Gebyrhopp på 380 prosent

Re: Gebyrhopp på 380 prosent

Richard naa spekulerer du.....Virgin Atlantic gikk med gode overskudd i 2008 (saa England stemmer ikke (Knowledge!!) Virgin Nigeria og Virgin Express er klart tapsforetak, du utelater Australia med god grunn fordi det ikke passer med spekulasjonen din ? og Virgin America bloer ikke mere enn hva Norwegian gjoer....
 
Re: Gebyrhopp på 380 prosent

Herregud mine Herrer!!!

Kom tilbake til Jorden!

Ingen blir tvunget a flyve med Norwegian. Og alle som booker far, för de kan avskikke sin bestilling en riktig BOLD henvis at de ma betale for sine kofferter. Til slutt er det opp til hver ene a velge om de er villige a betale for kofferter med Norwegian eller ikke.

Her blir det sammenligget sa mye epler med kirsebaer og hamster med reindyr at man kan bare undre seg. Mange velger a fly DY fordi de slipper flybytter, og da er de villige a betale dette ekstra. Time is money. Og dersom du flyr BGO-LGW med DY i 1,5 timer og trenger 4 timer med SAS, sa er dette enkelt a regne ut hva er mer gunstig.

Noen spörte nar dette vil stoppe.
Her har BI svaret. Den tidspoeng de totale inntekter synker. Likevel kan man ha hap at DY kanskje hever priser og "baker" disse gebyrer inn i prisen. De forandrer seg jo over tid. Se hva har skjedd med fuel-tillegg.

Til slutt velger konsumenten sitt produkt.
Ser man pa de tallene som har kommed fra SAS og fra Norwegian i 2008 sa er dommen klart. Folk er villige a betale disse gebyrer!

Kom tilbake til jorda?? Jeg poengterte i min post at DY burde passe seg saa ikke folk begynner aa reagere kraftig paa disse gebyrene. DY er ikke alltid billigst og naar man faar lagt paa hundrevis av kroner paa prisen, er det helt normalt aa sjekke andre leverandoerer. Utenfor Norge har DY en rekke konkurrenter, og skal man paa ferie, er ikke ett lite hopp med en connection noe som folk har noe spesielt imot dersom prisen er rett og tilbudet bra. Time er nemlig ikke money hos majoriteten av DYs kunder, saerlig ikke paa utenlandsavgangene for face it, med frekvensen DY har paa de fleste av sine utenlandsruter, er dette utelukkende feriepax.

At knowledge er viktigere enn speculation staar det i signaturen din. DY har lavere setebelegg i sitt nettverk enn i fjor og vi vet at: DY har startet en masse nye ruter innen Norge siste aaret og har begynt aa fly forsvaret. Hadde de ikke hatt en vekst i tallene sine, hadde butikken vaert konkurs. I disse tider, maa det gaa ut over noen og siden DY har dumpet prisene paa mange av de nye rutene (jeg betalte 190 kroner en vei RYG-TOS 4 dager foer jul...) klarer de selvsagt aa selge flere billetter. Det er jo soleklart at ett selskap som er i vekst og aapner nye ruter selvsagt faar flere passasjerer, ellers har de ikke overlevd. Og paa utlandstrafikk har DY veksten stoppet helt opp.

Gaa tilbake til min foerste post i denne traaden. Motivasjonen var ikke aa starte denne evindelige debatten om hvem som er best, produkt etc, kun aa poengtere at DY boer passe seg saann at folk ikke begynner aa reagere paa alle gebyrene som oekes i bananlandinflasjonsfart.

Anyways, det som hjelper mest er at DY har en konkurrent som SAS som har en inkompetent ledelse som gjoer alt galt og gjoer alt de kan for aa skremme vekk kundene. Hadde SAS hatt en ledelse som har skjoent poenget, hadde de kunnet gjort livet meget surt for DY.
 
