Gardermoen VS Hurum

ATIS

ScanFlyer Blue
Kan noen fortelle meg hvorfor det egentlig ble bestemt at Oslo lufthavn skulle ligge på Gardermoen?
Personlig ville jeg trodd at Hurum er et bedre alternativ, med tanke på klima og beliggenhet mot Oslo, Buskerud, Vestfold, Akershus og Østfold. Har lest litt om det på nett, enkelte hevder blant annet at det ble tuklet med værdata-prøvene fra Hurum. Synes for øvrig det er merkelig at datidens samferdelsminister, Kjell Borgen, hadde stor tilknytning til Hedmark.
Noen som har noe input?

"La oss si at du er en idiot! La oss si at du sitter i regjeringen! Nei, nå gjentar jeg visst meg selv." (Mark Twain)

Mark Twain sa disse ordene for over 100 år siden, kanskje han tar i litt for hardt - eller kanskje ikke.

Hurum ble faktisk vedtatt, men vedtaket ble så endret, og du har igrunnen summert opp "saksbehandlingen" i et nøtteskall.

Det kan skrives tjukke bøker om all kokelimonke rundt plasseringen av hovedflyplassen, og det er nok mange fakta som vi aldri får lese noe sted.

Det er nok mye humbug som ikke tåler dagens lys angående plasseringen av Norges hovedflyplass ja..:stir

Den ble plassert der fordi Stortinget bestemte det. Forut for avgjørelsen var det et ganske omfattende politisk ordskifte med uvanlig høy temperatur, selv til norsk lokaliseringsdebatt å være. Det er forøvrig ikke uvanlig at norske politikere har tilknytning til et fylke og at det påvirker deres synspunkter i en del saker.

Lokaliseringen med tåken på Gardermoen og hva som eventuelt kunne erfares på andre lokalisasjoner er en sak som i mine øyne er oppblåst ut av dimensjoner.

I går var det værmessig noe av det dårligste man kan oppleve med frysende tåke. Norwegian kansellerte 9 og SAS 2 fly fra OSL og hvis dette er årsverste værmessig, er det da flyselskapene som isteden skal ha æren for strålende trafikkavvikling resten av året. JEG synes iallefall at det er beundringsverdig og det er små konsekvenser hvis dette er det verste som kan skje.

Den ble plassert der fordi Stortinget bestemte det. Forut for avgjørelsen var det et ganske omfattende politisk ordskifte med uvanlig høy temperatur, selv til norsk lokaliseringsdebatt å være. Det er forøvrig ikke uvanlig at norske politikere har tilknytning til et fylke og at det påvirker deres synspunkter i en del saker.

Som dere kanskje husker, ble resultatet av voteringen i stortinget for det meste bestemt av rene technicalities, regissert av presidentskapet gjennom flere delvoteringer, husker dessverre ikke detaljene, bare at utallige journalister drev med "hva var det som egentlig skjedde nå"-journalistikk i lang tid etterpå.

Så var det jo han klimaforskeren som visstnok hadde en rapport som utelukket Gardermoen som svært problematisk i forhold til været, som ble funnet død utenfor et hotellvindu, var det i Danmark. Man konkluderte visst med selvmord.

Det er helt korrekt at stortingspolitikere favoriserer egen geografiske tilknytning, de er faktisk innvalgt av fylket som egen valgkrets. Det betyr dessverre at "drit i Norge, leve Toten" ofte er det som preger norsk politikk. At stamveien mellom Oslo g Bergen får en omvei på ti-talls mil når samferdselsministeren er fra Sogn- og Fjordane er et annet eksempel. Man stemmer for sin egen hjemtilknytning og har ikke lenger tidshorisont enn neste valg.

At stamveien mellom Oslo g Bergen får en omvei på ti-talls mil når samferdselsministeren er fra Sogn- og Fjordane er et annet eksempel. Man stemmer for sin egen hjemtilknytning og har ikke lenger tidshorisont enn neste valg.

Her må du utdype, hvor mange hundre km ekstra ble veien, og hva var alternativet?

Jeg er veldig spent på svaret!

Last edited:
Her må du utdype, hvor mange hundre km ekstra ble veien, og hva var alternativet?

Jeg er veldig spent på svaret!

Blir ikke det en smule off-topic å diskutere stamveien mellom Oslo og Bergen i en tråd som handler om hvor hovedflyplassen skulle vært, og hvordan den endte opp på Gardermoen?

Men, E16 er 518km, RV7 er 482km, hadde man brukt like mye penger på å ruste opp RV4, som f.eks å bygge verdens lengste veitunnell der, kunne nok enda flere km vært kortet inn.

Men poenget mitt var da at dette var kun et eksempel på at politikere jobber for sin egen hjem-tilhørighet, resten av innlegget mitt rundt denne problematikken står fortsatt.

Last edited:
Litt OT, men tror ikke Torp hadde blitt det det er i dag og den utviklingen den får hvis OSL hadde blitt plassert i Hurum, men det er kanskje bare mine tanker....

