor mye for stor, hvem du snakker med og hvor streng policyen til flyselskapet er...

Last edited:

Ja tenkte vel egentlig det.. Noen som har erfaring om hvor strengt slike ting kontrolleres i utlandet? Har enda til gode å få det sjekket med argusøyne på norske flyplasser og de fleste jeg har vært på også i utlandet.

Sjekket prisen på denne og den koster jo faktisk litt.. Så vil svært gjerne høre om noen har erfaringer med hvor strengt dette håndheves før jeg tar av "merkelappene" :-D Vurderer å bytte den inn i noe annet eventuelt..

Back