Som forklaring på at han ikke brukte den (sjekklisten), gir han den noe oppsiktsvekkende informasjonen at han har fått inntrykk av, i motsetning til det han ble opplært til under utdannelsen i USA, at profesjonelle småflygere i Norge ikke bruker sjekklister, men heller benytter hukommelsen..
Si meg.. er han helt blåst - eller inne på noe?
Da må vi først vite definisjonen av en "profesjonell småflyger"!
Vil noen prøve seg?
Litt av problemet, er at sjekklisten i mange flyklubber er unødvendig tung,
og har flere punkter repetert unødvendig mange ganger.
f. eks. for en C172 på takeoff, hva annet enn Fuel-selector to both og mixture rich, trenger du egentlig?
Dører og vinduer lukket? Riktig flap setting for en eventuell soft/short field take-off? Sjekke at Carb. Ht. er på COLD? Magnetos Both? Briefe Emergency Procedure ved eventuell motorkutt etter avgang? Transponder på Mode C i kontrollert luftrom? Landings-/Strobelys? Gyrokompass er aligned med C/L på rullebane?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.