Generelt om flyreise i/fra USA (TSA, security m.v.)

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
For vel 6 mnd siden fikk fruen og jeg fra UA forespørsel om vi ville gå i en prioritet kø for TSA...

Svarte "ja" for begge uten å sjekke i detaljer hva dette gikk ut på....Regnet med at vi sikkert ble pælma ut i fra dette systemet...

Så begynner moroa... SEA for to dager siden gikk vi TSA Premiun line. Ga BP, og så ble det litt leven. Jeg ble godkjent for TSA Pre, ikke fruen, (som vanlig, hun er født i den 3. verden ).

Den MEGET topp hyggelig TSA dama spurte om jeg ville være med på galeien, skjult,dør til høyre, eller bli med kona.

Eventyrlysten som jeg alltid er, svarte jeg at jeg blir med i der "sorte hullet". Sendte fruen i relativt lang kø for allmuen..

Da begynte moroa... Jeg flirte hele veien... Alt ok for mindre stripping etc. Men ID da.. Norsk pass, hvaffo noe... Står ikke i manualene..

Gøy,på landet, bare flirte... Akademisk debatt i nyutdannede TSA Pre kandidater.. Avstemming, nei da US ID, ellers ut, hvor pokker er Norge..

Så hentet de den hyggelige damen som sendte meg dit og hun ble informert om avstemmingsresultatet blandt de andre fra grunnkurset. De refererte hele tiden til kurset .

MERK: Ingen andre ble sendt til dette sorte hullet, kun meg og 6 TSA agenter.

Min hyggelige dame hentet da en annen TSA officer som tauet meg først i køen for allmuen , og jeg etter dette komet noen minutter før fruen..

Re: TSA pre

Du maa vaere amerikansk statsborger for aa faa TSA Pre. Jeg klarte aa lure meg inn i fjor hos AA som startet over ett aar foer UA og det funket helt frem til jeg meldte meg inn i UAs system. Etter det har det ikke funka

TSA Pre , endelig gikk det

Både fruen og jeg har vært godkjent over ett år nå, men da vi prøvde i SEA sept i fjor gikk det ikke siden vi ikke hadde US ID... men de tok oss over forrerst i køen for vanlige folk. Siden det har vi droppet å forsøke...

Men i HNL i dag prøvde vi, rett igjennom med norsk pass foran den andre køen. Hvis noen lurer på hvordan vi ble godkjent ? CO/UA inviterte oss til å søke, som vi gjorde og alt gikk i boks meget raskt..

Re: TSA Pre , endelig gikk det

Jøzzez... Det hadde vært meget elegant å hatt. Grattis

Reiste hjem fra Seattle med mine foreldre rett før helgen. Halvveis i koma dro jeg de bare med til første og beste sikkerhetssjekk bak innsjekkingen, her ble vi av en hyggelig dame henvist til en kø som viste seg å gå til TSA Pre. Ikke vet jeg hvorfor, ingen av oss har vært i USA før og jeg hadde ikke hørt om dette før en gang...

Måtte allikevel vente noen minutter i kø pga treg sjekk av boardingkortet (gå sakte aksjon?), men selve sikkerhetssjekken var en drøm. Bare å stappe alt tilbake i sekken og sende igjennom, ikke av med sko eller noe på kroppen. Hadde også en hyggelig dame som tok imot oss og viste oss igjennom helle prosessen. Vi var de eneste på den slusen og det hele gikk unna på null komma niks. Det som tok lengst tid var den overdrevent lange infoen om at vi ikke trengte å gjøre som i en vanlig sikkerhetssjekk...

Alt i alt en positiv opplevelse, og lo godt av de i de normale slusene som slet med å få på seg belter og sko igjen! :D

Reiste hjem fra Seattle med mine foreldre rett før helgen. Halvveis i koma dro jeg de bare med til første og beste sikkerhetssjekk bak innsjekkingen, her ble vi av en hyggelig dame henvist til en kø som viste seg å gå til TSA Pre. Ikke vet jeg hvorfor, ingen av oss har vært i USA før og jeg hadde ikke hørt om dette før en gang...

Står mer om dette her. Det er i utgangspunktet kun for registrerte passasjerer, men jeg antar de hadde lite å gjøre siden de slapp dere gjennom.

