Gdansk - "røkerom" for ansatte på tarmak

Tertit54

Scanflyer Green and white
Medlem
Gdansk - "røkerom" for ansatte på tarmak

Observert ved ankonst Gdansk i går at de "ansatte" ser ut til å ha et røykested utendørs på airside. Ca 50 meter fra vårt fly som parkerte og enda korterer til en tankbil som fylte Jet A1 på et fly. Hvordan et dette mulig å tillate? Totalforbudt i Norge og sikkert i resten av EU? Noen som kjenner til dette?
Ås
 
Re: Gdansk - "røkerom"

Observert ved ankonst Gdansk i går at de "ansatte" ser ut til å ha et røykested utendørs på airside. Ca 50 meter fra vårt fly som parkerte og enda korterer til en tankbil som fylte Jet A1 på et fly. Hvordan et dette mulig å tillate? Totalforbudt i Norge og sikkert i resten av EU? Noen som kjenner til dette?
Ås

Det er ganske vanlig faktisk. På Flesland hadde de en røykebod 20meter unna gate 28, men den ble fjernet for ca et halvt år siden.
 
Re: Gdansk - "røkerom"

Dette er jo Ikke ganske vanlig. I all den tid jeg har jobbet i SAS , ca 25 år, så har vi blitt innprentet at röyking på Tarmac Ikke er tillsatt. Hvis det har värt tilatt å röyke utendørs på Flesland til ganske nylig så finner jeg det veldig vanskelig å tro på det. Det jeg observerte i Gdansk var et sted utendørs langs ytterveggen av bagasje hallen ( så det ut som) hvor det var satt opp askebeger og alle som stod der hadde ID kort.

Flybensin ( og annen bensin) er meget brannfarlig og det skal aldri gjøres opp ild, feks tenne en sigarett , i nærheten av bensingass.
 
Re: Gdansk - "røkerom"

Flybensin ( og annen bensin) er meget brannfarlig og det skal aldri gjøres opp ild, feks tenne en sigarett , i nærheten av bensingass.

Vet ikke hva de forholder seg til av regler ang. røyking i Gdansk, men drivstoffet som brukes på kommersielle turbindrevne fly, typisk Jet A og Jet A1, er ikke bensin. Det er heller ikke spesielt brannfarlig. Med mindre du forstøver det, vil det eneste du oppnår ved å dyppe en sigarett i Jet A være å slukke sigaretten.
 
Re: Gdansk - "røkerom"

50 fot Røykeforbud fra nærmeste fly i mitt bolag, det er dog forskjell fra flyplass til flyplass. Jeg så en kar ble jaget bort 150 fot distanse fra flyet i Tegusegalpa mens han tok en blås rundt hjørnet på terminal bygningen.
(Ikke meg selvfølgelig, har prøvd å slutte i 20 år)
Noen flyplasser gir faen, Dingo foreksempel. (MDSD)
 
Re: Gdansk - "røkerom"

På OSL var det røykeboder inntil terminalbygget ved gate 16 og 47. Disse ble fjernet for et par år siden


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Gdansk - "røkerom"

Det er totalt røykeforbud på flyside på Avinors lufthavner. Og spesielle prosedyrer for bruk av åpen ild.

Espen
 
Re: Gdansk - "røkerom"

Ja det har blitt veldig strengt nå. Røykeforbudet gjelder også i biler og maskiner, så vi fikk noen lange bilturer ut av området for en røyk;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Gdansk - "røkerom"

Ja det har blitt veldig strengt nå. Røykeforbudet gjelder også i biler og maskiner, så vi fikk noen lange bilturer ut av området for en røyk;)
Ja, en del av det kommer vel av røykeloven, og ikke brannfaren vil jeg tro. Samme med utendørs røykeboder. Er jo (heldigvis) mange bedrifter som har satt opp skilt med røykeforbud rett utenfor hovedinngangen m.v. også.
 
Re: Gdansk - "røkerom" for ansatte på tarmak

Jeg røyker selv, men er positiv til strenge regler for hvor det skal være lov. Er jeg så dum at jeg røyker behøver jeg jo ikke plage andre med det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Gdansk - "røkerom"

Vet ikke hva de forholder seg til av regler ang. røyking i Gdansk, men drivstoffet som brukes på kommersielle turbindrevne fly, typisk Jet A og Jet A1, er ikke bensin. Det er heller ikke spesielt brannfarlig. Med mindre du forstøver det, vil det eneste du oppnår ved å dyppe en sigarett i Jet A være å slukke sigaretten.

https://youtu.be/7nL10C7FSbE?t=123
 
Back
Top