Re: Gebyrhopp på 380 prosent

Jeg mente Virgin Sun, og dette ble en tapsprosjekt i England. :9:

Jeg utelatter Virgin Australia fordi jeg ikke har tallene klar. Mens, du skrev at Virgin America er sa innovative. Jeg skrev, at jeg har sett Virgin selskaper med dyp-röde tall för og jeg ikke oppfatter Virgin America i det heile tatt som innovative. Hvor er da problemet?

DY skapte direkte ruter fra BGO / TRD / SVG og OSL til Europa. Dette ble ny da DY kom pa banen.

Virgin America flyr ikke i lignende grad nye non-stop ruter eller tilbyr en helt ny kabin-opplevelse. A öke sete-avstanden litt kan man ikke omskrive som innovative. Ogsa live-TV annser jeg ikke som innovative.
 
Re: Gebyrhopp på 380 prosent

Virgin America er ikke innovative i den forstand a tde innfører splitter nye tjenestekonsepter, men de er veldig gode på kundeopplevelse. Det virker for meg som at de har begynt å slå JetBlue på kundetilfredshet, men det er for tidlig å få tall på dette. JetBlue er ellers det overlegent beste flyselskapet på kundetilfredshet i USA, både i low-cost og i bransjen totalt. Imponerende.

Men tilbake til Norwegian. Selvsagt er det slik at DY i stor grad flyr ferierende på utenlandsrutene. Det er tåpelig å snakke om "Ola Dunk" som absolutt skal dra på bagasje på tur; feriereisende driver med sånt. Vi som reiser en del i jobben også. Det er et stort fremskritt at Norwegian skal tilby å kjøpe ekstra vekt på nett; jeg forstår ikke hvorfor det ikke har vært mulig før (i denne sammenhengen er jeg kunde og driter i hva slags systemer det er som ligger i bakkant). Personlig synes jeg at den nye prisen er fullstendig hårreisende, og det tror jeg ikke at bare nordmenn vil være enige i. Hvor kom det fra? Om noe tror jeg at en del mennesker vil bli mer bevisst totalomkostningene ved å reise, og ikke automatisk gå ut fra at Norwegian er billigere enn SAS i alle tilfeller. Det er det fremdeles en del som innbiller seg.
 
Re: Gebyrhopp på 380 prosent

Jeg mente Virgin Sun, og dette ble en tapsprosjekt i England. :9:

Jeg utelatter Virgin Australia fordi jeg ikke har tallene klar. Mens, du skrev at Virgin America er sa innovative. Jeg skrev, at jeg har sett Virgin selskaper med dyp-röde tall för og jeg ikke oppfatter Virgin America i det heile tatt som innovative. Hvor er da problemet?

DY skapte direkte ruter fra BGO / TRD / SVG og OSL til Europa. Dette ble ny da DY kom pa banen.

Virgin America flyr ikke i lignende grad nye non-stop ruter eller tilbyr en helt ny kabin-opplevelse. A öke sete-avstanden litt kan man ikke omskrive som innovative. Ogsa live-TV annser jeg ikke som innovative.

Ja Virgin Sun er klart det dominerende Virgin flyselskapet i England....og sammen med det faktum at det "lille" andre Virgin selskapet tjente penger I 2008 mens majoriteten av andre flyselskapet gikk med tildels betydelige tap, oversees glatt er problem for meg I din fremstilling.

Naar det gjelder Virgin America og innovasjon saa er det korrekt at de ikke har aapnet nye non-stop markeder, men det fordi vi har gode nonstop tilbud allerede.

Derimot er jeg som passasjer uenig at VA ikke innovatoerer. Fra du ankommer flyplassen til du henter bagasjen er det en rekke nye og unike systemer som gjoer det hele til en spesiell opplevelse og ikke minst effektivt ! Innsjekking med bagasje paa en smekkfull A320 tok litt under 2 minutter, det er mulig med en kombinasjon av effektive automater, en ny sjekkinn layout sammen med flere alternativer gjoer at det gaar raskt og effektivt. Innovasjonen her er at systemene er sammenkjoert saa de gir kunden en effektiv prosess.