Drar den opp igjen..Funket perfekt for oss begge på EWR nå. Lang security kø, også for elite , men rett igjennom uten kø for oss to... Bare et par minutter..:D

Ikke imponert. Kun fått 'hit' på en flight. Og da sto ikonet på guttungens boardingkort og ikke mitt. Fortsatt noen bugs, ja ....

Jeg har fått dette, og ble bedt om å vise amerikansk ID da jeg viste et norsk pass i en kontroll i august. Amerikansk sertifikat ble vist og da var det null problem. Jeg har bodd i USA, men gjør det ikke lenger.

Du maa vaere amerikansk statsborger for aa faa TSA Pre. Jeg klarte aa lure meg inn i fjor hos AA som startet over ett aar foer UA og det funket helt frem til jeg meldte meg inn i UAs system. Etter det har det ikke funka

Stemmer ikke. Jeg er godkjent og har gått gjennom TSA Pre mange ganger med mitt norske pass. No problem.

Det er utvidet siden da. Jeg har også Pre, men opplever tjenesten som høyst ustabil.

Så clouet er at man kan bli invitert om man er super frequent flyer med UA/AA etc?

Jeg titter jo på Pre-gutta med en ikke ubetydelig misunnelse når jeg står og stanger i kø

Joda, selv ble jeg invitert på foråret i 2012, godkjent på sommeren, direkte fra UA .

Fruen ble invitert senere i 2012 og godkjent senere på høsten ( sånn cirka ). Kanskje senere siden hun kommer fra et annet land opprinnelig...??

Endringer i sikkerhetssjekk av håndbagasje i USA, dva. all elektronikk større enn mobiltelefon skal ut av bags.

To ensure the security of airline passengers and the nation’s airports, the Transportation Security Administration (TSA) is implementing new, stronger screening procedures for carry-on items that require travelers to place all electronics larger than a cell phone in bins for X-ray screening in standard lanes.
https://www.tsa.gov/news/releases/2...-baseline-stronger-domestic-security-measures

Re: Generelt - flyreise i/fra USA (TSA, security m.v.)

Bør dog legges til at dette kun gjelder 10 flyplasser froeløpig, selv om det skal rulles ut over hele linja i løpet av de nærmeste månedene.

TSA Pre er heller ikke berørt. :clap:

Boise Airport (BOI)
Colorado Springs Airport (COS)
Detroit Metropolitan Airport (DTW)
Fort Lauderdale-Hollywood International Airport (FLL)
Logan International Airport (BOS)
Los Angeles International Airport (LAX)
Lubbock Preston Smith International Airport (LBB)
Luis Muñoz Marín International Airport (SJU)
McCarran International Airport (LAS)
Phoenix Sky Harbor International Airport (PHX)

For en tulleparanioa. TSA må da ha tilgang på analyser fra sikkerhetsselskaper og andre i US Gov på hvor langt ned på listen av mulige security loopholes, breaches i PAX-screening på flyplassen ligger.

Eller forresten, TSA er opptatt av å vedlikeholde og beskytte oppgavene, de ansatte og budsjettet til… TSA. Now it makes sense.

Jeg er veldig overrasket over at vi ikke har sett noen ta ned en flymaskin under innflyvningstrase, like før landing med et par RPG. Uten å være pilot så vil jeg tro det er begrenset med ustabilitet/skade som skal til for en skape en ulykke. Det burde være mye enklere (i noen deler av verden) enn å smugle laptop-sized sprengstoff inn i kabinen.

Eller forresten, TSA er opptatt av å vedlikeholde og beskytte oppgavene, de ansatte og budsjettet til… TSA. Now it makes sense.

Du har knekket koden så pass opp. Det vil dukke opp mystiske menn i nabolaget ditt .. ;)

Jeg er veldig overrasket over at vi ikke har sett noen ta ned en flymaskin under innflyvningstrase, like før landing med et par RPG. Uten å være pilot så vil jeg tro det er begrenset med ustabilitet/skade som skal til for en skape en ulykke. Det burde være mye enklere (i noen deler av verden) enn å smugle laptop-sized sprengstoff inn i kabinen.

Det kommer kanskje som en overraskelse, men jeg våger å påstå at sikkerheten rundt flyplassen er bedre enn den er i sperringa. Selvfølgelig plenty av gjemmesteder, men faren for å bli tatt av sheriffen er større enn av TSA. Enhver som har prøvd seg med kamera rundt amerikanske flyplasser har en bortvisning eller to på nakken. ;)

Back