Gebyr til Luftfartstilsynet for 2011

LN-VGT

ScanFlyer Blue
Luftfartstilsynet har nå ute på høring utkast til forskrift om gebyr til Luftfartstilsynet for 2011.

http://www.luftfartstilsynet.no/regelverk/horinger/article22927.ece

I korte trekk er endringene som følger:

- Gebyr for registrering av luftfartøy økes med 10% for seilfly, motorseilfly, ballonger og motorfly opptil 5.700 kg. For fly over 5.700 kg med 2,5 %.

- Årsgebyr for luftdyktighetsbevis (ARC) for seilfly, motorseilfly, ballonger og motorfly opptil 2000 kg økes med 10 %, mens det for fly over 2.000 kg økes med kun 2,5 %.

- Gebyr for teoriprøve til PPL økes med 10 %, mens det fro CPL og ATPL økes med 5 %.

- Gebyr for ferdighetsprøve (skill test) til sertifikater økes med 20 % (gjelder for alle sertifikatklasser)

- Årsgebyr for registrerte læresteder (RF) økes med 25 % og det signaliseres ytterligere økninger i årene fremover.

- Det innføres gebyr for å godkjenne enkeltkurs i flytelefoni utenfor RF / FTO med kr 6.100,-

- Årsgebyr for teknisk/operativ godkjenning av flyplasser til ikke ervervsmessig bruk (gruppe f) – typiske klubbplasser økes med 50 % og for første gangs godkjenning med 15 %. For alle andre flyplasser er det ingen endring!

Hvis dette blir gjennomført, tror jeg det blir en betydlig reduksjon i aktiviteten blant flyklubbene. :angry:

Last edited:
I tillegg til at flyklubbene får utgifter til CAMO-organisasjon på toppen av LT-gebyrene. Og LT får vel mindre jobb med småfly når CAMO-ordningen kommer på plass, eller?

Vil LT drepe almennflygningen? evt. få alle over på mikro.. merker jeg blir litt irritert. Hvorfor skal det være så fantastisk mye dyrere med motorfly enn mikro. Hva er de prinsippielle forskjellene?

Er det nå man ser kostnadene med å flytte LT til Bodø og bygging av et stort kontorbygg i sentrum? (= pengesløseri)

Ja til felleseuropeisk tilsyn! få ned kostnadene.

Last edited:
Hvis de greier å sette alle småfly på bakken så vil jo hvertfall den delen av luftfarten være 100% fri for ulykker - mission completed? :rolleyes:

Evt så gjør det at folk flyr rundt med ultralett i stedet, og de har vel ikke nødvendigvis noe bedre ulykkesrate..

Nei, men motorfly blir 100% ulykkesfri. Så er det å begynne med å få satt alle mikrofly på bakken.

Det er jo litt vanskelig å argumentere mot "luftfartsavgiftene skal gjenspeile LTs kostnader ved de forskjellige oppgavene".
..det er vel ingen som vil subsidiere de andre..

Hvor er NLF???

Vi er ganske riktig høringsinstans for dette regulativet og jobber med saken i disse dager. Vi vil være tilstede på det åpne høringsmøtet som forøvrig er flyttet til 6. januar, og vi vil deretter komme med en høringsuttalelse.

Torkell Sætervadet
Informasjonsmedarbeider NLF

Er ikke heldig det der.. er glad jeg har sertifikat fra før :)

Jeg vil si det på en annen måte: Er glad jeg hoppa av hele denne karusellen. Tok PPL- A i 1993 og tok avgjørelsen etter 400 loggede timer i 2001. Så allerede da hvilken vei det gikk med avgifter/gebyrer/priser og "knebling". Myndighetene gjør alt de kan får å prøve unngå at vanlige flyinteresserte mennesker skal ha flysertifikat. At NAK og luftsport skulle inn i idrettsforbundet er jo en katastrofe. Vi ble lovet tilskudd til klubbdrift osv. Bare mer byråkrati.

Last edited:
Dette synes jeg ser ut som en ryddig og gjennomført bra høringsuttalelse. Fint at saken tas opp i Flynytt også!

Men jeg må si at Luftfartstilsynets holdninger gjør meg temmelig oppgitt! Det ser seriøst ut som om de faktisk vil vingestekke oss - og da er spørsmålet hvorfor? Er det for mye arbeid forbundet med GA-aktivitetene, eller er det ikke politisk korrekt å opprettholde dem?

Hvis LTs forslag blir stående, er det i alle fall sikkert at vi er langt inne i et spinn som det kan bli vanskelig å rette opp.

Last edited:
Godt og utfyllende svar.

Ser vi økte kostnader som skal dekkes inn ifht. mye reising til/fra Bodø? Bl.a. er det en del steder LT skal fakturere "etter regning". Det ble i sin tid lovet at kostnadene ikke skulle gå opp som følge av flytting til Bodø.

Se også høringssvarets pkt. 3.3, 3.4 og 3.5 - noe som ikke henger på greip hos LT her?

Hvis LTs forslag blir stående, er det i alle fall sikkert at vi er langt inne i et spinn som det kan bli vanskelig å rette opp.

Får man ikke rettet opp tingene så blir det flatspinn på rygg...

Back