Live TV er JetBlue's innovasjon, men "Red" er langt mere enn det. 3500 MP3 lar deg lage din egen "playlist" og lagre den for senere flighter. Servering utover de gratis drikkevarer skjer ogsaa via Red, du velger fra en "online" meny, betaler direkte via "Red" for de varene som ikke er gratis, noe som gjoer det svaert effektivt for kabinpersonalet som kun behoever aa servere det du har bestillt, og ja allt serveres paa flyvninger kortere enn 1 time.
I motsetning til det du skriver saa har Virgin America sammen med Airbus utviklet en kabin opplevelse ved hjelp av avansert belysning (LED).

Helt korrekt er en god avstand mellom serene ingen innovasjon, kun en selvfoelge, en trang opplevelse er innovasjonen - en negativ saadan.
 
Re: Gebyrhopp på 380 prosent

Kom tilbake til jorda??
Verdens navle er langt fra Chicago og Oslo, Tommy....

Gaa tilbake til min foerste post i denne traaden. Motivasjonen var ikke aa starte denne evindelige debatten om hvem som er best, produkt etc, kun aa poengtere at DY boer passe seg saann at folk ikke begynner aa reagere paa alle gebyrene som oekes i bananlandinflasjonsfart.
Her har du et meget godt poeng. Nordmenn går i flokk akkurat så langt at de finner ut at noen har køddet med dem akkurat litt for lenge. De kan skje med Norwegian også.

Går vi tilbake til tida da store, stygge og slemme SAS (Svenskt Alt Sammen) undertrykte stakkars, lille Braathens SAFE ser vi interessante ting. Det var interessant nok ikke SAS som klippet Braathens SAFEs vinger, men norske myndigheter - og det var helt i tråd med det som var normalt rundt 1950. USA hadde Pan Am som "chosen instrument". Storbritannia hadde BEA i Europa og BOAC i resten av verden. TWA fikk smuler likeledes BUA.

Der Braathens SAFE fikk lov til å operere var innenriks i Norge - og der var de størst. De hadde et sted mellom 52 og 54 % av markedet. Men det passet ikke noen av de herrer Braathen å snakke om det siden de hadde bygd seg opp et kraftig "underdog"-image. Og det er et image som nordmenn faller pladask for. Bjørn Kjos har gjort det samme. Han måtte få vekk det stygge lojalitetsprogrammet som var så urettferdig mot hans underlegne selskap - "the underdog".

Sånn vi har sett utviklingen de siste årene er suksessen Norwegian.no til å ta og føle på. Man kan like eller mislike produktet - det er i denne sammenhengen irrelevant. Norwegian har skapt et image som går rett hjem hos nordmenn flest - og alle SAS-hatere rundt omkring. Når det er sagt hersker det overhodet ingen tvil om at Bjørn Kjos ikke driver veldedighet. Han driver Norwegian for å tjene penger - akkurat som SAS. De gjør det bare på litt forskjellig måte.
 
Re: Gebyrhopp på 380 prosent

Anyways, det som hjelper mest er at DY har en konkurrent som SAS som har en inkompetent ledelse som gjoer alt galt og gjoer alt de kan for aa skremme vekk kundene. Hadde SAS hatt en ledelse som har skjoent poenget, hadde de kunnet gjort livet meget surt for DY.

Den inkompetente ledelsen i SAS (Norge) dro inn 500 MNOK i 2005, 600 MNOK i 2006 og 1000 MNOK i 2007. I Norge har de fortsatt dobbelt så mange passasjerer som DY (over 7 millioner i 2008) og signerte nettopp 90% av norsk volum til den største flykunden i Norge. I tillegg har de gått fra å ha den dårligste kvaliteten (punktlighet) i Europa til å bli aller best på 3 år.

De må da kunne skremme vekk kundene bedre enn de gjør da...?

