• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Gater på OSL?

Re: Gater på OSL?

Det ser vel ganske så oversiktlig og flott ut det! Hvorfor ikke prøve deg på å spå gatene på den nye piren? :P (Next level!)
 
Re: Gater på OSL?

Finnes det ikke kombigater innland-non-schengen?

Nei, det er uansett litt vanskelig å få til da det mellom innenland og non-schengen området er noen hundre meter med schengensone som blokkerer den muligheten ;)
 
Last edited:
Re: Gater på OSL?

Ser den, men visste ikke om det fantes en eller annen gang eller noe. ;)
 
Re: Gater på OSL?

En slik gang finnes nok ikke... og selv om denne kombinasjonen muligens høres litt "spennende" ut etc, så er nok ikke dette en bra løsning i verken teorien eller praktisk, med mindre det er snakk om en midlertidig løsning eller en flyplass med dårlig økonomi...

Kombi-gater av typen du nevner her passer heller bedre på "uoversiktlige" flyplasser (slike jeg gjerne kaller stygge/dårlige, og ofte bare er et lappeteppe bestående av forskjellige typer betong som bygges ut med 10kvm pr 15 år...) feks enkelte av terminalene på JFK og LHR.

Med andre ord: ikke en god løsning for en fin og oversiktlig flyplass som OSL :D
 
Last edited:
Re: Gater på OSL?

En slik gang finnes nok ikke... og selv om denne kombinasjonen muligens høres litt "spennende" ut etc, så er nok ikke dette en bra løsning i verken teorien eller praktisk, med mindre det er snakk om en midlertidig løsning eller en flyplass med dårlig økonomi...

Kombi-gater av typen du nevner her passer heller bedre på "uoversiktlige" flyplasser (slike jeg gjerne kaller stygge/dårlige, og ofte bare er et lappeteppe bestående av forskjellige typer betong som bygges ut med 10kvm pr 15 år...) feks enkelte av terminalene på JFK og LHR.

Med andre ord: ikke en god løsning for en fin og oversiktlig flyplass som OSL :D

Du mener slik OSL vil bli etterhvert, når de nå har valgt å bygge ut ved å klatte på den gamle terminalen, istedenfor å bygge flunkende nytt og lekkert, slik BCN, PEK, MAD, LHR osv har gjort?:headbang
 
Re: Gater på OSL?

Av ren nysgjerrighet, hva er forskjellen på gate 50 og 50R?

Dette med gater er jo mitt spesialtfelt så jeg får vel nesten svare her :)

Før i tiden var det noe som het 50 Left & Right, og det er fortsatt noen remains etter den tiden der ute....

Det var meningen at vi kunne parkere to mindre fly, f.eks 2 stk E-135/145 eller CRJ ved siden av hverandre der ute, på en og samme gate, for på denne måten få litt flere plasser til fly....

Men sååå kom Schengenavtalen og man fikk Non-Schengen og det var ikke helt det samme behovet der da, det eneste var jo stort sett BA med E145 fra Manchester samt Swissair / Crossair etc som kom med E-145. Men, fordi de ble handlet av WF dengangen ville gjerne de parkere på ANDRE siden av piren, nemlig commuterdelen på innland....

Dessuten viste det seg at plasseringene av fuelkummene ikke var helt heldig for noen flytyper, og dermed bestemte man seg for å droppe det i det hele og store å ha disse Left & Right på noen av gatene der ute....

Håper dette er avklarende :)
 
Re: Gater på OSL?

Du mener slik OSL vil bli etterhvert, når de nå har valgt å bygge ut ved å klatte på den gamle terminalen, istedenfor å bygge flunkende nytt og lekkert, slik BCN, PEK, MAD, LHR osv har gjort?:headbang

Vel, nå mente jeg ikke at OSL burde "bygge flunkende nytt og lekkert, slik BCN, PEK, MAD, LHR osv har gjort"... Det er er STOOOR forskjell på "å klatte på den gamle terminalen" slik OSL skal, og slik feks JFK og LHR har gjort(!), nettopp av den grunn at ny-delen av OSL ser greit/fint ut, mens enkelte av terminalene på JFK og LHR IKKE gjør det. OSL har forsåvidt bygget i tilsvarende samme stil som opprinnelig tidligere (utbyggingen mot øst). Det er IKKE samme tilfelle ved enkelte av terminalene ved JFK og LHR! Dog håper jeg at den nye piren endres, mot en mer "pr dags dato stil", MEN med et slags nyere preg enn vest-øst-piren. Dagens terminal kan man jo ikke klage på, men på den andre siden så går det også an å bygge mer moderne pr idag enn det slik det opprinnelige bygget er...

Ved enkelte av terminalene får man et inntrykk av at det eneste som er tatt i betraktning det økonomiske og det faktum at terminalene trenger utvidelse. Resultatet blir da et lappeteppe av forskjellige typer stiler, hvor alt er bygget under et lavt tak... med andre ord; man får et cheap't inntrykk! Det gjør man derimot ikke med OSL, og jeg tviler på at den nye piren vil gi et slikt inntrykk den heller... Skal se etter eksempler nå, så skjønner dere.. ;)
 
Last edited:
Vel, nå mente jeg ikke at OSL burde "bygge flunkende nytt og lekkert, slik BCN, PEK, MAD, LHR osv har gjort"... Det er er STOOOR forskjell på "å klatte på den gamle terminalen" slik OSL har gjort, og slik feks JFK og LHR har gjort! OSL har forsåvidt bygget i tilsvarende samme stil som opprinnelig. Det er IKKE samme tilfelle ved enkelte av terminalene ved JFK og LHR!

Ved enkelte av terminalene får man et inntrykk av at det eneste som er tatt i betraktning det økonomiske og det faktum at terminalene trenger utvidelse. Resultatet blir da et lappeteppe av forskjellige typer stiler, hvor alt er bygget under et lavt tak... med andre ord; man får et cheap't inntrykk! Det gjør man derimot ikke med OSL, selvom det ikke hadde skadet med en flunkende ny terminal istedenfor en "ekstra klatt" der heller :P

Ja, forhåpentlig har man lært og unngår at man bygger noe ala Fornebu denne gangen.....hvor mange stilarter og påklattninger var det der?
 
Back
Top