Blir ikke det en smule off-topic å diskutere stamveien mellom Oslo og Bergen i en tråd som handler om hvor hovedflyplassen skulle vært, og hvordan den endte opp på Gardermoen?

Men, E16 er 518km, RV7 er 482km, hadde man brukt like mye penger på å ruste opp RV4, som f.eks å bygge verdens lengste veitunnell der, kunne nok enda flere km vært kortet inn.

Men poenget mitt var da at dette var kun et eksempel på at politikere jobber for sin egen hjem-tilhørighet, resten av innlegget mitt rundt denne problematikken står fortsatt.

Ok, så du mener titalls kilometer, ikke titalls mil?
Klarte ikke å få regnestykket til å gå opp, siden luftlinje mellom Oslo og Bergen er 300km, mens dagens vei er 518km.

At stamveien mellom Oslo og Bergen får en omvei på ti-talls mil når samferdselsministeren er fra Sogn- og Fjordane er et annet eksempel.

Vil bare påpeke at fjordinger flest kjører RV52 over Hemsedalsfjellet når de skal "over fjellet", og derfor er det ikke så viktig for oss om E16 går via Sogn og Fjordane eller ikke.

Men dette ble offtopic, la oss vende tilbake til tema...

Ok, så du mener titalls kilometer, ikke titalls mil?
Ja kanskje det, omvei ihvertfall.

LN CMN; said:
Litt OT, men tror ikke Torp hadde blitt det det er i dag og den utviklingen den får hvis OSL hadde blitt plassert i Hurum, men det er kanskje bare mine tanker....

Jeg tror hverken Rygge eller Torp hadde blitt noe hvis Hurum hadde blitt hovedflyplass. Men kanskje Hamar? Det forelå (løse) planer om å bygge en slags regionalflyplass på Rudshøgda som skulle få Hamar, Lillehammer, Gjøvik, Moelv og Brummunddal som passasjergrunnlag. Disse planene ble skrinlagt når Gardermo-vedtaket var endelig.

Selvfølgelig ikke, for Hurum ville dekket hele regionen på en langt mer effektiv måte. På den annen side, ville kanskje GEN da blitt hjem til Ryanair og Wizz ....

Ja kanskje det, omvei ihvertfall.

Jeg tror hverken Rygge eller Torp hadde blitt noe hvis Hurum hadde blitt hovedflyplass. Men kanskje Hamar? Det forelå (løse) planer om å bygge en slags regionalflyplass på Rudshøgda som skulle få Hamar, Lillehammer, Gjøvik, Moelv og Brummunddal som passasjergrunnlag. Disse planene ble skrinlagt når Gardermo-vedtaket var endelig.

Har faktisk planene fra den flyplassen liggende. Rullebanen skulle vel være 1200 meter. Etterhvert ble planene skinlagt ettersom Lillehammer trakk seg ut, og Gardermoen ble en realitet.

Utviklingen av det "underutviklede" Innlandet var vel i sin tid et vesentlig argument, kanskje særlig for Ap (Borgen)?

Noe av det mest pussige da flyplassen åpnet var at man fryktet trafikkaos Oslo-Gardermoen, litt pussig, all den tid at Oslo-Fornebu sjelden var veldig kaotisk...

Som dere kanskje husker, ble resultatet av voteringen i stortinget for det meste bestemt av rene technicalities, regissert av presidentskapet gjennom flere delvoteringer, husker dessverre ikke detaljene, bare at utallige journalister drev med "hva var det som egentlig skjedde nå"-journalistikk i lang tid etterpå.

Denne artikkelen fra Cappelen Damm Undervisning, passende kalt «Makt og politikk i praksis: historien om Gardermoen», gir ei god oppsummering av hvorfor flyplassen havnet der den gjorde og hvordan avstemminga foregikk:
http://politikkogmakt.cappelendamm.no/c330570/tekstoppgave/vis.html?tid=405813&strukt_tid=330570

Last edited:
Noe av det mest pussige da flyplassen åpnet var at man fryktet trafikkaos Oslo-Gardermoen, litt pussig, all den tid at Oslo-Fornebu sjelden var veldig kaotisk...

husker jeg rett fra min barndom var vel trafikken Oslo-Fornebu til tider ganske treg. Og den er jo definitivt det i dag til tider ;)

Men som enkelte har vært inne på, Gardermoen fungerer egentlig ganske så bra og på tross av en og annen tåkedag så er antall forsinkelser og kanselleringer lave. Og fra Oslo S bruker man ikke mye lenger tid til OSL enn FBU. Selv om selvsagt de som har valgt å bosette seg i Asker og Bærum har fått betydelig lenger reisevei

Har faktisk planene fra den flyplassen liggende. Rullebanen skulle vel være 1200 meter. Etterhvert ble planene skinlagt ettersom Lillehammer trakk seg ut, og Gardermoen ble en realitet.

Har du?? Er det lov å få ta ein titt?:)

Back