:D
 
Re: Gebyrhopp på 380 prosent

Dere gjør jo 5 høns til 10 kuer med disse diskusjonene, som i alle andre diskusjoner som ender opp i "DY vs. SAS-diskusjoner" :)

Hvis DY mener det er god butikk i å øke sine gebyrer til stadighet, og passasjerene faktisk godtar det, så er det vel helt okey? Det er ikke spesielt mye nytekning egentlig, for Ryanair har testet konseptet tidligere og har funnet ut at det fungerer godt. Folk reiser uansett. Ryanair tjener mer penger. Og er det god butikk i dårlige tider, så blir det desto bedre butikk i gode tider. DY har befestet seg som "det billigste alternativet i Norge" og kan dermed tillate seg å nesten gjøre som de vil. Folk tror DY er billigst og den normale "dumme" Ola Dunk vil reise med DY uten å sjekke for mye prise hos konkurrentene. SAS er jo den store styggen ulven. DY har kommet for å redde Norge. Takket være Slafse-Kjos sin godslige latter.

Jeg synes faktisk synd på SAS som ikke kommer seg ut av gjørma....men tror nok ting er i ferd med å skje. Og jeg tror DY selv er litt spente på fremtiden dersom SAS virkelig kommer tilbake etter en periode med nedgang, besparelser og rutekutt. Skal man tro de besparelser som har blitt gitt av enkelte ansattgrupper, så har SAS mange gode muligheter fremover.

Let the battle continue :)
 
Re: Gebyrhopp på 380 prosent

"Det er mye de kan gjøre for å bedre goodwill. Innføre forståelige servicekonsepter, fremstå utad som litt mer velvillige og kvitte seg med SGS. Det siste har de nok skjønt, for de har posisjonert seg på en måte som gjør det mulig."

Er litt OT, men hvorfor skal SAS kvitte seg med SGS? Det er vi som har fått opp SAS NO til det mest punktlige selskapet, og det er mye pga. at vi er stolte av å jobbe i SAS, og at vi kan jobben vår ut til fingerspissene. Også pilotene våre poengterer ofte at SGS aldri bør selges ut. Hva er det så du vet, som vi ansatte i SAS/SGS ikke vet?
 
Re: Gebyrhopp på 380 prosent

Er litt OT, men hvorfor skal SAS kvitte seg med SGS? Det er vi som har fått opp SAS NO til det mest punktlige selskapet, og det er mye pga. at vi er stolte av å jobbe i SAS, og at vi kan jobben vår ut til fingerspissene. Også pilotene våre poengterer ofte at SGS aldri bør selges ut. Hva er det så du vet, som vi ansatte i SAS/SGS ikke vet?

Har jeg sagt A, får jeg vel si noe om B også. SGS er mye, og det er helt sikkert forskjellig kvalitet på de forskjellige tjenestene de yter og det er beviselig forskjellig kvalitet mellom forskjellige flyplasser, så det er ikke et svart-hvitt bilde, men jeg kommer vel til å tegne det nokså svart-hvitt likevel, er det en fare for. Bær med meg, som de sier på engelsk.

Det er rett nok en spekulasjon, men når SAS ville selge ut SGS, var det mye som tydet på at det hadde noe med kundenes oppfatning av selskapet å gjøre. Rent strategisk, hva kan være fordelen man kan oppnå ved å selge ut et datterselskap som gjør en nødvendig tjeneste? Jo, muligheten til å bytte dem ut om det er nødvendig. Det vil være meningsløst om man eier dem selv. Det hele endte med en kraftig advarsel: 1,5 år (var det ikke det?) til å bevise at man kunne yte gode tjenester (og tjene penger), ellers rett ut. Etter en stund ville de nok blitt erstattet.

I rene direkte kostnader, kan det over tid neppe være lønnsomt for SAS å ikke eie bakketjenestene selv. Jeg har derfor lite tro på at det er prisen på tjenestene som er det virkelige salgsargumentet.

Så hva kan ha vært galt? Du er inne på noe selv. Dersom det er slik at SGS skal ha æren for at SAS nå er det mest punktlige selskapet i Europa, skal de gjerne også ha sin del av skylden for at de ikke var det før.

Ellers kan en jo nevne noen kunde-opplevelser, og det er tross alt kundene man lever av: Om du ønsker å bli behandlet som kveg og bli sett på som et problem, er oppskriften enkel: Befinn deg på et SAS-fly som blir tvunget til å lande et annet sted enn planlagt, gjerne lørdag ettermiddag. I parentes bemerket kan jeg nevne at jeg også har opplevd dette med Norwegian, og det var - til min store overraskelse - en helt annen opplevelse.

Konstant feildisponering av mannskap eller underbemanning på OSL er også en del av dette. Når SAS for noen år siden en kveld hadde færre åpne innsjekkingsskranker på OSL (før automatenes inntog) enn i Molde, kan en jo begynne å lure (ja, det var kø, om enn ikke direkte plagsomt mye). Når du kommer fra USA og SAS har innstilt flyet du skal med videre uten å greie å booke deg om til neste fly, og dermed kommer intetanende til bag-drop med bagasje innsjekket på en flight som ikke går, og det viser seg at på hele OSL tydeligvis kun er en eneste person som er i stand til å booke om folk, og han i et anfall av ansvarsfraskrivelse lar deg vente i en halvtime uten å tilkalle annen hjelp, så påvirker det inntrykket av flyselskapet.

SGS skal også ha sin del av skylden for at SAS fremdeles oppfattes som upålitelig fordi det til stadighet er en streik i selskapet, selv om det kan se ut som man er i ferd med å ta til vettet og kutte akkurat det tullet.

Ellers har jeg merket meg at når det køer seg opp på ymse flyplasser og dette er utenfor flyselskapenes kontroll, er SGS åpenbart dårligere til å oppbemanne eller omdisponere mannskaper - ergo lengre køer, selv når slike tilstander faktisk var ventet på forhånd. I motsetning til andre selskaper, går de hjem mens det fremdeles er folk som venter på å bli betjent, og de gjør ingenting for å forsøke å få folk med på de flyene de skal - eller minimere forsinkelsene. Jeg har sett det før på OSL og jeg så det sist på BGO rett før jul da de evakuerte avgangshallen (noen som vet om Securitas måtte betale for den, forresten?). Norport sørget for å få Norwegians passasjerer til fly som skulle ha gått allerede, gjennom sikkerhetskontrollen. SGS lot det hele skure og gå og SAS sine passasjerer måtte dermed pent finne seg i å vente i samme kø som de mange som ikke var blitt evakuert, men som kom til senere. Resultatet var naturligvis at de flyene som ble mest forsinket av hendelsen (ca 2 timer), var SAS sine.

SGS er trolig SAS sitt viktigste ansikt utad og således utrolig viktige når selskapets rennomé skal bygges, og dette er et ansvar de har forsømt i årevis. Jeg er overbevist om at SAS-ledelsen har innsett dette, og at det var derfor de begynte å rasle med sablene. SGS fikk en "second chance" med et ris bak speilet, og det har tydeligvis hjulpet noe, men jeg er ikke overbevist ennå.

Så om du lurer på hvorfor SAS eventuelt ville bytte ut SGS med noen andre, så vil det være i håp om at de andre tar ansvaret som ansikt utad seriøst. De vil nok foretrekke noen som går den ekstra milen når det er nødvendig. Så vidt jeg kan se, har de ikke det i dag, og dersom man mener at SGS er tyngende for selskapets rennomé og dermed også inntjening, vil det være uansvarlig av ledelsen å ikke gjøre noe. Nå har de altså stilt seg i en posisjon der de har muligheten: Om SGS ikke leverer godt nok, kan SAS henvise til avtalen som ble inngått da man unngikk en streik rundt dette for ganske nøyaktig ett år siden, og si "sorry, bye, bye, vi selger dere". Deretter er veien kort til å finne andre partnere på flyplasser der det er hensiktsmessig eller nødvendig.
 
Back
Top